علی یزدانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تماسهای مزاحمی و نامرتبط با اورژانس ۱۱۵ مشهد در سه ماه نخست امسال ۳۲۵ هزار و ۳۴۰ تماس گزارش شده است که از این میزان ۶۹ هزار و ۷۰۷ تماس مشاورهای، ۱۷ هزار و ۱۸۲ تماس مزاحمتی، ۱۴۲ هزار و ۹۲۳ تماس نامرتبط بوده و ۹۵ هزار و ۵۲۸ تماس نیز منجر به مأموریت شده است.
وی بیان کرد: همچنین در این مدت ۱۶۰ هزار و ۱۰۵ تماس مزاحمی و غیر مرتبط با مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرفته شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش هفت و نیم درصدی دارد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از مشکلات مهم در حوزه فوریتهای پزشکی موضوع مزاحمتهای تلفنی و اشغال خطوط اورژانس ۱۱۵ است که تاخیر در ماموریتهای امدادرسانی به بیماران بدحال مانند سکتههای قلبی و مغزی و همچنین مصدومان ترافیکی را بدنبال دارد.
وی ادامه داد: اگر چه تاکنون از طریق آموزشهای همگانی و اطلاع رسانیهای عمومی در خصوص پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی اقدام شده است، اما همچنان این مزاحمتها ادامه دارد.
یزدانی با بیان اینکه تماسهای مزاحمی و نامرتبط بازی با جان و حیات بیماران است، اظهار کرد: اتخاذ جرایم سختگیرانه و شدیدتر در راستای کاهش آمار مزاحمتهای تلفنی با سیستمهای امدادرسان مورد تاکید است.
وی گفت: امید است با فرهنگسازی و آموزش از سطوح ابتدایی به کودکان توسط والدین و سپس در سطوح مختلف تحصیلی و پیگیریهای قضایی در راستای برخورد با این هنجارشکنی بزرگ اجتماعی که موجب به خطر افتادن جان هموطنان میشود، این مشکل مزاحمتهای تلفنی اورژانس حل شود.