عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در برنامه روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه با توجه به اینکه بندر چابهار نخستین بندر اقیانوسی کشور بوده بنابراین تکمیل و توسعه این بندر نقش موثری در تکمیل و اجرای پروژه ها دارد گفت: وجود زیرساختهایی که بتوانند به کارایی بندر کمک کنند از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: ساخت راه آهن - چابهار زاهدان جزو ابر پروژههای کشور است و ارزش سرمایه گذاری که می تواند بر آن صورت بگیرد بیش از یک و نیم میلیارد دلار است و ما کمتر پروژهای با این اعداد و ارقام داریم.
خطیبی اظهار کرد: حدود ۴۸۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده که تکمیل آن هم در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر پیشرفت این طرح به حدود ۷۰ درصد رسیده و در بخش عملیات زیر سازی پیشرفت آن به حدود ۸۴ درصد رسیده است.
او بیان کرد: این پروژه شاید نا آشنا باشد، اما حدود هفتاد درصد آن کوهستانی است و عملیات راه سازی سختی دارد و باید ۳۰ کیلومتر پلهای خاکی ساخته شود و حدود ۱۷ کیلومتر باید عملیات تونل سازی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ما در این پروژه حدود یازده همت هزینه کردیم و برای اتمام کار ۲۶ همت منابع دیگر نیاز داریم که تامین آن کار بسیار سختی بوده است گفت: طبق برنامه ریزیهای که صورت گرفته در ابتدا مسیر خاش به ایرانشهر را به اتمام خواهیم رساند و این زمان بندی فشرده یک ساله را پیشبینی کردیم و با توجه به منابع میتوانیم این زمان بندی را محقق کنیم که در کمترین زمان ممکن این پروژه ساخته شود.
خطیبی بیان کرد: ما باید از صندوق توسعه ملی تشکر کنیم که سیصد میلیون دلار به ما کمک کردند و این ماحصل تزریق آن منبع است و تزریقهای خوبی هم تا کنون صورت گرفته است و تا سه ماه گذشته پنج همت به این پروژه تزریق شده و کارگاهها با سرعت خوبی در حال کار هستند.
معاون شرکت ساخت اظهار کرد: این خط میتواند ۷/۷ میلیون تن بار را جا به جا کند و مسیر ما از شهرهای مختلف عبور میکند. چابهار یک منطقه گردشگری است و این طرح دو میلیون مسافر را هم میتواند در بخش مسافری جا به جا کند.
خبرنگار: محبوبه کباری