بی‌تردید مشارکت ۴۹.۸ درصد مردم در انتخابات پیروزی بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در شرایط و وضعیت ویژه‌ای برگزار شد.

چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران پس از دو دور انتخابات فشرده و رقابتی مشخص شد. به باور ناظران، فارغ از موفقیت مسعود پزشکیان که توانست به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران اسلامی شناخته شود و به‌زودی بر کرسی‌ای بنشیند که تا حدود دو ماه پیش شهید آیت‌ا... رئیسی، رئیس دولت سیزدهم آن را عهده‌دار بود، انتخابات اخیر ثابت کرد پیروز میدان مردم ایران و حکومت مردم‌سالاری است.

در دور دوم انتخابات بیش از ۳۰میلیون ایرانی مشارکت کردند و به‌طور تقریبا نسبی آرا میان مسعود پزشکیان با بیش از۱۶میلیون و سعید جلیلی با بیش از۱۳میلیون رأی تقسیم شد. در نهایت این پزشکیان بود که توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند و برای چهار سال آینده نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی شود. پس از فرمایشات رهبر انقلاب بود که گزارش‌ها از شعبات اخذ رأی در سراسر کشور نشان داد مردم قدرشناس ایران اسلامی صبح و عصر به توصیه معظم‌له لبیک گفتند.
 
لبیک مردم به ندای رهبری
آیت‌ا... خامنه‌ای (حفظه‌ا...)، رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرمودند: بحمدا... روز حضور و شرکت مردم، روز فعال شدن مردم عزیزمان در امر مهم سیاسی کشور یعنی انتخابات، روز خوبی است. شنیدم شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است؛ خدا کند این جور باشد و اگر این‌جور باشد خرسندکننده است. ان‌شاءا... مردم عزیزمان موفق باشند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. ایشان افزودند:در این مرحله مردم قاعدتا باید همت‌شان بیشتر باشد برای این‌که کار را تمام کنند و ان‌شاءا... رئیس‌جمهورمان راداشته باشیم. خداوند ان‌شاءا... ملت را موفق، کشور را آباد کند و همه کسانی که در این راه زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد. پس از فرمایشات معظم‌له بود که گزارش‌ها از شعبات اخذ رأی در سراسر کشور نشان داد مردم قدرشناس ایران اسلامی صبح و عصر به توصیه رهبر انقلاب لبیک گفتند؛ به‌گونه‌ای که مدت شرکت در این حماسه ملی تا ساعت ۲۴ تمدید شد ولی همچنان مردم در داخل شعبه‌های اخذ رأی حضور داشتند و رأی‌گیری انجام می‌شد. مشارکت ۸/۴۹ درصدی مردم در انتخابات گواه این مدعاست که مردم بصیر ایران با لبیک به فرمایشات رهبر انقلاب، حماسه دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی خلق کردند.
 
شکست فضاسازی دشمنان علیه انتخابات
مشارکت ۴۹.۸درصدی مردم آگاه ایران اسلامی نشان داد ترفند معاندان و رسانه‌های ضدانقلاب برای توطئه‌های پوچی همچون تحریم و‌... شکست خورد و مردم آگاهانه به نامزد منتخب خود رأی دادند تا مدیریت اجرایی کشور را برای چهار سال آینده عهده‌دار شود. نقطه اوج این حماسه را ایرانیان خارج از کشور خلق کردند که به‌طور مستقیم در آماج حملات و توهین‌های بی‌شرمانه عناصر خودفروخته ضدانقلاب قرار داشتند. تنها در یک مورد گزارش‌ها نشان می‌دهد، حضور ایرانیان مقیم دانمارک و جنوب سوئد نسبت به دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش چشمگیرى داشت و حتی زمان رأی‌دهی دو ساعت تمدید شد. این حضور باشکوه با وجود تحرکات گروه‌های معاند برای تحریم و جلوگیری از مشارکت ایرانیان ساکن این مناطق بود. دشمنان هرچند سعی کردند با تهدید، تحریم، فشار اقتصادی و سیاسی، ایجاد یأس و‌... مردم را نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت کنند، اما مردم انقلابی و بصیر ایران اسلامی با دشمن‌شناسی خود نشان دادند گوش به فرمان رهبر انقلاب اسلامی هستند. بی‌تردید نظام جمهوری اسلامی برگرفته از مردم‌سالاری است و برگزاری موفق دو دور انتخابات ریاست جمهوری به فاصله حدود یک هفته، نظام مبتنی بر دموکراسی انقلاب اسلامی را ثابت می‌کند.
 
انتخابات سالم در سایه امنیت
بی‌تردید مشارکت ۴۹.۸ درصد مردم در انتخابات پیروزی بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در شرایط و وضعیت ویژه‌ای برگزار شد و انتخابات فوق‌العاده‌ای بود که کمتر کشوری می‌تواند از عهده آن بر بیاید. برگزاری سه دور انتخابات در پنج ماه گذشته با امنیت و آرامش، قدرت کشور را می‌رساند و این‌که نظام جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که می‌تواند بدون وارد شدن خدشه‌ای به کارکرد امورات کشور، انتخابات برگزار کند. برگزاری انتخابات سالم و در آرامش در مدت۵۰روز شاهکار بزرگی است که همه ناظران داخلی و خارجی راحیرت‌زده کرد. اگرنگاهی به منطقه و جهان بیندازیم، درموقعیت‌های مشابه خیلی کشور‌ها انتخابات خود را عقب می‌اندازند. ایران اسلامی درکمتراز۵۰روز ثبت‌نام، تأیید صلاحیت، شکل‌گیری ستادها، تبلیغات، برنامه‌های تلویزیونی، تهیه مستندها، چاپ تعرفه‌ها، تشکیل حوزه‌های رای‌گیری ومعرفی اعضای شعب، حفظ امنیت و... را با تدبیری هوشمندانه و با بهترین کیفیت انجام داد. به‌راستی مشابه چنین اقدامی را کدام کشور می‌تواند انجام دهد؟
 
مردم بصیر ایران با دشمن‌شناسی خود نشان دادند گوش به فرمان رهبر انقلاب هستند
بی‌تردید در شرایط اقتصادی کشوروتبلیغات شبانه‌روزی شبکه‌های معاند، جلب وجذب مردم و مشارکت حدود ۴۰درصدی دور نخست انتخابات از منظر بین‌المللی نوعی شگفتی تلقی می‌شد، هرچند برای جمهوری اسلامی راضی‌کننده نبود. رهبر انقلاب اسلامی حق دارند بر اصل مشارکت تأکید کنند، زیرا در این فرصت اندک، فقط با سرانگشت تدبیر و مدیریت ایشان بود که چنین انتخاباتی را با کمترین شائبه و شکایت، حاشیه و دلخوری در حوزه‌های اخذ رأی شاهد بودیم. هنر نظام جمهوری اسلامی بود که توانست برخی‌ها را که در انتخابات مجلس شورای اسلامی قهر کرده بودند و بیانیه مشارکت نکردن می‌دادند، پای میز بنشاند، ویدئوی ترغیب به مشارکت پر کنند، خود نیز وارد عرصه تبلیغات شوند و در شعبه اخذ رأی حضور داشته باشند. این تدبیر هوشمندانه تنها از حاکمیتی پویا و متفکر برمی‌آید که بتواند مشارکت سیاسی را در بهترین شکل ممکن با بیشترین حجم از حملات مخالفان خارجی برگزار کند.
 
شور و نشاط انتخاباتی در جامعه
در دور دوم انتخابات با مشارکت ۴۹.۸درصد مردم، نکته محرز تفاوت دیدگاه‌ها و سلایق بود که همگی حول محور نظام جمهوری اسلامی جمع شدند و با هر رأی خود فارغ از سلیقه ونامزد، به نظام مقدس جمهوری اسلامی رأی دادند. مردم در مصاحبه با رسانه‌ها با هر گرایش سیاسی و ظاهر اجتماعی بر رأی دادن به خاطر علاقه به انقلاب اسلامی و ارزش‌های نظام مقدس تأکید می‌کردند. انتخابات نوعی وفاق ملی را درکشوررقم زدوگروه‌هایی که تا دیروز تمایلی به مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور نداشتند و از وضع موجود که دولت‌های گذشته دردهه۹۰رقم زده بودند، رضایت نداشتند، پای کارانتخابات کشاند. اینک از رئیس‌جمهور منتخب مردم انتظار می‌رود فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی بروفاق ملی متمرکز شود و از سرمایه‌ای که در اختیار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و مردم به آن اعتماد کرده‌اند، مراقبت کند. اختلافات سیاسی باید جای خود را به همدلی و مشارکت پرشور برای ساختن ایرانی آباد بدهد. از دستگاه‌های حاکمیتی نیز انتظار می‌رود همراه با جریان‌های مختلف سیاسی و گروه‌های مردمی امورات کشور را در مسیر درست پیش ببرند.

علاوه بر این، نامزدی که در انتخابات نتوانست اعتماد مردم را جلب کند، باید به نظر غالب مردم احترام بگذارد و از هوادارانش انتظار می‌رود در راستای منافع ملی به دور از هرگونه حاشیه‌ای پای کار نظام جمهوری اسلامی باشند. احترام گذاشتن به قوانین نقطه طلایی انتخابات است که نامزد‌ها و هواداران‌شان باید رعایت کنند؛ چه آنها که پیروز شدند در رعایت حدود و روابط اجتماعی و چه آنها که شکست خوردند در احترام به رقیب و مشارکت در ساخت ایرانی آباد. نباید از نظر دور داشت، رئیس‌جمهور منتخب اکنون رئیس‌جمهور تمامی مردم کشور است و بایستی مورد احترام تمام گروه‌های اجتماعی و سیاسی باشد. طبیعی است از رئیس‌جمهور منتخب انتظار می‌رود در جهت تقویت همدلی میان تمامی جریان‌های سیاسی و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان بکوشد و با تدبیر خود رقابت‌های انتخاباتی به همکاری‌های اجرایی تبدیل کند.
 
تبلور مردم‌سالاری دینی
به باور بسیاری از ناظران، مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تصویر روشنی از مردم‌سالاری دینی است. در دوره‌های مختلف انتخابات گذشته و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری مشخص شد پیروز واقعی آحاد مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
رئیس‌جمهور منتخب باید مورد احترام تمام گروه‌های اجتماعی و سیاسی باشد
در مردم‌سالاری دینی مشارکت سیاسی حق و تکلیف است؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مشارکت آگاهانه تأکید کردند و مردم بصیر ایران نیز به این ندای مؤمنانه و دلسوزانه لبیک گفتند. مشارکت ۴۹.۸درصد مردم بصیر ایران طبعا تبلور مردم‌سالاری دینی و همان خواست مردم برای تحقق نظام اسلامی بر مبنای معیار‌های سیاسی که مورد پذیرش آحاد جامعه است. چنین حضور آگاهانه و با بصیرتی پای صندوق‌های رأی واقعا مستحق قدردانی است و از مسئولان و رئیس‌جمهور منتخب انتظار می‌رود در تحقق خواسته‌های بحق مردم بکوشد. هر رأی مردم با هر گرایش سیاسی به معنای تأیید و همراهی آنها با اصل نظام است و نشان داد برخلاف همه تبلیغات منفی سال‌های اخیر مردم زاویه‌ای با نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی ندارند؛ هرچند مشکلات اقتصادی، تحریم و فشار‌ها عرصه زندگی را بر آنها تنگ کرده است.
 
گرامی‌باد یاد و خاطره شهید آیت ا... رئیسی
منتخب مردم اینک بر صندلی‌ای جلوس می‌کند که در سه سال اخیر رئیس‌جمهور عزیز و مغتنم ایران اسلامی، شهید آیت‌ا... رئیسی بر آن می‌نشست و زمام امور اجرایی کشوررا باوجود همه فشار‌ها و محدودیت‌های به‌جا مانده از دولت‌های قبل در اختیار داشت و به گواه آمار، عملکردموفقی نیزازخود برجای گذاشت. شهید آیت‌ا... رئیسی، رئیس جمهور ترازجمهوری اسلامی بودومردم از رئیس‌جمهور منتخب فارغ از گرایش سیاسی انتظار دارند راه و خط فکری و منش وی را در رسیدگی به مشکلات مردم ادامه دهد. در دو دور انتخابات فشرده ریاست‌جمهوری علاوه بر موارد یادشده، باید قدردان دولت مستقر و مجریان برگزاری انتخابات سالم و در کمال امنیت بود. مسئولان دولت توانستند عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهند و انتخابات‌های مجلس و ریاست‌جمهوری را با کیفیت و سلامت قابل قدردانی برگزار کنند.

منبع: روزنامه جام جم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.