ارتش آمریکا طبق دستور رهبر نظامی نیجر در حال تخلیه پایگاه هوایی ۱۰۱ در نیامی، پایتخت این کشور آفریقایی است.

به گزارش شبکه خبری افریکانیوز، ارتش آمریکا در حال تخلیه پایگاه هوایی ۱۰۱ در نیامی، پایتخت این کشور است.

یک ژنرال آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که ارتش آمریکا تا پایان روز یکشنبه (۱۴ ژوییه) به طور کامل از پایگاه ۱۰۱ در نیجر خارج خواهد شد. در هفته‌های آینده نیز یک پایگاه مهم پهپادی برچیده خواهد شد.

در ماه آوریل، رهبر نظامی نیجر به ایالات متحده دستور داد تا نیرو‌های خود را از این کشور خارج کند.حدود ۱۰۰۰ سرباز تحت تاثیر این خروج قرار خواهند گرفت که ضربه‌ای شرم آور برای واشنگتن پس از کودتای سال گذشته در این کشور غرب آفریقا محسوب می‌شود.

نیجر قبل از کودتا شریک کلیدی ایالات متحده در مبارزه با تروریسم در ساحل بود. این منطقه شاهد هزاران کشته و میلیون‌ها آواره بوده است. با محدودتر شدن اطلاعات ایالات متحده در مورد گروه‌های افراطی در حال گسترش، واشنگتن به دنبال یک برنامه جایگزین در غرب آفریقا است.

پیشتر «علی الامین زین» نخست‌وزیر نیجر در توضیح تصمیم کشورش برای اخراج نظامیان آمریکایی بی‌تعارف گفت بود، «آمریکایی‌ها در خاک ما ماندند و در حالی که تروریست‌ها مردم را می‌کشتند و شهر‌ها را به آتش می‌کشیدند، هیچ کاری نکردند. این که به خاک ما بیایند، اما به تروریست‌ها اجازه حمله به ما را بدهند، نشانه دوستی نیست».

ماه گذشته آمریکا و نیجر برای خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور به توافق رسیدند و به ارتش ۴ ماه فرصت دادند تا حدود ۱۰۰۰ سرباز و تجهیزات نظامی آمریکایی را از این کشور غرب آفریقا خارج کنند. آخرین مهلت خروج نیرو‌ها که دو کشور بر سر آن توافق کردند ۱۵ سپتامبر است. یک منبع آگاه گفت: اولویت ایالات متحده ابتدا خارج کردن تجهیزات حساس از نیجر بود.

نیجر یکی از کشور‌های آفریقایی بود که ایالات متحده از آنجا بر گروه‌های افراطی در منطقه آفریقا نظارت داشته است. ایالات متحده همچنین نیرو‌های نیجر را آموزش داد. مقامات آمریکایی گفتند که پرسنل آمریکایی که قبل از توافق، این کشور را با پرواز‌های تجاری ترک کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار