مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان:

بیش از ۵۵ هزار خودرو از بندرلنگه به آسیای میانه ترانزیت شد

سالاری گفت: در بهار امسال ۵۵ هزار و ۸۷ دستگاه خودرو از طریق بندرلنگه به عراق و کشورهای آسیای میانه ترانزیت شد.

 مرتضی سالاری   بیان کرد: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط ۷۳۰ فروند شناور فلزی انجام گرفت که پس از انجام تشریفات گمرکی توسط ۹ هزار و ۱۸۱ کامیون حمل خودرو به مقاصد کشورهای عراق و آسیای میانه بارگیری و حمل شدند.

وی با اشاره به کسب جایگاه چهارم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در سطح بنادر ایران، افزود: در سه ماهه نخست امسال ۱۲۹ هزار و ۷۵۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی با رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از بنادر غرب هرمزگان ترانزیت شده است که بیشترین حجم کالاهای ترانزیتی مربوط به محموله خودرو می‌باشد.

صادرات بیش از یک میلیون تن کالا از بنادر غرب هرمزگان

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان همچنین به صادرات کالا از بنادر غرب استان اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۸۱ هزار و ۶۱۶ تن کالای نفتی وغیرنفتی از بنادر غرب استان صادر شده است.

سالاری ادامه داد: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده، ۷۰۱ هزار و ۵۴۴ تن مربوط به صادرات غیرنفتی و ۶۸۰ هزار و ۷۲ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد دارد.

وی بیان کرد: از مجموع صادرات انجام شده در بنادر غرب هرمزگان، ۷۰۳ هزار و ۹۲۶ تن فرآورده‌ نفتی با ۳۹ درصد افزایش و ۴۶۰ هزار و ۲۴۱ تن نیز مربوط به فرآورده‌ غیرنفتی بوده که با رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی انجام شده است.

مدیربنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین به عملکرد کانتینر یخچالی در بنادر غرب اشاره و اظهار کرد: در این بازه زمانی، ۳۹ هزار و ۴۶۲ TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۴۰۸ هزار و ۲۸۴ تن تخلیه و بارگیری شد که در این بخش ۱۶ درصد افزایش به ثبت رسید.

سالاری، حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر غرب هرمزگان نیز در مدت سه ماهه نخست امسال ۱۹ هزار و ۷۳۱ TEU با تناژ ۲۰۴ هزار و ۱۴۲ تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش هفت درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: بنادر غرب هرمزگان با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر یخچالی چرخدار و امکان رمپ گذاری همزمان ۱۲ شناور حامل کانتینر یخچالی طلایه دار تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بین بنادر ایران محسوب می‌شود.

ورود و خروج بیش از هشت هزار شناور در بنادر غرب هرمزگان

سالاری با اشاره به اینکه بنادر غرب هرمزگان با ورود و خروج هشت هزار و ۴۲۹ فروند شناور همچنان پرترددترین بندر کشور است، افزود: از این میزان جابه‌جایی ۷۳۴ فروند شناور بالای هزار تن و ۷ هزار و ۶۹۵ فروند شناور زیر هزار تن بوده است.

وی اضافه کرد: در سه ماهه امسال نیز با دریافت ۱۲ پیام اولیه و ۳۶ عملیات جستجو و نجات، نجات جان ۱۱ نفر در آب‌های حوزه استحفاظی بنادر غرب استان هرمزگان به ثبت رسید.

جابه‌جایی حدود پنج هزار مسافر از بنادر غرب هرمزگان در مسیرهای بین‌المللی

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان همچنین ازجابه جایی ۲۷۵ هزار و ۴۲۶ مسافر دریایی، گردشگران داخلی و بین‌المللی در بنادر غرب استان خبرداد.

سالاری بیان کرد: از این میزان ۲۷۰ هزار و ۴۳۲ نفر آن در مسیرهای دریایی داخلی از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس جابه‌جا شدند و ۴‌ هزار و ۹۹۴ نفر مسافر نیز به مقصد امارات متحده عربی رفت‌وآمد کردند.

بندرلنگه به‌دلیل برخورداری از مزیت نزدیکترین فاصله بنادر کشور به بنادر امارات، رتبه نخست تردد شناورها با بیش از ۳۶هزار تردد دریایی و رتبه اول ترابری مسافر بین‌المللی دریایی با بیش از ۲۰ هزار جابجایی مسافر بین بندر لنگه و کشور امارات را در بین بنادر کشور به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.