جلوگیری از ۴۰۵ سقط جنین در فارس توسط مرکز نفس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با راه‌اندازی مرکز نفس از ۴۰۵ سقط جنین سالم از خرداد ۱۴۰۱ تاکنون در فارس جلوگیری شده است.

عباس رضاییان‌زاده در یک نشست خبری به تشریح خدمات انجام شده در فارس در دولت سیزدهم پرداخت و اظهارداشتت: وجود ۳۴ شبکه بهداشت و درمان در فارس موجب تشکیل گسترده‌ترین شبکه بهداشت و درمان کشور شده است.

او هدف حوزه بهداشت را دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال؛ غربالگری نوزدان برای ۲۳ بیماری متابولیک ارثی در فارس به صورت ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ درصد از نوزادان غربالگری شنوایی می‌شدند که اکنون به ۱۰۰ درصد رسانده‌ایم.

رضاییان زاده اضافه کرد: اواخر سال ۱۴۰۱ شناسایی بیماران سالک در مناطق پرخطر در دستور کار قرار گرفت. اکنون
همه شبکه‌های بهداشت و درمان فارس به مرکز تشخیص سالک مجهز شده‌اند. درمان افراد مبتلا به سالک هم کاملا رایگان است.

او یادآور شد: از ۵ هزار مورد سالک در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۵۰ مورد در سال گذشته رسیدیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از ساخت ۷۸ مرکز بهداشت و درمان در فارس طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: کسر درآمد‌ها از جمله چالش‌های ما طی سال‌های گذشته بود که در این راستا نرم‌افزار سلامت نگار طراحی شد و در حال حاضر درآمد‌ها کمک بزرگی به رفع مشکلات مراکز بهداشت و درمان کرده است.

رضاییان‌زاده؛ اجرای نسخه الکترونیک، راه‌اندازی سایت بی خطرسازی پسماند‌های عفونی، راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت و مرکز نفس را از پروژه‌های شاخص دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت: با راه‌اندازی مرکز نفس از ۴۰۵ سقط جنین سالم از خرداد ۱۴۰۱ تا کنون در فارس جلوگیری شده است.

او از کسب رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون با غربالگری خبر داد و افزود: غربالگری ۲ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸ نفر از نظر ابتلا به فشار خون و دیابت در فارس انجام شد که ۵۳۶ هزار و ۱۲۷ نفر با پیش فشارخون و ۵۹ هزار و ۱۲۲ نفر مشکوک به فشار خون شناسایی شدند که به پزشک ارجاع داده شدند. همچنین ۱۶۵ هزار و ۳۶۰ نفر پیش دیابت داشتند و ۲۲ هزار نفر هم مبتلا به دیابت بودند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین راه‌اندازی سامانه مدیریتی یکچارچه جلوگیری از خودکشی، کسب رتبه نخست مرکز سل فارس، کسب رتبه اول پیگیری شکایات از طریق سامانه ۱۹۰، تولید نان کامل در ۲۵ نانوایی شهر شیراز، توزیع یک میلیون و ۳۹۱ هزار مکمل آهن بین دانش آموزان دختر متوسط اول و دوم و توزیع یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۰۰ مکمل ویتامین دی بین دانش آموزان دختر و پسر را از دیگر اقدامات انجام شده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی دو سال گذشته عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار