کارشناس اقتصادی گفت: در رابطه با اهمیت دلارزدایی از ارز‌های مسافرتی باید اشاره کرد که این موضوع در چندین جهت خرد و کلان بسیار حائز اهمیت است.

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در رابطه با دلارزدایی از تجارت بار‌ها و بار‌ها نکات مختلف مطرح شده، اما این بار بحث مهم به دلارزدایی از ارز‌های مسافرتی باز می‌گردد مسیری که با توجه به اربعین سال گذشته تجربه خوبی در آن داریم و امسال هم بنابر اعلام رئیس کل بانک مرکزی بناست به زائران اربعین ارز کشور مقصد یعنی دینار پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در رابطه با اهمیت دلارزدایی از ارز‌های مسافرتی باید اشاره کرد که این موضوع در چندین جهت خرد و کلان بسیار حائز اهمیت است. در بحث خرد دیگر مسافر یا زائر برای تبدیل ارز کشور مقصد نیاز به صرف هزینه بیشتر و صرف زمان نخواهد داشت. در این بین نقش واسطه‌ها هم به مراتب کمتر خواهد شد.

او افزود: همچنین زمانی که پیک ایام سفر فرا می‌رسد در صورتی که به مسافر ارز کشور مبدا پرداخت شود دیگر فشار بر دلار بر اساس افزایش عرضه را نخواهیم داشت که این مهم می‌تواند در حفظ آرامش بازار ارز هم موثر واقع شود البته که این موضوع بسیار بستگی به تنوع سبد ارزی کشور دارد.

غیبی‌پور در ادامه بیان کرد: زمانی که مسافر در داخل ارز مسافرتی کشور مقصد را دریافت می‌کند این مهم می‌تواند به سبب بحث اقتصادی برابری به تقویت ارزش پولی هم کمک کند تقویت پول ملی که به شکل مستقیم بر سفره مردم اثرگذار خواهد بود. به عبارتی دلارزدایی از ارز‌های مسافرتی یک مسیر دو سر برد به شرط داشتن سبد ارزی مناسب و متنوع در کشور محسوب می‌شود که می‌طلبد بانک مرکزی علاوه بر بحث اربعین در مسیر‌های دیگر هم این مهم را در صورت امکان عملیاتی کند کما این که پیش از این هم تحقق این موضوع مطرح بود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار