متخصصان دانشگاه توکیو یک چهره رباتیکی از پوست انسان را در آزمایشگاه ساخته اند.

محققان ژاپنی به دنبال ساخت نمونه‌های واقعی از یک چهره رباتیکی از پوست انسان هستند. ربات‌های ساخته شده با پوست واقعی نه فقط یک نماد حیات بخش را با خود دارند، بلکه در صورت آسیب می‌توانند خود را ترمیم کنند.

بر اساس گزارش وب سایت روزنامه انگلیسی دیلی میل، این تحقیق توسط پروفسور شوجی تاکئوچی از دانشگاه توکیو رهبری شده است و در مطالعه جدیدی در مجله Cell Reports Physical Science متتشر شده است. او ربات‌های کوچکی را ابداع کرده که با استفاده از بافت ماهیچه‌ای بیولوژیکی، گوشت پرورش یافته در آزمایشگاه، چاپ سه بعدی و پوست مهندسی شده راه می‌رود.

پروفسور تاکوچی گفت: ما توانستیم با ایجاد چهره‌ای با مواد سطحی و ساختار مشابه انسان، ظاهری انسانی را تا حدی تقلید کنیم.

«بافت مهندسی شده پوست» با نمونه‌برداری از سلول‌های پوست انسان و رشد آن ها در آزمایشگاه ساخته می‌شود، شبیه به روشی که گوشت کشت‌شده تولید می‌شود.

میچیو کاوای از دانشگاه هاروارد، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: این سلول‌های پوست انسان عمدتاً از پوست اضافی حاصل از عمل جراحی برداشت می‌شوند.

این محقق افزود: پوست پیوندی ترکیبی مشابه پوست انسان دارد و همچنین به عنوان ماده پیوندی برای افرادی که دچار سوختگی یا جراحت شدید هستند استفاده می‌شود.

در حالی که مهندسی پوست زنده از کشت‌های سلولی چالش‌های خاص خود را دارد، سخت‌ترین قسمت چسبیدن پوست به صورت رباتیک ساخته شده از رزین اکریلیک است.

روش‌های قبلی شامل لنگر‌ها یا قلاب‌های کوچک بود، اما به انواع سطوحی که می‌توانستند لایه‌های پوست را دریافت کنند و در حین حرکت باعث آسیب شوند، محدود می‌شدند.

این تیم از یک ژل کلاژن مخصوص برای چسبندگی استفاده کردند و حفره‌های خاصی را روی صورت ربات خود ایجاد کردند که به لایه‌ای از پوست که در آزمایشگاه رشد کرده بود کمک می‌کرد تا با مهندسی دقیق سوراخ‌های کوچک، پوست را روی هر شکلی اعمال کرد.

ربات‌هایی که پوست روی صورتشان دارند، قابلیت‌های خوددرمانی، قابلیت‌های حسی داخلی و ظاهری واقعی دارند.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.