رئیس جمهور سابق افغانستان گفت آمریکا و سازمان ملل مانع اصلی دیجیتال‌سازی نهادهای دولتی و فساد بودند.

اشرف‌ غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان آمریکا و سازمان ملل را متهم کرد که آنها مانع دیجیتال‌سازی نهادهای دولتی شدند و عامل اصلی فساد بودند.

اشرف‌غنی گفت آمریکا یک میلیارد دلار برای کامپیوتر سازی سیستم نهادهای امنیتی اختصاص داده بود، اما تا آخرین لحظه سیستم براساس کاغذ استوار بود.

اشرف غنی افزود: «ما تا آخر نمی‌فهمیدیم که در وزارت داخله چند پلیس وجود دارد.»

او از فساد گسترده در نهادهای امنیتی سخن زد و گفت که «مصارف هنگفت صورت می‌گرفت اما پول به جیب قراردادی‌های وزارت دفاع و اداره کمک‌های بین‌المللی امریکا می‌رفت.»

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان تأکید کرد که نیروهای آمریکایی همه‌ساله وعده می‌سپردند که رقم دقیق نیروها را مشخص سازند، اما تا سال ۲۰۲۱ این کار صورت نگرفت.

غنی همچنان موجودیت «معلمان خیالی» و «مکاتب خیالی» را تأیید کرد. او گفت رقم کارمندان و مکاتب وزارت معارف، با شمار کسانی‌ که معاش می‌گرفتند، فرق داشت.

غنی همچنان از سازمان ملل متحد انتقاد کرد و گفت سازمان ملل متحد مانع «دیجیتال‌سازی» انتخابات افغانستان شد.

غنی گفت در سال ۲۰۰۲ به سازمان ملل متحد پیشنهاد الکترونیک‌سازی انتخابات را دادند، اما سازمان ملل از انجام این کار امتناع ورزید و انتخابات را همواره سنتی پیش برد و این مسایل دیگری را رقم زد. 

غنی افزود اقدامات پیشگیرانه و ناکارآمد سازمان ملل متحد منجر به بحران‌های سیاسی پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ شد.

او گفت تصمیم داشت سازمان ملل را از افغانستان اخراج کند، اما  سازمان ملل متحد جنگ‌سالاران را تحریک کرد و وی را چهره مخالف خارجی‌ها معرفی کرد.

اشرف غنی مدعی شد که اگر طالبان به قدرت نمی‌رسیدند، حکومت تا دو هفته دیجیتالی می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار