حیوان گزیدگی طی سه سال اخیر در استان کردستان روبه افزایش بوده و عامل ۸۴ درصد آن، سگ‌ها می‌باشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان با اعلام این خبر گفت: با توجه به گزارش‌های اعلام شده، حیوان گزیدگی طی سه سال اخیر در استان کردستان روبه افزایش بوده است که عامل ۸۴ درصد آن، سگ‌ها می‌باشد.

دکتر جهانبخش یوسفی با اشاره به اینکه حیوان گزیدگی در شهر‌ها نسبت به روستا‌ها روبه افزایش است گفت: سال ۱۴۰۲، در استان کردستان ۳ هزار و ۴۴۲ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که بیش از نیمی از آن در جمعیت شهری ما رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه سگ‌ها عامل قطعی انتقال بیماری کشنده هاری می‌باشند، افزود: سگ‌ها علاوه بر انتقال بیماری هاری که بسیار کشنده می‌باشد مخزن انتقال بیماری کیست هیداتیک، لپتو سپیروز، سالک، لشمانیوز، سالمو نلوز، تب مالت هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها از روش‌های پیشگیری از این بیماری خبر داد و گفت: آموزش و فرهنگ سازی جمعیت برای عدم غذا دادن به سگ‌های آزاد، اجرای کامل دستور العمل کنترل جمعیت سگ ها، ساماندهی سایت‌های دفع زباله و مراجعه فوری به واحد پیشگیری و مراقبت هاری در هرساعت از شبانه روز بسیار مهم و باعث کاهش صدمات ناشی از حیوان گزیدگی خواهد داشت.

دکتر جهانبخش یوسفی بر تصور غلط مردم به اینکه گربه باعث انتقال هاری نمی‌شود تاکید کرد و گفت: گربه از طریق چنگ زدن باعث انتقال این بیماری کشنده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واکسینه کردن این حیوانات محافظت قطعی در برابر انتقال بیماری منتقله به انسان نمی‌دهد، گفت: باور غلط برخی از مردم این است که واکسینه کردن و نظارت دامپزشک موجب انتقال بیماری این حیوانات به انسان نمی‌شود، اما باید دانست که برخی عوامل بیماری زا در ظاهر حیوان مشخص نیست، اما قابلیت انتقال بیماری را دارد.

یوسفی خاطرنشان کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که در دستگاه اعصاب مرکزی به واسطه گاز گرفتگی و انتقال ترشحات آلوده از حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و اگر در زمان مناسب واکسن و سرم ضدهاری برای فرد گاز گرفته شده استفاده نشود متاسفانه ابتلای انسان به هاری ۱۰۰ درصد کشنده است که سال گذشته متاسفانه ۱۸ مورد مرگ ناشی از هاری در کشور رخ داده است.

برچسب ها: گزیدگی ، سگ ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.