مدیرکل ورزش کرمان از فعالان حوزه ازدواج خواست، از زوجینی که تازه ازدواج کرده اند یک بانک اطلاعاتی تشکیل و به عنوان دستور کار در ستاد‌های ساماندهی امور جوانان با حضور استاندار بررسی شود.

میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در آیین رونمایی از سامانه ملی همراه که در محل تالار بهارستان انجام شد، ضمن خیرمقدم به حضار شرکت کننده در این آیین، مسئله ازدواج را توصیه دین و یک کار اخلاقی و انسانی دانست و گفت: امروز باید از تلاش‌هایی که به شکل مستمر در طول سال در این حوزه انجام می‌شود تا این اتفاق برای استان به شکل ویژه و مطلوب رقم بخورد، قدردانی کرد.

وی افزود: استمرار این فعالیت‌ها با اقداماتی که وظایف دستگاه هاست، دستگاه‌هایی که هم حوزه مسئولیتی شان هست و هم به عنوان یک دغدغه، یک شهروند و یک کسی که در حوزه اجتماعی نگاهش باید به حوزه جوانان، مسئله ازدواج، شغل، مسکن و آسیب‌های اجتماعی و ... باشد (همه اینها مثل حقله‌های زنجیر به هم متصل هستند و پیوستگی دارند) و این نگاه باید چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش مردمی همواره وجود داشته باشد.

پاریزی تصریح کرد: خوشبختانه امروز می‌بینیم، بخش مردمی، NGO‌ها و سمن‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، جلوتر از بخش دولتی دارند اقدامات مهم و اساسی را انجام می‌دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش به آیین رونمایی از سامانه ملی همراه، (سامانه ملی ازدواج) اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای که امروز در کرمان رونمایی می‌شود یک سامانه ملی است که رونمایی از آن در اکثر استان‌های کشور در حال انجام است.

پاریزی افزود: با توجه به پیشینه و ظرفیت مناسبی که کرمان در حوزه ازدواج دارد، امروز این استان در مقایسه با بیشتر استان‌های کشور در ارزیابی‌های حوزه جوانان خوب عمل کرده است.

وی تصریح کرد: بحث و محور اصلی کار در حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان بحث ازدواج است و کرمان استانی پیشگام در این حوزه است و از همه عزیزان به واسطه این جایگاه تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی ضمن قدردانی از استاندار با اعلام اینکه کرمان به عنوان یکی از سه دستگاه برتر در حوزه جمعیت تجلیل شده است، آن را یک افتخار بزرگ برای استان کرمان دانست.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان موضوع جمعیت را یک دغدغه جدی اعلام کرد و بیان داشت: جوانی جمعیت در همه دولت ها، تمام حکومت‌ها و نظام‌ها به عنوان یک فرصت محسوب می‌شود.

پاریزی با تأکید بر اینکه باید امروز به جمعیت جوان کشورمان به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، گفت: متأسفانه برخی از مدیران فقط به دلیل نداشتن شایستگی، جمعیت جوان کشور را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کنند؛ در صورتی که مهم‌ترین ظرفیت و امکان رشد و پیشرفت را در هر کشوری جمعیت جوانش میسر می‌کند.

وی جمعیت استان کرمان را تقریباً سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: جمعیت گروه ۱۸ تا ۳۵ سال که زیرمجموعه حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان (به دلیل ساماندهی، ساختار و برنامه‌هایی که باید در این بخش انجام شود)، قرار می‌گیرند، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هست که این یک فرصت استثنایی است و مدیران استان باید در تمام بخش‌ها قدر بدانند و بتوانند از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنند.

پاریزی با بیان اینکه نگاه وزارت ورزش و جوانان به حوزه جوانان یک نگاه جدیست، به خدمات رئیس جمهور شهید در این حوزه اشاره کرد و گفت: شهید آیت الله رئیسی نگاه ویژه و خاصی به حوزه جوانان داشتند. 

وی بیان داشت: از زمان ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، بحث جوانان به عنوان یک دغدغه وجود داشت که طی این دولت، دبیرخانه حوزه جوانان در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت و ارتقائی که صورت گرفت دبیرخانه تبدیل به شورای عالی جوانان و نوجوانان شد و امیدواریم در دولت جدید هم این نگاه تداوم داشته باشد و شاهد خدمات زیادی در این حوزه باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان از وزیر ورزش و جوانان به واسطه نگاه ویژه‌ای که به حوزه جوانان داشته اند قدردانی کرد و گفت: وی قوی‌ترین نیرو‌های خود را در بخش معاونت جوانان مستقر کرده است تا بتوانند مطالبات بحق این قشر را پیگیری کنند.

پاریزی در بخش دیگری از سخنانش بحث تجرد را به عنوان یک دغدغه مطرح کرد و افزود: دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان یک اطلس را برای استان‌های مختلف کشور تهیه کرده است، که این اطلس اکنون در اختیار دوستان ما در حوزه معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل است.

وی تصریح کرد: این اطلس، به تفکیک وضعیت ازدواج و طلاقِ شهرستان‌های استان را در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بررسی کرده است.

پاریزی بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در این دو حوزه نوساناتی وجود داشته، اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر در بحث ازدواج وضعیت بهتر است و در بحث طلاق نیز کاهش داشته ایم.

 مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با اذعان به اینکه باید آگاهانه بودن، آسان بودن و پایداری ازدواج ملاک عمل قرار گیرد، گفت: ما معمولا در حوزه ازدواج آسان، بحث تسهیلات را برای این مقوله فراهم می‌کنیم؛ حال آنکه یک جوان علاوه بر ازدواج به شغل، درآمد مناسب، مسکن و ... نیاز دارد.

پاریزی تأکید کرد: باید از تمام کسانی که بحث ازدواج را پشت سر می‌گذارند یک بانک اطلاعاتی تشکیل شود و به عنوان دستور کار در ستاد‌های ساماندهی امور جوانان با حضور استاندار بررسی شوند. چرا که شغل، درآمد، مسکن و ... از ملزومات و ابتدایی‌ترین جیز‌هایی است که باید محقق شود که فراهم شدن این موارد، زمنیه ساز پایداری ازدواج می‌شود.

وی افزود: امکان اینکه بخواهیم برای هر مسئله‌ای در استان نسخه واحدی بپیچیم وجود ندارد، به عنوان مثال، شاید عده‌ای بگویند شرایط مالی امکان ازدواج نمی‌دهد، حال آنکه ما میل به تجرد را در شهر‌های صنعتی بیشتر مشاهده می‌کنیم و در شهرستان‌هایی که به لحاظ اقتصادی شرایط شان پایین‌تر و محروم‌تر هستند، میزان ازدواج بیشتر، اما پایداری ازدواج تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار می‌گیرد.

پاریزی خطاب به سمن‌های حوزه جوانان تصریح کرد: نگاه مساوی به شهرستان‌های استان داشته باشید و همه شهرستان‌های استان را تفکیک و سپس با شرکت در ستاد‌های ساماندهی امور جوانان، مسائل را تبیین کنید.

وی بیان داشت: بخشی از شهرستان‌ها نیاز است مسائل فرهنگی اولویت کار در حوزه ازدواج باشد و در برخی شهرستان‌ها نیاز به اقدامات اقتصادی دارند.

در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان صورت گرفت، از سامانه ملی همراه رونمایی شد. 

سامانه ملی همراه کلیه موضوعات مربوط به ازدواج شامل مشاوره، آموزش و خدمات را در بر می‌گیرد و مرجعی بسیار جامع برای ازدواج جوانان به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار