دبیر جشنواره «قلم زرین» گفت: باید محتوای کتاب‌هایی که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود، در راستای اهداف جمهوری اسلامی، انسانی و الهی باشد.

جواد کامور بخشایش، دبیر بیست‌و‌دومین دوره جشنواره «قلم زرین» تفاوت آثار رسیده به جشنواره را نسبت به سایر دوره‌ها در اتقای کیفی محتوا دانست و گفت: امسال آثار از لحاظ غنای محتوایی وضع بهتری به نسبت سال گذشته داشت، که نشان از رو به جلو بودن ادبیات دارد.

بخشایش درباره تغییر سیاست‌های جشنواره «قلم زرین» همزمان با تغییر دولت سیزدهم گفت: از آنجایی که «قلم زرین» یک جشنواره خصوصی و مردم‌نهاد است، به تغییر دولت‌ها ارتباط چندانی ندارد. فقط ممکن است دولتی جشنواره را مورد حمایت خود قرار دهد و دولتی کمتر آن را مورد عنایت قرار دهد. 

دبیر جشنواره «قلم زرین» در پاسخ به این سوال که چه آثاری در دسته برگزیدگان «قلم زرین» قرار می‌گیرد؟ توضیح داد: باید محتوای کتاب محتوای فاخری باشد. محتوایی که در راستای اهداف جمهوری اسلامی، اهداف انسانی، الهی و ترویج اخلاق باشد.

وی درباره نحوه اصالت‌سنجی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و جلوگیری از تقلب آثار تصریح کرد: اصالت هر اثر در جریان به ورود به جشنواره در دبیرخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. داوران بعد صحت و سقم اصالت اثر به بررسی آن می‌پردازند. بنابراین، هر دبیرخانه در جشنواره تمام تلاش خود را می‌کند تا ابتدا اصالت اثر را مورد بررسی قرار دهد.

بخشایش درباره پایبندی ناشران به حقوق مادی و معنوی مولفان و نویسندگان گفت: هر صنفی از حقوق مادی و معنوی برخوردار است. فکر می‌کنم از سال‌ها قبل انقلاب اسلامی در قانون به حقوق ناشران و نویسندگان اشاره شده است. خیلی از ناشران مراعات حال نویسنده را می‌کنند و برخی‌ها به حقوق نویسنده کمتر توجه می‌کنند. نویسنده جماعت قشر مظلومی است، که دغدغه چیز دیگری را دارد. وقتی به معاش نویسنده نگاه می‌کنیم می‌بینیم خیلی موفق و کامیار نیست. نویسندگان معمولاً سراغ قراردادهایشان نمی‌روند و وضعیت کتاب‌های تجدید چاپ‌شان را پیگیری نمی‌کنند. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار