مدیر رادیو محرم گفت: ما در رادیو محرم سعی می‌کنیم از مداحان کل کشور استفاده کنیم و فقط محدود به مداحان معروف نیست.

مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که عمده محتوای رادیو محرم مداحی و مرثیه خوانی است، چه مداحی‌هایی برای پخش انتخاب می‌شوند؟ گفت: ما فایل صوتی مداحی اکثر مراسم‌های عزاداری، حسینیه‌ها و هیات را می‌گیریم، تقطیع اولیه انجام می‌دهیم و بعد برای نظارت به بخش نظارتی سازمان صداوسیما می‌فرستیم. بخش نظارت مداحی‌ها را از لحاظ سندیت، ساختار، لحن و ... بررسی می‌کند، اگر مداحی‌ای تایید شد، بعد از پالایش نهایی آماده پخش می‌شود. 

کاویانی درباره نحوه انتخاب مداحان برای پخش از رادیو محرم توضیح داد: ما سعی می‌کنیم از مداحان کل کشور استفاده کنیم و فقط محدود به مداحان معروف نیست. تا الان هم از نوحه‌های ۶۰ مداح در رادیو محرم استفاده کردیم.

مدیر رادیو محرم در پاسخ به این سوال که از نسخه‌های تصویری مداحان به چه صورت استفاده می‌کنید؟ افزود: بخش تامین شبکه صوت نسخه‌های تصویری مداحی را از طریق نرم‌افزار می‌گیرد و برای پخش از شبکه آماده می‌کند. 

وی با بیان اینکه در این رادیو حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد محتوا به پخش مداحی، مرثیه، روضه خوانی و مابقی به برنامه‌های کوتاه و قطعات کوتاه سخنرانی اختصاص دارد، بیان کرد: ایجاد زمان ثابتی برای پخش تلاوت قرآن مرتبط با قیام حسینی، پخش ثابت و منظم احکام مربوط به عزاداری، توجه به پیرغلامان و نوگلان حسینی از جمله اقدامات ما در رادیو محرم به شمار می‌آید. 

کاویانی وجه تمایز رادیو محرم با رادیو اربعین را برشمارد و گفت: محور اصلی رادیو محرم ترویج آموزه‌ها و ارزش‌های دینی در قالب پخش عزاداری‌های صحیح، معتبر و بدون خرافه است. یعنی عزاداری‌هایی که ساختار قوی، متن فاخر، آهنگ مناسب و لحن شایسته داشته باشند. وجه تمایز رادیو محرم هم همین قالب و ساختار ارائه است. به عبارتی، اگر در ویژه برنامه سایر رادیو‌ها مکتب و معارف حسینی در قالب برنامه‌های گفت‌وگویی و مجله‌ای تولید و پخش می‌شود، در رادیو محرم این آموزه‌ها در قالب مداحی و مرثیه‌سرایی و البته سخنرانی‌ها و برنامه‌های کوتاه ارائه می‌شود. 

به گفته مدیر رادیو محرم، رادیو اربعین هم که به مناسبت رستاخیز عظیم پیاده‌روی عاشقان اباعبدالله الحسین در ماه صفر فعالیت دارد، بیشتر مبتنی بر اطلاع رسانی، مطالبه‌گری از مسئولان برای رفع موانع و ایجاد تسهیل برای این واقعه ارزشمند است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار