بومی‌سازی دستگاه انژکتور کنتراست رادیولوژی توسط فناوران ایرانی

فناوران یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، توانستند دستگاه «انژکتور کنتراست رادیولوژی» را برای نخستین‌بار بدون مهندسی معکوس در کشور بومی‌سازی کنند.

امیر دهقاندار، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان این‌که این دستگاه برای نخستین‌بار در شرایط دشوار تحریم در کشور بومی‌سازی و همه قطعات آن بدون مهندسی معکوس در کشور ساخته شده است، اظهار کرد: کاربرد این دستگاه در بخش‌های تصویربرداری نظیر CTScan، MRI و آنژیوگرافی است.

او گفت: ما نهمین شرکت در جهان هستیم که موفق به تولید این دستگاه شده ایم. این دستگاه در واقع نوعی ربات است که با برنامه‌ریزی و با دقت کمتر از ۰.۱ سی‌سی دارو را به دو صورت ترکیبی ۲ آلفلو و یا جداگانه تزریق می‌کند.

نصب و راه‌اندازی ۳۰ دستگاه از نمونه ایرانی «انژکتور کنتراست رادیولوژی»

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که این دستگاه به تجاری‌سازی و تولید انبوه رسیده است، گفت: تاکنون حدود ۳۰ دستگاه از نمونه ایرانی در مراکز درمانی و تصویربرداری چندین دانشگاه و حتی مراکز خصوصی نصب و راه‌اندازی شده اند.

دهقاندار، خاطرنشان کرد: برای تولید این دستگاه به ساخت دستگاه «های تک» دیگری نظیر سرنگ‌های تزریق با الزامات و ویژگی‌های خاص خود نیاز داشتیم که این محصول را هم بومی‌سازی کردیم. این سرنگ‌ها باید فشار بسیار زیادی در حد PSA ۴۰۰ با توانایی نداشتن نشتی تحمل کنند.

او با اشاره به آشناییش به برنامه سالیدور در حوزه مکانیک گفت: با علم به این برنامه توانستیم رباتی با انتقال نیرو به‌دقت و کنترل‌شده طراحی کنیم و بسازیم. از این‌رو کنترل کیفی در رادیولوژی را با آشنایی با نرم‌افزار خاص به‌لحاظ مکانیک من و کار برنامه‌نویسی رباتیک و طراحی مدار‌های الکترونیکی این تیم را برادرم بر عهده گرفت.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که کاربرد این دستگاه برای ایجاد کنتراست در هر ناحیه از بدن حین تصویربرداری است، افزود: این دستگاه برای ایجاد هر کنتراستی در واحد حجم و زمان در بدن در مواردی نظیر آنژیوگرافی و تصویربرداری‌های عروقی کاربرد دارد.

دهقاندار با بیان این‌که این دستگاه هم‌زمان با دیگر دستگاه‌های تصویربرداری نظیر CT Scan، MRI و DSA (آنژیوگرافی) Match و سینک می‌شود، ادامه داد: زمانی تولید این دستگاه را در کشور آغاز کردیم که واردات آن به‌علت شرایط سخت تحریم دشوار شده بود، اما هم‌اکنون مانعی برای واردات این دستگاه وجود ندارد و ما هم‌زمان این محصول را تولید می‌کنیم.

بومی‌سازی همه قطعات مکانیکال داخلی دستگاه «انژکتور کنتراست رادیولوژی»

وی درباره مزیت این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی آن توضیح داد: فیچر‌های این دستگاه مشابه رقبای خارجی است، چون بر اساس استاندارد‌های تعریف‌شده‌ای ساخته شده است؛ اما مهم‌ترین مزیت آن برای مصرف‌کننده داخلی وجود ۱۰۰ درصدی و بومی‌سازی شدن همه قطعات مکانیکال آن در داخل کشور است و به تولیدات خارجی آن نیازی نداریم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که هر قطعه مورد نیاز با سرعت و حداقل هزینه در طول شبانه‌روز برای مصرف‌کننده تأمین می‌شود، افزود: قیمت‌ همه قطعات رقابتی است.

دهقاندار، انتظار خود از مراکز درمانی و تشخیصی تصویربرداری را حمایت از محصول تولید داخل برشمرد و افزود: در چنین شرایطی است که امکان رشد و شکوفایی محصول داخلی وجود دارد.

رویارویی با سندرم Made in IRAN در معرفی محصول در برخی مراکز تشخیصی و تصویربرداری

وی با بیان این‌که این امکان وجود دارد که دستگاهی در این سطح از تکنولوژی کمی به‌لحاظ کیفیت و ظاهر متفاوت‌تر از نمونه خارجی باشد، تصریح کرد:، اما در بازده، خروجی و کارکرد مشابه نمونه خارجی است با این وجود ما نیازمند درک و حمایت بیشتر از سوی مصرف‌کنندگان که همان مراکز تشخیصی تصویربرداری و مراکز درمانی هستیم، اما بعضاً با بی‌مهری برخی مراکز مواجه می‌شویم که ما آن‌ را سندرم Made in IRAN نام گذاشته‌ایم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یادآور شد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۹۱ به‌طور رسمی با اخذ پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ساخت چندین محصول در حوزه تصویربرداری پزشکی نظیر مارکر‌های پوستی برای نخستین‌بار در خاورمیانه در زمینه ماموگرافی و CTScan آغاز کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار