دکتر سید محمد عمرانی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش رتبه بندی دانشگاههای جوان (Young University Rankings ۲۰۲۴) در پایگاه بین المللی آموزش عالی تایمز، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جایگاه ۳۵۰-۳۰۰ دانشگاههای جوان دنیا قرار گرفت.
وی افزود: همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در بین دانشگاههای آسیا در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ دانشگاههای آسیا و در اولین سال درخواست ورود به Impact Rankings ۲۰۲۴ در پایگاه تایمز توانست در جایگاه ۱۵۰۰-۱۰۰۰ دانشگاههای جهان و رتبه ۱۷ در بین دانشگاههای ایران قرار گیرد.
دکتر عمرانی درخصوص رتبهبندی دانشگاههای جوان تایمز (Young University Rankings ۲۰۲۴) گفت: در این رتبه بندی عواملی مانند تدریس، تحقیق، استنادات، چشم انداز بین المللی و درآمد حاصل از صنعت در دانشگاههای دارای ۵۰ سال سن یا کمتر ارزیابی میشوند.
وی هدف از این رتبهبندیها را برجسته کردن دستاوردهای دانشگاههای جوان و ارائه دیدگاهی متفاوت درباره رتبهبندی سنتی دانشگاهها که اغلب به نفع مؤسسات قدیمیتر با شهرت بیشتر است عنوان کرد و افزود: رتبهبندی دانشگاههای جوان فرصتی را برای مؤسسات جدیدتر فراهم میکند تا پیشرفت و نوآوری خود را به نمایش بگذارند و نشان دهند که با وجود سن نسبتاً جوان، تأثیر قابل توجهی در آموزش عالی دارند.
در ادامه دکتر عمرانی به شاخصهای ورود به رتبه بندی دانشگاههای جوان آموزش عالی تایمز اشاره نمود: تاسیس دانشگاه در سال ۱۹۷۲ یا پس از آن، دانشگاه جامع و دارای چند دانشکده که طیف وسیعی از برنامههای کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه دهد، دانشگاه باید حداقل ۵۰۰ مقاله در اسکوپوس بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ داشته باشد و حداقل ۱۰۰۰ مقاله در مدت مشابه منتشر کرده باشد.
وی درخصوص رتبه بندی دانشگاه در بین دانشگاههای آسیا نیز گفت: در این رتبه بندی بر اساس آیتمهایی همچون تعداد دانشجویان بین المللی، نسبت جنسیتی دانشجویان، آموزش، پژوهش، صنعت و ..، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ دانشگاههای آسیا قرار گرفت.
بیشتر بخوانید
دکتر عمرانی با اشاره به رتبهبندی تاثیر آموزش عالی تایمز (Impact Rankings) نیز افزود: این رتبه بندی ارزیابی سالانه دانشگاههای سراسر جهان است که تأثیر تحقیقات و آموزش آنها را بر جامعه و محیط زیست میسنجد. این رتبهبندی با سیستمهای رتبهبندی سنتی که عمدتاً بر شهرت دانشگاهی و برتری پژوهشی تمرکز دارند، متفاوت است، زیرا تأثیر اجتماعی و اقتصادی کار مؤسسات را نیز در نظر میگیرد.
وی یادآور شد: این رتبه بندی شامل شاخصهایی مانند اهداف توسعه پایدار، آموزش با کیفیت، مدیریت انرژی، حفاظت از محیط زیست، صنعت، نوآوری و زیرساخت، رشد اقتصادی و ... است که هدف از این رتبهبندی تأثیر ارائه دیدگاهی جامعتر و فراگیرتر از بخش آموزش عالی و نقش آن در رسیدگی به چالشهای مهم جهان است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته برای ارتقای رتبه دانشگاه در نظامهای رتبه بندی بین المللی از همکاران محترم گروه کتب و نشریات این معاونت که وظیفه جمع آوری، ترجمه و بارگذاری اطلاعات و مستندات در بازه زمانی مربوطه در سال ۲۰۲۳ میلادی را بر عهده داشتند، تقدیر و تشکر نمود و کسب این موفقیت را به جامعه دانشگاهی تبریک گفت.