موزه قرآن‌های نفیس موسسه ISC گنجینه ای با دو سده قدمت

موزه قرآن‌های نفیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از سال ۹۳ برای بازدید مهمانان و علاقه‌مندان راه اندازی شده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: موزه قرآن‌های نفیس موسسه ISC سال ۹۳ از سوی داریوش نویدگویی ناشر برجسته کشوری ، برای بازدید مهمانان و علاقه‌مندان دایر شده و تا امروز همه شرایط لازم برای نگهداری و حفظ این نسخه های ارزشمند فراهم شده است.

احمد فاضل‌زاده افزود: این موزه گنجینه‌ای گرانبها از نسخ مختلف قرآن و تفسیر آن است که قدمت برخی از نسخه های اصلی موجود در موزه به ۲ قرن می رسد.

او ادامه داد: در این موزه، انواع قرآن‌های دست نویس و چاپی وجود دارد که با کاغذ و طراحی خاص چینش شده اند و تعدادی تصویر نیز از نسخه‌های اصلی قرآن‌های نفیس موجود در موزه‌های معتبر دنیا در این موزه به نمایش در آمده است.

فاضل‌زاده گفت: از جمله تصاویری از نسخ اصل قرآن که موزه حرم حضرت پیامبر (ص) در عربستان وجود دارد نیز در موزه قرآن‌های نفیس ISC به نمایش درآمده است.

او عنوان کرد: برجسته ترین این تصاویر مربوط به قرآنی با قدمت چهار قرن پیش است که در نگارش این قرآن از اصل قرینه در بکارگیری حروف یکسان آغازگر هر خط استفاده شده است، به این صورت که خطوط اول و آخر، خطوط دوم از بالا و دوم از پایین تا خط هشتم در طولانی ترین سوره ها رعایت شده است.

رئیس پایگاه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: در بخش دیگر این مجموعه نیز صنعت چاپ و لوازم مورد استفاده این صنعت در سال‌های دور به نمایش در آمده است.

فاضل‌زاده افزود: در این قسمت از موزه، انواع روش‌های چاپ مانند چاپ بر روی چرم، سنگ، چوب و سرب در معرض دید گذاشته شده و انواع رسم الخط‌های کوفی، نسخ، نستعلیق در نگارش این قرآن ها استفاده شده که اساتیدی همچمون عثمان طه، میرخانی، و احمد نیریزی کتابت و مترجمان بهنام آن‌ را ترجمه کرده‌اند.

او اضافه کرد: انواع کاغذ در تهیه قرآن‌ها استفاده شده که از آن میان می توان به کاغذ اسکناس با قدمت چهار قرن و کاغذ عطری اشاره کرد.

استاندار فارس در بازدید از این موزه بر لزوم پیگیری جدی ساخت مرکز همایش‌های علمی و فناوری جهان اسلام در شیراز تأکید کرد و دستوراتی را در این زمینه صادر کرد.

محمدهادی ایمانیه با قدردانی از داریوش نویدگویی برای راه‌اندازی موزه قرآنهای نفیس، پیشنهاد کرد: برای شناساندن آثار هنری و مفاخر شهر شیراز مستندی از سوی صدا و سیمای فارس با حضور ایننشار برجسته کشور تهیه شود.

نماینده ولی فقیه در فارس هم در این بازدید گفت: وجود این مؤسسه در شیراز غنیمتی است که باید مدیران استانی و ذینفعان حوزه علم و فناوری از آن بهره جویند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، موزه قرآن‌های نفیس را گنجینه گرانبهایی از هنر اسلامی دانست و ادامه داد: این موزه آبرویی برای شهر شیراز است.

در این بازدید تحقق تفاهم نامه پنج جانبه تأسیس مرکز همایش‌های علمی و فناوری جهان اسلام در شیراز بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداری فارس، شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز بررسی شد و فاضل زاده آخرین گزارشی از پیگیری‌های انجام شده برای احداث این مرکز ارائه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار