با وجود ابربحران کم آبی در رفسنجان، انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان خود افسانه‌ای بیش نبودکه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت.

هزینه‌های خط انتقال انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان رفسنجان آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی‌کرد، اما سرانجام این افسانه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت.

این پروژه هفتم تیرماه با حضور مسئولان کشوری به بهره برداری رسید و قرار است سالانه ده میلیون متر مکعب آب فاقد آرسنیک به رفسنجان آید و کام مردم را شیرین کند.

امروز مسئولان شهرستان از جمله فرماندار، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری، مدیرعامل شرکت آب فاضلاب شهرستان رفسنجان، عوامل اجرایی خط لوله و خبرنگاران از پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان بازدید داشتند.

 فرماندار رفسنجان در این بازدید ابتدا از تلاش و زحمات شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت واسکو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان قدردانی کرد و گفت: خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان (خط اضطراری) با هدف تامین آب آشامیدنی شهر‌های در خطر بحران همچون کرمان و رفسنجان از خط انتقال صنعت اواخر سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد.

 حسین رضایی افزود: در نهم تیرماه شهید آیت الله رئیسی در بازدید از این خط در حال اجرا، دستور لازم را برای اتمام سریع این پروژه بزرگ آبرسانی و حیاتی صادر کرد.

وی تصریح کرد: این پروژه در هفتم تیرماه بدون حضور این بزرگمرد به بهره برداری رسید؛ اگرچه وی حضور ندارد تا شادمانی مردم کویر را ببیند، اما مردم تا زنده اند یاد او را در دلهایشان گرامی می‌دارند.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: قرار است این خط به میزان سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب فاقد آرسنیک را به خطه رفسنجان برساند تا در زمان بحران‌ها و پیک مصرف ناترازی آب را جبران سازد.

افسانه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان رنگ واقعیت به خود گرفت

وی با اشاره به مصرف و نیاز ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی شهرستان اظهار کرد: در حال حاضر با چاه‌های آب در رفسنجان ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی استحصال می شود و برای تامین مابقی نیاز آب، ۲۳۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه از خط انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان دریافت کردیم تا در مواقع بحرانی علاوه بر رفع افت فشار و قطعی آب، سطح سلامت آب رفسنجان هم با این آب ارتقا بخشیده شود.

محمدرضا نیکنام مدیر کارگاه خانم الانبیا هم گفت: بهمن ماه سال ۱۴۰۱ کلنگ اجرای این پروژه به زمین خورد و اینک هم خط لوله و هم تصفیه خانه آن با سرعت احداث شدند تا آب سالم برای رفسنجان تامین شود که البته رفسنجان نخستین شهر غیر ساحلی ایران است که به آب خلیج فارس متصل شد.

وی افزود: آبی که از خلیج فارس با آب شیرین کن‌ها در بندرعباس، به رفسنجان می‌آید با Ec زیر ۶۰۰ یعنی فاقد آرسنیک است که با آب رفسنجان ادغام می‌شود و کمک می‌کند تا علاوه بر رفع کمبود آب، کیفیت آب هم بهبود یابد.

افسانه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان رنگ واقعیت به خود گرفت

نیکنام تصریح کرد: ما این آب را برای رفسنجان از محل انشعاب اضطراری به کارفرمایی شرکت واسکو تامین کردیم و در این رابطه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مستقیم مشغول به کار بودند و همچنین روزانه تا صد نفر هم در شرکت‌های تولید کننده لوله و شیرآلات به ما کمک می‌کردند.

وی بیان کرد: آب خلیج فارس در روز هفتم تیرماه امسال وارد مدار و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید؛ اما به دلیل پیدایش ناگهانی نقص فنی در لوله‌ها که باید تست می‌شدند مجبور شدیم شیر و خط را ببندیم و با انجام تعمیرات، در حال حاضر خط لوله در حال آبگیری است و آب به رفسنجان رسیده و در مخزن R۲ با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعبی تخلیه می‌شود.

در هیچ شرایطی افزایش نرخ آب بها را نداریم

حسین چرخ انداز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان هم در این بازدید اظهار کرد: با اینکه آب خلیج فارس به رفسنجان آمده است، اما مردم فکر نکنند که از این آب هر طور خواستند می‌توانند استفاده کنند؛ لذا می‌طلبد مردم مدیریت مصرف آب را داشته باشند.

وی افزود: با توجه به فصل گرما و دمای هوا در روز بالای ۴۵ درجه و در شب بالای ۲۹ درجه که هیچ‌کولری خاموش نیست، مردم نهایت همکاری را داشته باشند.

چرخ انداز گفت: طبق بررسی‌ها و انشعابات موجود در شهرستان، مردم بالای ۱۰۵ هزار کولر آبی نصب شده دارند و روزانه مصرف هر کدام ۶۰۰ لیتر آب است و حجم عظیم آب در فصل گرما از این راه مصرف می‌شود.

وی افزود: آب خلیج فارس که به رفسنجان آمده ما تحت هیچ شرایطی برای مردم افزایش نرخ آب بها را نداریم؛ ولی مردم رعایت کنند و مصرف بهینه داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار