رئیس دادگاه‌های تجدیدنظر کرمان گفت: متوسط نرخ رسیدگی به پرونده‌ها دریک سال اخیر در شعب دادگاه تجدید نظر استان ۹۹ درصد است.

 مسعود امیرمیجانی با تاکید بر لزوم افزایش شعب دادگاه‌های تجدیدنظر در استان کرمان، گفت: از ابتدای خرداد ۱۴۰۲ تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۲ هزار و ۱۹ فقره پرونده وارد مجتمع قضایی دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمان شده و علاوه بر آن تعداد سه هزار و ۲۱۰ فقره پرونده دیگر هم از قبل در جریان رسیدگی قرار داشته‌اند و در مجموع طی دوره یک ساله مذکور ۴۱ هزار و ۹۲۷ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: حدود ۱۷ درصد آرای دادگاه‌های بدوی که مورد تجدیدنظرخواهی قرار گرفته اند، در دادگاه تجدید نظر نقض و رای دیگری صادر شده و مابقی آرا، مورد تأیید و یا مورد اصلاح واقع شده اند.

 این قاضی با تجربه کرمانی ضمن تاکید بر این مطلب که ارجاع پرونده‌ها به شعب بیست گانه دادگاه تجدید نظر حتی المقدور بر اساس تخصص قضات انجام می شود، بیان کرد: به عنوان نمونه پرونده‌های مرتبط با صلاحیت دادگاه انقلاب در یک شعبه، پرونده‌های مربوط به دعاوی خانواده در چهار شعبه، پرونده‌های با موضوعات کیفری در پنج شعبه و پروند‌های با موضوعات حقوقی در ده شعبه مورد رسیدگی قرار گرفته و در درون هر یک موضوعات کیفری و حقوقی نیز سعی می‌شود که ارجاع تخصصی رعایت شود.

امیر میجانی ضمن اشاره به این مطلب که در جریان رسیدگی به پرونده‌های قضایی اعم از امور مرتبط به دعاوی کیفری، حقوقی و خانواده طی دو مرحله رسیدگی می شود، گفت: رسیدگی مرحله نخست توسط دادگاه‌های بدوی اعم از حقوقی، کیفری، خانواده و انقلاب درشعب آن دادگاه‌ها در سراسر استان انجام  که هر شعبه دادگاه با تصدی یک قاضی اداره می‌شود و رسیدگی مرحله بعدی، رسیدگی مرحله تجدیدنظرخواهی است که این رسیدگی توسط دادگاه تجدیدنظر مستقر در مرکز استان و با تعدد قاضی انجام می شود.

 وی بیان کرد: پس از آنکه دادگاه نخستین مبادرت به صدور رأی نمود؛ چنانچه آن رأی قابل تجدیدنظر باشد و مورد اعتراض احد از طرفین پرونده و یا هر دو طرف قرار گیرد، رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر انجام می شود و رأی دادگاه تجدیدنظر در بیشتر موضوعات قطعی بوده و فقط در موارد خاصی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور در تهران می‌باشد.

 معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمان گفت: در حال حاضر برای استان کرمان تشکیل ۲۶ شعبه دادگاه تجدیدنظر مصوب شده ولی به لحاظ کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای مناسب اداری علیرغم کثرت و انبوه پرونده‌های واصله به دادگاه تجدید نظر، فقط ۲۰ شعبه فعال و مشغول به کار هستند که هر شعبه رسیدگی باید توسط هیات دادگاه متشکل از رئیس شعبه و دو قاضی دیگر به عنوان مستشار، انجام شود ، اما مقررات قانونی رسیدگی به پرونده‌ها را توسط هیات دو نفره قاضی را هم اجازه می‌دهد که عمده آن شعب فعلا فقط با دو قاضی در هر شعبه اداره می‌شوند.

 امیرمیجانی تصریح کرد: رییس کل دادگستری استان کرمان عهده دار ریاست شعبه اول دادگاه تجدید نظر نیز می‌باشد و سرپرستی و مدیریت شعب دادگاه تجدید نظر برعهده یکی از معاونین قضایی رئیس کل می‌باشد.

برچسب ها: تجدیدنظر ، پرونده ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار