عباس حلواییزاده ظهر امروز در جلسه شورای عالی سرمایهگذاری شهرداری قم که در ساختمان شهرداری برگزار شد، گفت: بنا بر مصوبه شورایعالی سرمایهگذاری شهرداری قم، معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم نظارت بر ساخت و ساز در پروژه بزرگ بسط شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به عهده گرفته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به پیگیریها برای رفع معارضات تاسیساتی در این پروژه افزود: با توجه به بافت قدیمی شهر قم هر آنچه معارض تاسیساتی ممکن بود وجود داشته باشد در آن منطقه بود، همچنین نقشه مناسبی هم وجود نداشت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم عنوان کرد: با تعامل با دستگاههای زیرساختی مثل شرکت برق، آب، گاز و آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه (س) جابهجاییها اتفاق افتاد.
حلواییزاده با اشاره به تخریب یک فروشگاه در این محدوده، ادامه داد: در چند مرحله بحثهای تخریب پارکینگ مطرح شد و در حال حاضر ۲۰ درصد عرصه که پارکینگ در جنب بلوار عمار یاسر است هنوز تخریب نشده تا مردم استفاده کنند.
او اضافه کرد: برای آغاز اجرای نقشه مرحله دو سازه نیاز داریم این قسمت از پارکینگ نیز تخلیه شده و گودبرداری اتفاق بیفتد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: زمینی به مساحت حدود ۱۵۰ مترمربع بالای محوطه کارگاهی روی سقف تونل عمار یاسر به عنوان تجهیز کارگاه اصلی قرار داده شد، حدود ۴ هزار متر مربع روی لوپ تونل غدیر به عنوان محوطه تجهیز کارگاهی و عوامل کارگاهی تحویل داده شده است.
حلواییزاده با اشاره به طراحی پروژه توسط پیمانکار، تاکید کرد: چند موضوع از ابتدا خیلی مهم بود اول اینکه متراژ زمین، کاربری و تعداد طبقات دچار تغییر نشود؛ بنابراین چهار طبقه منفی تجاری، همکف و یک نیم طبقه اول به قوت خود باقی است و متراژ زیربنا نیز حفظ شد.
او ادامه داد: چند تغییر اساسی در این طرح وجود داشت، یکی بحث منفی و ترمینال بود که با طرح اولیه مغایرت داشت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به بررسی کارشناسان در این موضوع عنوان کرد: از لحاظ پدافندی به این جمع بندی رسیدند که انتقال ترمینال به نزدیک شبستان حضرت فاطمه زهرا (س) مناسب نیست و این فضا در قسمت دیگری از طرح شکل گرفت تا بستر بهتری برای استقرار دیگر کاربریها ایجاد شود و فضای پارکینگ گسترش یابد.
حلواییزاده با اشاره به اینکه موضوع دیگر دسترسیها، ورودیها و خروجیهای بلوار عمار یاسر بود گفت: تاکید بر این بود که از سمت کمربند امام علی (ع) و جاده گرمسار بتوان یک دسترسی حداقلی به این فضا داشته باشیم؛ همچنین یک خروجی از پارکینگ بسط شرقی به سمت بلوار جعفر طیار (ع) مرتبط شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه تعداد پارکینگ در این پروژه به دو هزار عدد افزایش یافته است، عنوان کرد: در جلسات قرار بر این شد که مشاور ترافیکی به خدمت گرفته شود تا طراحی کلی این تونل غدیر با توجه به مطالعات اولیه مد نظر قرار گرفته و خروجیها مطرح شوند.