تویسرکانی گفت: در زمینه تفکیک زباله از مبدا می‌توانیم از همکاری و ظرفیت همه نهاد‌ها ازجمله: آموزش و پرورش، صداوسیما، پادگان‌ها و... استفاده کنیم.

در ادامه بررسی مسایل و مشکلات سازمان‌های شهرداری کرمان،  امروز محسن تویسرکانی، شهردار کرمان، معاونان شهردار و برخی از مدیران شهری، در سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان، حضور پیدا کردند.

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان، در این نشست که با موضوع بررسی مشکلات مدیریت پسماند شهرداری کرمان، برگزار شد، گفت: برگزاری نشست‌های پنج‌شنبه‌ها با سازمان‌ها تاکنون، نتایج خوبی داشته است؛ در این جلسات، مشکلات بررسی شده و برای راهبری مطلوب امور، چاره‌اندیشی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲چالش جدی در سیستم‌های اداری وجود دارد، افزود: یکی از این چالش‌ها رعایت نکردن سلسه‌مراتب است که در درازمدت ایجاد مشکل می‌کند؛ بنابراین، باید فرهنگ رعایت سلسه‌مراتب اداری را در سازمان‌ها جا بیندازیم.

محسن تویسرکانی ادامه داد: یک مشکل دیگر در دستگاه‌های اداری که معمولا با تغییر مدیریت‌ها رخ می‌دهد، رواج شایعات است؛ این شایعات باعث می‌شود مدیران نتوانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی  تصریح کرد: خوشبختانه سرعت انجام کار‌ها در شهرداری بیشتر شده و بازخورد خوبی ازسوی شهروندان و مدیران استان دریافت کرده‌ایم.

شهردار کرمان افزود: هدف اصلی ما کار کردن برای شهر و در حوزه شهر است؛ اگر کارمان را در حوزه  شهری و عمرانی درست انجام دادیم، بعد می‌توانیم به کار‌های فوق‌برنامه بپردازیم.

وی تصریح کرد: در حوزه پسماند، چون کار‌ها روزانه و به نحو احسن انجام می‌شود، شاید عادی شده و زحمت دوستان دیده نشود؛ درحالی‌که فقط اگر یک روز کار جمع‌آوری زباله انجام نشود، مردم می‌بینند که روزانه چه حجم کاری انجام می‌شود و چقدر اهمیت دارد.

 تویسرکانی بیان کرد: در یک‌سری رویداد‌هایی که در سطح شهر برگزار می‌شود، متولی تنظیف و پسماند آن شهرداری است و نقش ویژه‌ای در برگزاری مطلوب رویداد‌ها دارد.

وی با بیان اینکه پیگیر موضوع «شهردار شب» هستیم، تأکید کرد: نظارت بر کار پیمانکاران در حوزه پسماند بسیار ضروری است.

شهردار کرمان با بیان اینکه باید فرهنگ شهروندی را به شهروندان القا کنیم، افزود: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری باید درخصوص فرهنگ‌سازی در حوزه پسماند به‌طور ویژه، تدبیری بیندیشد.

وی یادآور شد: باید برای شهروندان ایجاد انگیزه کنیم که زباله‌های خود را تفکیک کرده و زباله‌های خشک را تحویل دهندو نیرو‌هایی که در این بخش با شهروندان در ارتباط هستند، باید آموزش ویژه ببینند و از ظرفیت مساجد هم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌توان استفاده کرد.

تویسرکانی افزود: در زمینه تفکیک زباله از مبدا می‌توانیم از همکاری و ظرفیت همه نهاد‌ها ازجمله آموزش و پرورش، صداوسیما، پادگان‌ها و زندان‌ها استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید سختی کار نیرو‌های شهرداری به‌خصوص در سازمان مدیریت پسماند را به تصویر بکشیم، افزود: در رویداد‌ها و مراسمی که به همت شهرداری برگزار می‌شود، برای فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک زباله از مبدأ، اقدام شود.

شهردار کرمان بیان کرد: یک روز به‌صورت نمادین، کار جمع‌آوری زباله به‌جای شب، در طول روز انجام شود تا شهروندان زحمات و حجم کار سازمان مدیریت پسماند را از نزدیک ببینند.

محمود ایرانمنش، معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان هم در این نشست گفت: با توجه به شرایط حاکم بر این سازمان و کار در دمای بالا و در ارتباط با زباله‌ها، کار آن‌ها دشوار و سنگین است و سختی کار برای افراد شاغل در سازمان مدیریت پسماند به‌ویژه کسانی که در بخش‌های حمل، پردازش و دفن زباله کار می‌کنند، باید در نظر گرفته شود؛ چراکه حقیقتا  زحمت می‌کشند.

وی تصریح کرد: نیرو‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در مواقع بحران، همیشه پای کار و یاری‌گر بخش‌های مختلف شهرداری و سایر ارگان‌ها هستند.

ایرانمنش با اشاره به لزوم پیگیری تشکیل ستاد ساماندهی پسماند در شهرداری، افزود: در کلان‌شهر‌ها این ستاد تشکیل شده و تشکیل آن نیازمند همکاری معاونت خدمات‌شهری و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری است که می‌تواند کمک‌حال شهرداری باشد؛ برای مثال، این ستاد می‌تواند دستورالعمل خاصی برای تخلیه خاک‌ونخاله‌های ساختمانی در سایت مشخص‌شده وضع کند که معضل تخلیه خاک و نخاله در ورودی و خروجی‌های شهر، از بین برود.

وی  با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا زباله، تصریح کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که در این زمینه شده، هنوز مشکلات مرتفع نشده؛ باید به‌طور مداوم در این زمینه کار شود،  فرهنگ‌سازی درخصوص تفکیک از مبدا نوعی سرمایه‌گذاری است و بازخورد آن را خواهیم دید.

ایرانمنش، خرید دستگاه زباله‌سوز را بسیار ضروری دانست و افزود: خرید این دستگاه به لحاظ زیست‌محیطی خوب است و حجم زباله را هم پایین می‌آورد که برای خرید این دستگاه می‌توان از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی موسسات بزرگ کمک بگیریم.

وی بیان کرد: خط پردازش زباله شهرداری بسیار کارکرده و یک خط پردازش جدید باید راه‌اندازی شود.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، تصریح کرد: راه‌اندازی پمپ CNG برای این سازمان می‌تواند ایجاد درآمد پایدار داشته باشد و هم به لحاظ پدافند غیرعامل برای شهرداری لازم است.

در ادامه این نشست،  مصطفی عسکری،  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان، گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد.

وی همچنین درخواست‌هایی ازجمله لزوم تأمین گاز موردنیاز سایت لندفیل  را  مطرح کرد و افزود: گازرسانی به سایت لندفیل نیاز به همکاری و تعامل ارگان‌های ذیربط دارد که باید تسریع شود.

عسکری با اشاره به نیاز جدی به آموزش شهروندان و فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک از مبدا زباله، افزود: برای فرهنگ‌سازی در این زمینه به عزم جدی و همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و صداوسیما نیاز داریم.

وی  یادآور شد: بیمارستان‌ها و مراکز نظامی باید قرارداد‌های خود را به‌روز کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان بیان کرد: خروج پسماند خشک از کرمان به وفور انجام می‌شود که هیچ آورده‌ای برای شهرداری ندارد، رقم عوارض آن مشخص شده و نیاز به همکاری پلیس راه و اداره راهداری دارد که عوارض خروج به شهرداری پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در زمینه نوسازی ناوگان موتوری سازمان، اتفاقات خوبی افتاده، اما هنوز مشکلات زیادی داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان، بیان داشت: این سازمان در ۲حوزه خرید لوازم و قطعات ماشین‌آلات و ساخت تعمیرگاه، ظرف یکی‌دوماه آینده، به کسری بودجه برمی‌خورد و لازم است بودجه سازمان تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع پسماند شهر کرمان از سال ۱۳۸۸ بازنگری نشده است و نیاز به بازنگری دارد، افزود: در طرح جامع پسماند، آنالیز فیزیکی، حرارتی و شیمیایی زباله انجام می‌شود، همچنین بررسی طرح تفکیک از مبدا به همت کارشناسان، انجام و بهترین راه‌حل ارائه خواهد شد و بررسی سیستم مکانیزه جمع‌آوری زباله نیز انجام می‌شود.

وی بیان کرد: میانگین هزینه‌های جاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری، ماهانه ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان است که نیاز داریم این رقم به‌صورت ثابت پرداخت شود تا حداقل هزینه‌های جاری را بتوانیم بپردازیم.

در این نشست همچنین مشکلات مطرح‌شده سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان، از سوی معاونان شهردار، مورد بررسی قرار گرفت و برای حل این مشکلات تصمیم‌گیری شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار