کمک به کاهش ناترازی بانک‌ها با افزایش واگذاری اموال مازاد

کارشناس امور بانکی گفت: با افزایش توان نظارتی بانک مرکزی بر حسن اجرای دستورالعمل‌ها شاهد هستیم که واگذاری اموال مازاد بانک‌ها سرعت بیشتری گرفته است.

حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دهه ۹۰ مسئله افزایش دارایی سمی بانک‌ها ایجاد شد دارایی‌هایی که غیرمولد هستند به همین سبب برای بانک‌ها ناترازی عملیاتی شکل گرفت که این ناترازی عملیاتی هم منجر به شکل‌گیری ناترازی در ترازنامه بانک‌ها شد.

او افزود: با عارضه‌یابی صورت گرفته در قانون رفع موانع تولید در ماده ۱۶ و ۱۷ این مشکل دیده و مطرح شد که بانک‌ها باید از بنگاهداری خارج و اموال مازاد خود را واگذار کنند بر همین اساس برای این که موضوع یک روال دائمی هم داشته باشد در دستورالعمل بانک مرکزی هم مطرح شد. 

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در نهایت هم با افزایش توان نظارتی بانک مرکزی بر حسن اجرای این دستورالعمل شاهد هستیم که واگذاری اموال مازاد بانک‌ها سرعت بیشتری گرفته است و بنابر آمار اعلامی در مجموع در حالی که واگذاری اموال مازاد بانک‌ها از سال ۱۳۹۴ تا شهریور ماه ۱۴۰۰ تنها ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده در ۲ سال و شش ماه گذشته ۹۵ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان محقق شده است.

فرزانی در خصوص اهمیت افزایش سرعت واگذاری اموال مازاد بانک‌ها می‌گوید: واگذاری اموال مازاد بانک‌ها یعنی واگذاری اموال فریز شده که تبدیل به منابع تازه می‌شوند و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرند و حالا این دارایی‌های در گردش می‌توانند درآمد عملیاتی بانک‌ها را افزایش دهند که این موضوع هم می‌تواند منجر به کاهش ناترازی بانک‌ها شود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار