فیلم جنجالی ستاره تیم ملی آرژانتین در فضای مجازی علیه فرانسوی‌ها تبدیل به حاشیه جدید فوتبال جهان شده است.

کشور‌هایی که  زمانی مستعمره بودند هیچوقت دلشان با کشور‌های استعمارگر صاف نمی شود. حتی اگر آن کشور بیشترین تاثیر را در استقلال آنها داشته باشد. برای همین است که آرژانتینی‌ها از هر بهانه‌ای برای طعنه زدن به فرانسوی‌ها استفاده می کنند و استعمارگر بودن آنها را به رخشان می کشند. ناپلئون بناپارت پادشاه پیشین فرانسه با حمله به اسپانیا و شکست این کشور، بیشترین تاثیر را در استقلال آرژانتین و رها شدن از یوغ استعمار اسپانیای تضعیف شده داشته است. با این حال آرژانتینی‌ها حتی در کری‌های فوتبالی ابایی ندارند تا فرانسوی‌ها را بخاطر تاریخشان مورد هجمه قرار دهند، علیه شان شعار دهند و شعر بخوانند.

آخرین این شعارها و شعرها، حسابی سروصدا کرده و ممکن است برای آرژانتینی ها گران تمام شود. بازیکنان آرژانتین بعد از قهرمانی در کوپا آمریکا علیه بازیکنان فرانسه و در راس آنها کیلیان امباپه شعار‌های نژادپرستانه تند و تیزی دادند با این معنی: «آنها در فرانسه بازی می کنند، اما از آنگولا می‌آیند. مادرانشان نیجریه‌ای هستند و پدرانشان کامرونی، خیلی خوب می دوند و در پاسپورتشان هم نام فرانسه درج شده است.» 

زمانی که آرژانتینی‌ها داشتند این شعار را می‌دادند، انزو فرناندز هافبک آرژانتینی تیم چلسی در صفحه شخصیش در فضای مجازی به طور زنده در حال فیلمبرداری بود و بازتاب زیادی داشت. 

پس از انتشار ویدیو که به وضوح به اصالت آنگولایی کیلیان امباپه و دیگر بازیکنان فرانسوی توهین می شود، اتحادیه فوتبال فرانسه ضمن محکوم کردن توهین‌های نژادپرستانه بازیکنان آرژانتین، تصمیم گرفت به فیفا شکایت کند. فدراسیون فوتبال فرانسه همچنین نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آرژانتین ارسال خواهد کرد تا دفاعیات آنها درباره این اتفاق را منتقل کنند.

اگرچه انزو فرناندز که پس از انتشار این ویدیو عذرخواهی کرد، اما برخی از هم تیمی هایش در تیم چلسی به خصوص فرانسوی‌ها و آفریقایی‌ها او را در فضای مجازی آنفالو کردند. البته ماجرا پیچیده‌تر از این حرفاست و فیفا هم این اقدام آرژانتینی‌ها را محکوم کرد و ممکن است آنها را جریمه هم کند. کار البته به دولت‌های دو کشور هم کشیده شده است.

با این حال افکار عمومی در داخل کشور آرژانتین به سود انزو فرناندز است. خاویر میلی، رئیس جمهور آرژانتین در فضای مجازی نوشته: «این شعار تنها حاوی حقیقت است». ویکتوریا ویاروئل، معاون ریاست جمهوری آرژانتین هم این گونه به ماجرا واکنش نشان داد. «هیچ کشور استعمارگری قرار نیست ما را با یک شعار فوتبال یا گفتن حقیقت‌هایی که نمی خواهند بپذیرند، بترساند. دست از تظاهر به خشم و نفاق بردارید. انزو، من با تو هستم.»

اگر چه در تورنمنتی که آرژانیتن در آن قهرمان شده، در قاره آمریکا بود و فرانسه در آن شرکت نداشت، اما آرژانتینی‌ها همچنان از فینال جام جهانی ۲۰۲۲، کری سنگینی با فرانسوی‌ها به خصوص امباپه دارند. آن فینال را آرژانتین و مسی از فرانسه و امباپه بردند و قهرمان شدند، اما بغض و کینه آرژانتینی‌ها از آنها و کشور‌های استعمارگر حتی با فتح جام جهانی هنور خالی نشده است. کینه از فرانسه کشوری که بیشترین تاثیر رو از لحاظ آموزشی، فرهنگی و هنری از آن پذیرفتند و حتی پایتختشان یعنی بوینس آیرس به پاریس آمریکای لاتین معروف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۸ تير ۱۴۰۳
مرگ بر استعمار گران ملت های مظلوم
آخرین اخبار