در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برنامه «زمانه» تریبون رسانه ملی و مردم برای انعکاس انتخابات است

تهیه‌کننده برنامه «زمانه» شبکه دو سیما گفت: برنامه «زمانه» تریبون رسانه ملی و مردم بوده است.

امیرعلی آزادی، تهیه‌کننده برنامه «زمانه» شبکه دو سیما در پاسخ به این سوال که با اتمام مهلت زمان تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری چه تغییراتی در برنامه را شاهد هستیم؟ گفت: ما امروز درباره نامزد‌ها صحبت نمی‌کنیم و در «زمانه» درباره مشارکت مردم به انتخابات صحبت می‌کنیم. فردا فضای برنامه به سمت انتخابات می‌رود. اگر شمارش صندوق‌های رای شروع شود، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

آزادی درباره احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم توضیح داد: اگر انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود، برنامه «زمانه» مانند هفته گذشته پخش می‌شود. احتمالاً دوباره بین دو نامزد نهایی قرعه‌کشی شکل می‌گیرد و بر اساس قرعه‌کشی، اطلاع‌رسانی پیرامون نامزد‌ها پوشش داده شود. 

تهیه‌کننده برنامه «زمانه» در پاسخ به این سوال که تا الان برای دعوت مردم به مشارکت چه آیتم‌هایی در نظر گرفته شده؟ گفت: یا باید با آیتم‌های تولیدی، مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد، یا از آیتم‌های مردمی و یا سخنان بزرگان از جمله امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب، شهدا و ... استفاده کرد. خانم المیرا شریفی مقدم و مهمانان برنامه هم مفصل به امر انتخابات پرداختند.

وی با بیان اینکه مهمانان برنامه ترکیبی از اعضای کمیسیون ستاد انتخابات رسانه ملی، دولت و ... بودند، افزود: هر اتفاقی که پیرامون انتخابات می‌افتاد، در برنامه «زمانه» به صورت خلاصه‌وار و در ۵۰ دقیقه به مخاطب گفته می‌شد. یعنی اگر مخاطب از صبح هیچ خبر انتخاباتی را دریافت نکرده بود، ساعت ۲۳:۰۰ شب همه آنچه را که در رسانه مهم بود، به صورت کپسولی دریافت می‌کرد.

آزادی ادامه داد: در زمان تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری صحبت‌هایی در فضای مجازی شکل می‌گرفت، که شخص X به صداوسیما نامه زده و گفته که به من وقت دفاع کردن بدهید. ما این مطالبات را با حضور مهمانان از جمله اعضای ستاد انتخابات صداوسیما و کمیته تبلیغات انتخابات بررسی می‌کردیم. اگر کسی مانند آقای عباس آخوندی حق دفاع کردن داشت، فیلم گفته‌هایش را پخش کردیم. اگر کسی حق دفاع کردن نداشت، اعلام می‌شد که  چون به صورت دقیق اعتراض شخص مشخص نشده، قابلیت رسیدگی ندارد.

تهیه‌کننده برنامه «زمانه» در پاسخ به این سوال که اطلاعات دستِ اول پیرامون انتخابات از طریق برنامه «زمانه» به گوش مخاطب منتقل می‌شد؟ تصریح کرد: بله، ما تریبون رسانه ملی و مردم بودیم. یعنی اگر مردم یا کارشناسان ابهامی درباره انتخابات داشتند، ابهام یا سوالشان را برایمان می‌فرستادند. ما هم ابهامات را بررسی می‌کردیم و جوابش را به گوش مردم می‌رساندیم. 

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از شبهات ایجاد شده پیرامون انتخابات اعلام کردیم که سازمان صداوسیما به همه نامزد‌ها نامه زده، تا طبق فرمت مشخص فیلم تبلیغاتی خود را ارسال کنند، توضیح داد: ما این جزئیات را برای مخاطب اعلام می‌کردیم، تا مخاطب بداند نظام جمهوری اسلامی و سازمان صداوسیما طبق چارچوب مشخص پیش می‌رود.

آزادی در پاسخ به این سوال که چینش پخش برنامه‌های هر نامزد بر چه اساس بود؟ توضیح داد: ما برنامه نامزد‌ها را بر اساس صوت رسانه ملی پخش می‌کردیم. ممکن بود یک نامزد دو برنامه و یک نامزد یک برنامه در طول روز داشته باشد. اما ما بر اساس قرعه‌کشی اولیه‌ای که سازمان صداوسیما انجام داد، پخش فیلم‌ها را آغاز کردیم. حتی وقتی می‌خواستیم خبری درباره نامزد‌ها بخوانیم، تعداد کلمات خبر درباره هر نامزد باهم برابر بود. مثلاً خبر هر نامزد بر روی ۲۶۰ کلمه بسته می‌شد، تا منجر به شکایت نشود. 

تهیه‌کننده برنامه «زمانه» درباره شایعاتی که پیرامون اطلاع‌رسانی برنامه‌های هر نامزد می‌شد، توضیح داد: در فضای مجازی هم شبهاتی درباره «زمانه» اتفاق نیفتاد. فقط برخی در فضای مجازی و سایت‌های خبری شایعه کردند، که شبکه خبر ۲ فیلم آقای سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری را پخش کرده، ولی فیلم سایر نامزد‌ها را پخش نکرده است. همان شب آقای محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما در برنامه «زمانه» حضور یافت و بر اساس جدول پخش، زمان پخش برنامه‌های نامزد‌ها اعلام شد. بنابراین، اگر شبهاتی درباره انتخابات مطرح می‌شد، برنامه «زمانه» به آن پاسخ می‌داد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار