ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی غیر قانونی است

دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: طبق قانون ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی غیر قانونی و کاپوتاژ محسوب می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در زمستان سال گذشته شورای عالی هواپیمایی جلسه‌ای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما برگزار کرد  گفت: پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای  هر ساعت صندلی ۵۱ دلار بود که با جمع بندی شورای عالی هواپیمایی این نرخ با ۴۰ دلار به تصویب رسید.

وی ادامه داد: نرخ‌های که شرکت‌ها تعیین می‌کند در رنج ۴۰ دلار است و با توجه به مسافت هر ساعت صندلی و هزینه‌های جانبی حدود ۴۵ دلار تعیین  می‌شود.

سامانی بیان کرد: با توجه به اجرای ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه و ماده ۵۳ برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با توجه به عرضه و تقاضا باید تعیین شود که پیش از این ستاد تنظیم بازار برای نرخ بلیت هواپیما قیمت گذاری می‌کرد در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی شکایتی براساس برنامه پنجم توسعه مطرح کرده و در نتیجه دیوان به نفع آنها رای داد و آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند که آنالیز نرخ مسیر‌های پروازی صورت گیرد و براساس نرخ تمام شده تایپ هیا مختلف هواپیمایی این نرخ‌ها تهیه وبه سازمان هواپیمایی ارسال شد.

وی افزود: با توجه به اعمال نرخ‌های دستوری در قیمت بلیت هواپیما بازار سیاهی شکل گرفته بود که مورد تایید شرکت‌های هواپیمایی نبود و با اجرای رای دیوان عدالت اداری به تدریج شاهد منظم‌تر شدن بازار و ایجاد تعادل در این بخش هستیم.

سامانی در خصوص ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی گفت: این اقدام به نوعی کاپوتاژ محسوب می‌شود و حتی برای امنیت ملی کشور هم خطرناک است و بعید است که مجلس در این زمینه موافقت کند و اجازه ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای پرواز‌های داخلی داده نمی‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان  این‌که قیمت‌های جدید در سایت شرکت‌های هواپیمایی به تدریج در حال بارگذاری است، گفت: به مردم اعلام کرده‌ایم که اگر بالاتر از نرخ‌های اعلامی ایرلاین‌ها بلیت را خریداری کردند با شماره انجمن موارد را اعلام کنند که به آن رسیدگی خواهد شد.

سامانی با تصریح به این‌که طبق قانون ایرلاین مجاز است که سقف قیمت بلیت هواپیما را برای مسیر‌های پروازی تعیین کند، اضافه کرد: به‌عنوان مثال هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل ـ تهران چند نرخ را اعلام کرده است که با توجه به عرضه و تقاضا قیمت‌ها در مقطع زمانی را عرضه می‌کند.

وی تأکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پرواز‌های داخلی باید آزادسازی شود. به‌خاطر اعمال نرخ‌های دستوری بازار سیاه در حمل‌ونقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلالان و واسطه‌ها در این بخش نرخ‌هایی را برای بلیت هواپیما تعیین می‌کردند که مورد تأیید شرکت‌های هواپیمایی نبود.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار