برخی مقامات نزدیک به تیم‌های مذاکره کننده از احتمال بالای دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات خبر دادند.

پس از آن که حماس اعلام کرد پاسخ خود را به پیشنهاد آتش‌بس ارائه کرده، تلاش‌ها برای تضمین یک توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که هیئتی را به ریاست رئیس موساد برای از سرگیری مذاکرات به قطر فرستاده است. بایدن از این اقدام استقبال کرده و یک منبع در تیم مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی که نام او فاش نشده ادعا می‌کند این بار شانس واقعی برای دستیابی به یک توافق وجود دارد. 

یک مقام حماس که نزدیک به افراد مذاکره‌کننده است می‌گوید اگر پیشنهاد اخیر این جنبش پذیرفته شود، می‌تواند منجر به یک چارچوب جدید شود. این مقام حماس همچنین گفت که حضور نیرو‌های خارجی در غزه را رد کرده و این نشان دهنده مخالفت جنبش با هرگونه طرح برای اعزام یک گروه بین‌المللی به نوار غزه است. کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین نیز اعلام کرده‌اند که هرگونه نیروی خارجی در غزه را به عنوان نیروی اشغالگر تلقی خواهند کرد. 

در همین حال، رسانه‌های ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور ابراز امیدواری کردند که آتش‌بس نهایی در چند روز آینده برقرار شود. اردوغان از کشور‌های غربی خواست تا به (رژیم) اسرائیل فشار بیاورند تا این توافق را بپذیرند. 

با این همه، برخی از وزرای راست افراطی کابینه نتانیاهو مدعی شده‌اند که در صورت پایان دادن به جنگ پیش از نابودی حماس، ممکن است کابنیه را ترک کنند. خروج این وزرا به نخست وزیری نتانیاهو پایان خواهد داد. در همین راستا، کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «ایتامار بن گویر» در جلسه روز پنجشنبه مقامات امنیتی و نظامی را متهم کرد که بدون مشورت با او تصمیم گرفته‌اند مذاکرات را از سر بگیرند. 

پاسخ جدید حماس به طرح آتش‌بسی ارائه شده است که اواخر ماه مه توسط بایدن علنی شد. این طرح شامل آزادی ۱۲۰ اسیر صهیونیست است که در غزه نگهداری می‌شوند. افزون بر این، توافق فوق‌الذکر عقب‌نشینی اشغالگران از غزه، آزادی اسرای فلسطینی و بازسازی غزه را نیز در بر می‌گیرد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار