دولت سیزدهم در شرایطی روزهای پایانی خود را می‌گذراند که بازار کار ایران با بهبود فضای کسب و کار رونق گرفته و نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد رسیده است.

با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور در نظر داریم که حوزه‌های مختلف اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که دولت سیزدهم با چه شرایطی آن را تحویل دولت بعدی خواهد داد.

بررسی علل و نشانه‌های تحقق شاخص‌های بازار کار در دولت سیزدهم گویای آن است که مجموعه‌ای از اقدامات در حصول پیشرفت و رونق بازار کار اثرگذار بوده که از مهم‌ترین شاخص‌ها، احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل، افزایش آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی، ایجاد ۷۷۵ هزار اشتغال خالص، تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری بوده است.

یکی از چالش‌های حوزه اشتغال و بخش تولید در سال‌های گذشته، وجود کارخانه‌های تعطیل شده و راکد بیشماری بود که ضمن توقف تولید در بنگاه‌ها، موجب بیکاری و خانه نشین شدن کارگران آنها شد.

این کارخانه‌ها به دلایلی همچون نبود نقدینگی، بدهی بانکی، عدم تامین مواد اولیه و... از چرخه تولید خارج شده بودند، اما در دولت سیزدهم با اجرای نهضت احیای بنگاه‌های راکد بسیاری از این کارخانه‌ها و واحد‌های راکد به چرخه تولید بازگشتند.

احیای ۹۰۰۰ کارخانه و بنگاه اقتصادی راکد 

طبق آخرین آمار در دولت شهید رئیسی احیای نزدیک به ۹۰۰۰ واحد راکد و نیمه فعال در راستای اجرای نهضت احیای واحد‌های راکد صورت گرفت و کارخانه‌هایی که در یک دهه گذشته به تعطیلی کشیده شده بودند، مجددا در مدار تولید قرار گرفتند و کارگران آنها به خطوط تولید بازگشتند.

در سال گذشته کاهش نرخ بیکاری در بیشتر استان‌های کشور رقم خورد به نحوی که نرخ بیکاری در ۱۹ استان در کانال ۷ درصد قرار گرفت و در ۲۵ استان تک رقمی شد. تنها ۶ استان با نرخ بیکاری دو رقمی مواجه بودند که رئیس جمهور فقید کشورمان در جلسه هیات دولت در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه دستور داد تا مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری حل شود.

تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوز‌ها از دیگر اقداماتی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد. طبق ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف شده تا شرایط کسب و کار را برای فعالان اقتصادی تسهیل کند، اما تا قبل از دولت سیزدهم گام بلندی در جهت اجرای این تکلیف قانونی برداشته نشده بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این تکلیف بر زمین مانده عملیاتی شد و دولت با فراهم کردن امکان اتصال تمام دستگاه‌های اجرایی به درگاه ملی مجوزها، مراحل صدور مجوز‌ها را تسهیل کرد و امضا‌های طلایی برای صدور مجوز‌ها حذف شد.

ایجاد بیش از ۷۷۵ هزار شغل خالص در سه سال اخیر

طبق آمار‌ها در سال گذشته بیش از ۷۷۵ هزار شغل خالص ایجاد شد و در این راستا آمار بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی نیز رشد قابل قبولی داشت به نحوی که ۹۰۹ هزار و ۱۶۴ بیمه شده اجباری به تعداد بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شد.

در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم ۸ جلسه شورای عالی اشتغال به طور مستمر برگزار شد ۷ جلسه آن با حضور شخص رئیس جمهور و تنها یک جلسه با حضور سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود که به تصویب بیش از ۷۰ مصوبه منجر شد و ۷۲.۳ درصد پیشرفت در اجرای مصوبات را به دنبال داشت.

افزایش اشتغال در بخش خانگی و ایجاد کسب و کار‌های خانگی از طریق تسهیل صدور مجوز‌های مربوط به این حوزه و رشد ۴ برابری تسهیلات مشاغل خانگی نیز از جمله اقدامات صورت گرفته به شمار می‌رود. بنابر آمار‌های موجود از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۶ هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده که نسبت به دو سال پایانی دولت دوازدهم رشد ۵۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ابلاغ ایجاد یک میلیون شغل در سال به استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تقسیم کار ملی و هماهنگی دستگاه ها، افزایش دقت و توسعه نظارت بر اشتغال، مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی و افزایش موثر حداقل دستمزد نیز از دیگر اتفاقات مبارک در دولت سیزدهم بود که به تحرک بخشی بازار کار و رونق اشتغال کمک کرد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر تحقق شاخص‌های بازار کار، کاهش تعدیل نیروی کار بوده است. در حالی که در سال ۱۴۰۱ تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری ۱۶۶ هزار و ۵۵۳ نفر بوده گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به عدد ۱۴۸ هزار و ۴۵۶ نفر رسیده و ۱۰ درصد کاهش یافته است.

تزریق بیش از ۱۶۰ همت تسهیلات اشتغال به بازار کار 

پرداخت بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و تولید با اهرم منابع مردمی نیز یکی دیگر از علل موثر در تحقق شاخص‌های بازار کار بوده است.

از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شده که در قالب تبصره‌های بودجه سالانه یا منابع پرداختی به نهاد‌های حمایتی، به جامعه کار و تولید و بازار کار تزریق شده است.

یازدهم اردیبهشت ماه امسال و در هفته کار و کارگر رئیس جمهور فقید کشورمان در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید جهت اجرا ابلاغ کرد تا کارگران ساختمانی از نعمت بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. در همین راستا با دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، توزیع و تخصیص ۱۰۰۰۰ سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به شعب این سازمان صورت گرفت.

در دولت سیزدهم همچنین به طور میانگین سالانه ۴۰ درصد حداقل دستمزد کارگران رشد داشته و درصد رشد دستمزد‌ها ۱۱۹ درصد بوده است. طبق آمار‌ها در سه سال گذشته، حقوق و دستمزد جامعه کارگری بیش از ۱۷۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۶۶۰۰ تعاونی تشکیل شده که این میزان تعاونی نسبت به مدت مشابه دولت قبل رشد ۶.۴ درصدی داشته و از نظر تعداد فرصت‌های شغلی بیش از ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون که از زمان تاسیس تغییری نکرده بود در دولت سیزدهم افزایش یافت و موجب تسریع در ارائه خدمات بیشتر به تعاونگران شد. تصویب سند توسعه بخش تعاون پس از یک دهه غفلت نیز از دیگر اقدامات قابل توجه در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

رشد ۲ برابری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی 

در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم با رشد ۲ برابری همراه بوده و صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای افزایش قابل توجهی داشته است. به نحوی که در دولت شهید رئیسی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ۳۳ درصد رشد داشت و طی این مدت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ـ دوره آموزش مهارتی ارائه شد. میزان صدور مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای نیز نشان می‌دهد که در دولت سیزدهم ۲۳ هزار و ۷۱۱ مورد مجوز فعالیت آموزشگاه صادر شده در حالی که این آمار در دوره قبل ۱۶۹۳ مورد بوده و رشد قابل توجه ۱۳۰۰ درصدی داشته است.

آخرین گزارش عملکرد سامانه رصد اشتغال کشور نیز نشان می‌دهد که از زمان فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کدملی در سامانه به ثبت رسیده که پس از پایش و بررسی و صحت‌سنجی صورت گرفته در نهایت به ایجاد ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار نفر اشتغال منجر شده است. همچنین طی سه سال اخیر بیش از ۷۷۵ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده است.

 بررسی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز نشان می‌دهد که بیکاری فارغ التحصیلان به طور مستمر در ۳ سال اخیر کاهشی بوده و به ۱۱.۸ درصد رسیده است، به همین منظور دولت سیزدهم امسال برای نخستین بار ۲۵ درصد از سهم اشتغال ایجادی را به فارغ التحصیلان تخصیص داد و در آخرین نشست شورای عالی اشتغال به ریاست سرپرست مرکز نهاد ریاست جمهوری بسته ۱۴‌بندی برای رسیدن به تعهد اشتغال ایجادی در حوزه فارغ التحصیلان به استانداران ابلاغ شد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۳ تير ۱۴۰۳
زمان دولت روحانی وزارت کشاورزی با ارز 4200 معروف به ارز جهانگیری نهاده های دامی وارد کردن اما با قیمت بازار آزاد این نهاده ها رو به دامدارها فروختن. با توجه به این قیمت گرون نهاده دیگه پرورش و نگهداری دام برای دامدار توجیه نداشت یعنی دامدارها چقدر باید گوشت رو گرون می فروختن. پس مجبور شدن دام ها شون رو بفرستن کشتارگاه. دامدارهای زیادی ورشکست شدن و رو آوردن به کارهای پاره وقت. چطوری این واقعیات رو یادتون رفته! انگار مال 100 سال پیش بوده.
Iran (Islamic Republic of)
اصفهان
۲۰:۴۴ ۲۲ تير ۱۴۰۳
دولت قیمت حامل های انرژی را جهانی کند تا مدیریت مصرف انجام شود و جلوی قاچاق و صادرات بی رویه گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۳ تير ۱۴۰۳
خیلی هم عالی ولی شرطی دارد طبق حقوق کشورهایی که حامل های انرژی شون جهانی حقوق بدهن حداقل حقوق کارگر ساده 4000 دلار آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
ای کاش دولت نابود روحانی رو تحویل میگرفتن
بعد میدیدیم چه کار میکردن
از الان با بهانه های دروغ دارن به خدمات شهید رئیسی حمله میکنن
انگار نه انگار خدایی هست و در محضر خدا هستن
فقط بخاطر بی کفایتی خودشون دنبال بهانه های دروغ


چند ماه آینده خواهیم دید....
Iran (Islamic Republic of)
میلاد هستم طرفدار اصلاح طلب
۱۳:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
آره شغل ایجاد شده من انقدر دنبال کارگشتم دیگه نرفتم دنبال کار هیچ امیدی هم ندارم اصلا مگه ارزش داره برای ۹ میلیون تومن برم کارگری کنم تا آخر عمر مجرد میمونم عمرم تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
قانون اشتغال ایران:

هر کس در هفته یک ساعت کار کند به عنوان شاغل محسوب و جز بیکاران حساب نمیشود

با این قانون من دراوردی خیلی هامون الانم سرکاریم ولی خبر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۰۹ ۲۲ تير ۱۴۰۳
بابا اینجا در تربت شده مثل افغانستان هر جا میریم افغانی ریخته ظهرا وسط بلوار و پارک رو چمنا خوابیدن جرات داری برو بهشون بگو برگرد مملکت خودت..بعدم شما میاین میگین پیگیر سوژه ها شما هستیم. این قدر کاری نکنید تا اینکه همشون خودمون بریزیم بیرون. خسته شدیم والله از این همه بیخیالی و بی تدبیری
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی -کرمان
۲۰:۲۲ ۲۲ تير ۱۴۰۳
مجتبی 25 ساله از زرند. کارم پیک موتوری و روزی 12 ساعت کار زیر افتاب بیابون کرمان ماهی 8میلیونم حقوق میگیرم کارشناسی ارشد صنایع دارم ولی هرجا رفتم پاسکاری کردن اداره بعدی و بعدی
از وقتی روحانی اومد بیکاری در شهر ما خیلی زیاد شد. قبلا زمان احمدی خیلی بهتر بود داداشم زمان احمدی رفت کارخونه مس و الانم همونجاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
بله متاسفانه 9میلیون که هیچ 15تا 20 میلیون امروزه هم عددی نیست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۳
کارخانجاتی را هم که بعلت بدهی بانک تعطیل شده بود را با چاپ اسکناس بدونه پشتوانه بدهیشان را پرداخت کرد
اینکار یعنی یواشکی دست کنی تو جیب مردم و پولهایشان را بابت بدهی کارخانجات بدی به بانک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۲ تير ۱۴۰۳
شما مثل اینکه دوازده سال عقبی این مال سال ۹۲ به بعد بود حالابیدارشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۲ تير ۱۴۰۳
پزشکیان کشوری با تورم چند صد درصدی و بی ارزشترین پول ملی و اقتصادی منهدم و بورسی نابود شده و محیط زیستی به فنا رفته تحویل خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۴۲ ۲۲ تير ۱۴۰۳
۸.۱ بشرط اینکه گل فروشی پشت چراغ قرمز / میوه فروشی عقب وانت / مسافر کشی با موتور سیکلت / شستن ماشین کنار جوی اب را جز مشا غل بحساب بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۳ تير ۱۴۰۳
هبچ کشوری بدون فقیرنیست ومشکلاتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ تير ۱۴۰۳
بعنوان یک دامدار از دولت سیزدهم تشکر میکنم. گرانی گوشت در این سال ها نتیجه کشتار دام آبستن در دولت قبلی بود.
Seychelles
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۲ تير ۱۴۰۳
خب پس اینم بگید دولت رو با ۸۷۳هزار میلیارد تومن بدهی تحویل گرفته
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین ادریسی
۱۲:۲۷ ۲۲ تير ۱۴۰۳
که این بدهی ها مابقی ارثیه به جا مانده از دولت آقای روحانی است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۲ تير ۱۴۰۳
زحمات دولت ریسی فراموش شدنی نیست ولی گرانی هم جا خودش بود حتی بدتر هم شد از دولت روحانی چیزی که همه میدونند پشت پرده گرانی مافیای قدرتمندی هست هر ریس جمهوری بیاد نمیتونه حل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۲ تير ۱۴۰۳
کارشکن ها و سنگ اندازهای قلدر پبشرو شهید رییسی بودند ک نمیخواستن پیشرفت اقتصادی ب نام دولت شهید رییسی
ثبت بشه

والا شهید رییسی مطمئن بود ۴ سال بعدی این کارشکنی ها دیگه جواب نمیده و بخاطر این سکوت و صبوری مبکرد برابر تهمت ها

تا ۴ سال بعدی برسه

ولی اجل مهلت نداد!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
اونایی که میگن تورم برای دولت روحانی بوده مگه روحانی زمان دولت اولش با اون تورمی که زمان احمدی نژاد بود دولت رو تحویل نگرفت؟ ولی بعدش چقدر تورم داشتیم؟ تازمانی که ترامپ اومد و تحریم ها چند صد برابر شد و دسیسه های داخلی برای تخریب هم بهش اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین ادریسی
۱۲:۳۰ ۲۲ تير ۱۴۰۳
لطفا فقط رشد قیمت دلار در دولت آقای روحانی را با بقیه مقایسه کنید.
در ضمن تعطیلی کارخانه ها، صنعت هسته ای، شهادت سردار سلیمانی و...
هر چه میکشیم از تفکر ورشکسته لیبرال و نئو لیبرال هست ولی غربگرایان فعلا دست بردار نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
رشد قیمت دلار زمانی بود که فروش نفت به دلیل تحریم ها یک شبه صفر شد و حتی زمان جنگ هم چنین شرایطی رو نداشتیم !
هرچی هم میکشیم علاوه بر غرب گرایی شرق گرایی هم هست و علاوه بر اون تفکر ورشکسته تر ارباب و رعیت و برده بودن برای یک نفر !
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۲ تير ۱۴۰۳
همه چی صد برابر شده در این سه سال چی زدین حقوق کارگر ۹ میلیون خط فقر ۳۰ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۲:۳۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
لطفا تنها افزایش قیمت دلار در دولت آقای روحانی را با بقیه دولت ها مقایسه کنید ات متوجه شوید اقتصاد وابسته به دلار چه بر سرمان آورده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۲ تير ۱۴۰۳
همه بخش ها و همه شرایط رو با هم باید مقایسه کرد اینکه دلار زمان روحانی و در شرایطی که فروش نفت صفر و تمامی منابع ارزی کشور مسدود شده 10 برابر شده، قابل مقایسه با زمانی که اکثر همین منابع مسدود شده آزاد شدن و فروش نفت به یک میلیون بشکه رسیده نیست و باز هم دلار سه چهار برابر شده نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۳
علی باقری کنی مذاکرات در عمان ادامه دارد

آمریکا تکذیب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
گوشت 100 هزار تومنی شده 800 هزار اینم از دستاوردهای دولت سیزدهم است
Iran (Islamic Republic of)
د
۱۱:۰۴ ۲۲ تير ۱۴۰۳
گرانی های فشرده شده که به دولت سیزدهم پرتاب شده را بحساب دولت سیزدهم نگذارید قدری آگاهی اقتصادی لازم است تا چنین اشتباهی مرتکب نشوید و دیگر گرانی ها هم همینطور هستند
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی ت
۱۷:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
قیمت گوشت شهریور 1400 ابتدای دولت سیزدهم: کیلویی 450ت

کل گرانی از ابتدای دهه مصیبت بار 90 را به پای دولت رییسی ننویسد. رییسی روی اقتصاد ویران و درهم کوبیده دولت روحانی و در شرایط غمبار کرونا و برجام بیخاصیت و تورم 10برابری دولتش را تشکیل داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۲ تير ۱۴۰۳
ما که جز تورم و گرانی در این سه سال چیزی ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۲ تير ۱۴۰۳
تورم و گرانی و بدهکاری دولت از چه کسانی سال ۴۰۰ تحویل گرفته شد؟ در ۳سال توقع چه معجزه ای داشتید. آقای رییسی بنده خدا تمام تلاش خودش رو کرد و طی ۳سال خدمات ارزنده ای رو کرد. بله هیچکس بی عیب نیست. اما ویرانی که روحانی تحویل داد توی ۳سال نمیشه تبدیل به قصر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا پلنگ
۱۱:۴۸ ۲۲ تير ۱۴۰۳
امیدوارم این جمله معروف رو فراموش نکرده باشی که میگه: علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۳ تير ۱۴۰۳
بینایی و فهم وشعورت اشکال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ تير ۱۴۰۳
الان ما باور کردیم
Germany
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ تير ۱۴۰۳
رشد ما از چین و آمریکا بیشتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۲ تير ۱۴۰۳
به قول پورمحمدی بورس دماسنج اقتصاد کشوره هر آماری از اقتصاد بدون اتکای به بورس غلطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
بورس ایران در خدمت پرداخت حقوق ب کارکنان دولتی هس

که ۹۰ درصد شون اضافی هستن با وجود هوشمندی امور دولتی

کارکنان دولتی بخاطر پیشرفت هوشمندی امور دولت رییسی خیلی ناراضی بودند !! چون عمل جذب فامیل و اشنا کارکنان دولتی و ب صفر میرسوند

خدایا شهید رییسی چقدر زجر کشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
دروغ هم حدی داره الآن با قیمت های دستوری ایشان بیشتر صنایع بورسی زیان ده شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۳
این هم اضافه کنید زیان خودروسازان را از 79 هزار میلیارد تومان به 467 هزار میلیارد تومان رساند و با قیمت گذاری دستوری باعث ورشکستگی خودروسازان و کاهش تولید شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
نابود باد مافیای خودروسازان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۲ تير ۱۴۰۳
عزیز دلم
باند مافیای خودرو خودشون هستند برای همین به بخش خصوصی واگذار نمی کنند چون می ترسند حواله خودروبه قیمت دولتی حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
کوبیک 50 هزارتومان هم نمی ارزد نه سرو شکل جذابی دارد و نه از نظر فنی قابل قبول است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۳
چرا از خودت عدد می بافی ۵۰ میلیون تومان میشه ۸۰۰ یورو با این پول دوچرخه هم نمیدند الآن در ترکیه زیر ۱ میلیون لیر نمیشه خودرو پیدا کرد جون ترکیه از صنعت خودروسازی خود شدیدا حمایت می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
خودرو سازان ضرر کردن؟؟ چه جالب. فقط کیفیت رو آوردن پایین و قیمتها رو چندبرابر کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۲ تير ۱۴۰۳
یک نفر نیست در مورد خودرو‌سازان حرف راست بزنه بابا جان در تورم سال 96 به بعد حتی یک یخچال فروش هم بیشتر سرمایه اش را از دست داد چون هر روز که می فروخت" می رفت گران  جایگزین می کرد 3 یخچالش به یک یخچال تبدیل می شد" در تورم 96 به بعد، خودرو سازان بیشتر سرمایشون را از دست داده اند مخصوصاً قیمت های دستوری دولت سیزدهم باعث شد زیان آنها از 79 هزار میلیارد تومان به 467 هزار میلیارد تومان برسه هیچ کسی  این مورد حرف نمی زنه مثل این که" همه دشمن تولید داخل شده اند" از کارخانه ای که زیان تولید می کنه انتظار کیفیت نداشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۳ تير ۱۴۰۳
تولید داخل ؟؟؟؟!!!

یا آشغال داخل

تولیدی که رقابتی و صادرات محور نباشه همان بهتر که نباشه

باید از نخبه ها استفاده شود تا بتونند تولیدی رقابتی و صادرات محور داشته باشند

نه از رانتخواران بی عرضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۲ تير ۱۴۰۳
ای کاش رشد چند صد برابری تورم دولت سیزدهم را که کمر مردم را شکسته نیز نقد می کردید