کاوش‌های گورستان ۲ هزار و ۸۰۰ ساله قلایچی بوکان آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوکان گفت: کاوش‌های گورستان ۲ هزار و ۸۰۰ ساله مربوط به دوره مانایی‌ها در روستای قلایچی این شهرستان آغاز شد.

شورش محمدپور رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوکان گفت: گورستان قلایچی مربوط به دوره مانایی‌ها در ۲ هزار و ۸۰۰ سال پیش است که از سوی حفاران غیرمجاز به شدت آسیب دیده بود و تیم کاوش باستان‌شناسی با مجوز پژوهش‌گاه میراث فرهنگی در تهران و حمایت مالی شهرداری و شورای اسلامی بوکان و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی کاوش این محوطه را آغاز کردند.

وی ضمن اشاره به سابقه کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه قلایچی اضافه کرد: کاوش‌های قلایچی که از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ انجام شده بود، نمایی از معبدی مانایی را آشکارسازی کرده بود که با آجر‌های لعابدار تزیین شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوکان با اشاره به اینکه در مورد هویت سازندگان این آجر‌ها اطلاعاتی در دست نبود، ادامه داد: تیم کاوش مستقر در گورستان قلایچی به سرپرستی یوسف حسن‌زاده، رئیس گروه پژوهش موزه ملی ایران، امیدوارند با انجام مطالعات انسان‌شناسی و آنالیز‌های آزمایشگاهی به روش دی‌ان‌ای و ایزوتوپ و مطالعات باستان‌انگل‌شناسی به اطلاعاتی در مورد هویت آنان از نظر بومی یا مهاجر بودن، وضعیت تغذیه، بیماری‌ها دست یابند.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری سه‌جانبه شهرداری بوکان، اداره کل میراث فرهنگی استان و پژوهش‌گاه میراث فرهنگی در تهران بتوان مجموعه گردشگری قلایچی را به بهره‌برداری رساند تا ضمن حفاظت از این محوطه ارزشمند، مردم منطقه نیز از مزایای ورود گردشگران به این شهرستان بهره‌مند شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.