مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آتش سوزی در خائیز دیروز برای ساعاتی مهار گشت، اما وزش باد باعث آتش سوزی دوباره شد.

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز از بعد از ظهر ۱۹ تیر ۱۴۰۳ شروع شده که با حضور عوامل محیط زیست شهرستان، اقدامات مورد نیاز برای مهار آتش ادامه دارد.

او افزود: هواپیما آبپاش ۲۱ تیر ماه جاری وارده مناطق شده و در همان روز ۴ بار اقدام به آب پاشی در منطقه آتش‌سوزی کرده است.

‌آقای میرشکار ادامه داد: همچنین روزگذشته برای پشتیبانی و اعزام نیرو به منطقه نیز با کمک بالگرد ۲ بار جابجایی نیرو و پشتیبانی و ۳ عملیات مهار آتش با بالگرد ( آبپاشی) صورت گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: با وجود عملیات مهار آتش، جابجایی نیروها و آب پاشی به وسیله سطل و استفاده از هواپیمای آبپاش، دیروز آتش برای ساعاتی مهار ولی با ورزش باد شدید مجدداً حریق در منطقه گسترش پیدا کرد.

این مقام مسئول از حضور استانداری ، اداره کل مدیریت بحران استان، سپاه، بسیج، محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست، کارکنان منابع طبیعی، فرمانداری، نیروهای مردمی، انجمن‌های ورزشی هیات کوهنوردی و... به همراه تجهیزات دستی از جمله دمنده ، آتش کوب ، آبپاش و ... در مهار آتش‌سوزی مشارکت دارند قدردانی کرد.

او یادآور شد: بیش از ۳۰۰ نیرو بالای کوه در حال عملیات مهار آتش‌سوزی هستند که از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر با بالگرد جابجا شده اند.

این منطقه تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط (گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه های حیات وحش آن در حال افزایش است.

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است پرندگان این منطقه را شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، را نیز در خود اسکان داده است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستاهای اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۳ تير ۱۴۰۳
خوزستان از هر جاییییییی کشور جهنم تره گرمایییییی 55 درجه بیسابقه باشگاه خبرنگاران میگه سال 2024 گرمترین سال دنیاست