هیچ بعید نیست سناریوسازی صهیونیست‌ها در قالب واقعه «مجدل شمس»، صرفا برای توجیه حمله سراسری آنها به لبنان و جنگ با حزب‌الله انجام گرفته باشد.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه در تحلیل بالا گرفتن تنش‌های لبنان و رژیم صهیونیستی در مرز‌های سرزمین‌های اشغالی اظهارکرد: «رژیم صهیونیستی به دنبال صحنه‌سازی است و یکی از دلایل این عملیات این بوده که حزب‌الله را در مقابل خود قرار دهند.» وی افزود: «خوشبختانه عملا توطئه خنثی شد و منطقه‌ای که در قسمت جولان قرار دارد؛ یعنی مجدل شمس یک منطقه مردمی یا شهری است که به‌طور سنتی با رژیم صهیونیستی مخالفت داشته و علیه آن قیام کرده‌اند.»

در هفته اخیر یک رخداد امنیتی قابل توجه در عمق اراضی اشغالی اتفاق افتاده و رسانه‌ها چنین مطرح کرده‌اند که بر اثر انفجار یک موشک در شهر صهیونیست‌نشینِ «مجدل شمس» در جولان اشغالی، دست‌کم ۱۴ صهیونیست کشته شده و شمار دیگری زخمی شده‌اند. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی همراه شده و تحلیل و تفسیر‌های مختلفی با محوریت آن ارائه می‌شود. مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که موشک شلیک شده به «مجدل شمس» از سوی حزب‌الله لبنان پرتاب شده است.

 آنها مدعی شده‌اند که حزب‌الله کلیه خط قرمز‌ها را با این اقدام خود نقض کرده است. این در حالی است که حزب‌الله لبنان به‌طور رسمی هرگونه دست داشتن در شلیک موشک به شهرک صهیونیست «مجدل شمس» را رد کرده و به این مسأله اشاره داشته که این رویداد در اثر شلیک اشتباه موشک ضدهوایی صهیونیست‌ها و سامانه‌های پدافندی این رژیم رخ داده است. روایتی که حتی برخی نشریات و رسانه‌های صهیونیستی نیز به آن اشاره داشته و آن را تأیید کرده‌اند.

با این همه، رژیم اشغالگر قدس همچنان بر روایت نخست تأکید دارد و بر پایه آن تهدیدات گسترده‌ای را علیه لبنان و حزب‌الله مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی با علمِ به اشتباهِ شلیک سامانه‌های پدافندی خود، به نوعی سعی دارند تا از تبعات وخیم و ناگوار این رویداد و اوج‌گیری اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی علیه خود فرار کنند. موضوعی که افکار عمومی صهیونیست نیز به آن پی برده و شاهد بوده‌ایم که به تازگی ساکنان فلسطین اشغالی از حضور یک وزیر صهیونیست در مراسم تدفین کشته‌شدگان حادثه «مجدل شمس» جلوگیری کرده‌اند.

سناریوسازی در «مجدل شمس»

از این‌رو رژیم اشغالگر قدس با طرح ادعا‌ها و روایت‌های انحرافی به نوعی سعی دارد تا اصل موضوع را مخدوش سازد و راه فراری را برای خود بیابد.

از طرفی هیچ بعید نیست سناریوسازی صهیونیست‌ها در قالب واقعه «مجدل شمس»، صرفا برای توجیه حمله سراسری آنها به لبنان و جنگ با حزب‌الله انجام گرفته باشد. به‌هرحال، رژیم صهیونیستی در تأمین امنیت مناطق شمالی فلسطین اشغالی در ماه‌های اخیر و در بحبوحه جنگ غزه ناتوان بوده و حزب‌الله نیز در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین، عزمی راسخ نشان داده است.

در این چارچوب، صهیونیست‌ها به دنبال بهانه هستند تا شاید از این رهگذر، هم بتوانند به‌زعم خود تهدید حزب‌الله لبنان را دفع کنند و هم با مظلوم‌نمایی در عرصه بین‌المللی، تا حدی برای خود و اقدامات جنایتکارانه‌شان در سطح منطقه مشروعیت بخرند.‌

می‌توان گفت دلیل اصلی اینکه بعد از حمله صورت گرفته اخیر به «مجدل الشمس» در جولان، رژیم اسرائیل انگشت اتهام خود را فوری متوجه حزب‌الله لبنان کرد این است که نتانیاهو هدف حمله به لبنان و درگیری گسترده‌ای با حزب‌الله دارد. برای رژیم صهیونیستی مهم نیست که حمله به «مجدل الشمس» توسط حزب‌الله صورت گرفته است یا گروه دیگری. برای همین است که رژیم اسرائیل منتظر نماند که گروهی مسئولیت این حمله را اعلام کرده باشد و فوری بدون تحقیقات لازم، حزب‌الله را مقصر دانست. 

ساکنین «مجدل شمس» از ورود نتانیاهو جلوگیری کردند

این در حالی است که روز گذشته نتانیاهو قصد بازدید از «مجدل الشمس» را داشت و مردم منطقه «مجدل شمس» در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه از ورود نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این منطقه جلوگیری به عمل آوردند. تلویزیون رسمی سوریه هم گزارش داد که اهالی منطقه «مجدل شمس» در جولان اشغالی از ورود «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این شهر جلوگیری به عمل آورده و وی را جنایتکار جنگی توصیف کرده‌اند.

اهالی «مجدل شمس» همچنین یکشنبه گذشته اعضای حزب لیکود را که در مراسم تشییع قربانیان اصابت موشک به یک زمین فوتبال در این شهرک شرکت کرده بودند، مورد حمله قرار دادند. 

اما بی‌بی که وقیح‌تر از این است که با این اعتراضات به نقطه امن خود بازگردد، در جریان بازدید از «مجدل شمس» واقع در جولان اشغالی مدعی شد که پاسخ این رژیم در راه است و پاسخ آن سخت خواهد بود.

یاوه‌گویی جدید بی‌بی

این یاوه‌گویی نتانیاهو در حالی است که وی امروز در جریان تلاش برای حضور در منطقه «مجدل شمس» در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه با اعتراضات شدید مردم این منطقه روبه‌رو شد و آنها وی را جنایتکار جنگی دانستند.

پیش از این نیز رادیو ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ارتش این رژیم چندین سناریوی احتمالی را برای حمله به لبنان در نظر گرفته و در جریان رایزنی‌ها به رهبری سیاسی ارائه کرده است و در میان سناریو‌های مطرح‌شده، عملیات نظامی سخت‌تر از قبل است.»

در حمله روز شنبه به «مجدل شمس» در جولان اشغالی سوریه، ۱۲ نفر کشته شدند. 

صهیونیست‌ها مدعی شدند موشک حزب‌الله به این منطقه برخورد کرده؛ اما مقاومت لبنان هرگونه حمله به «مجدل شمس» را رد کرده است. شاهدان عینی و رسانه‌ها می‌گویند احتمالا موشک رهگیر سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی به «مجدل شمس» برخورد کرده است.

در این رابطه، برخی منابع مدعی‌اند در سفر اخیر نتانیاهو به ایالات‌متحده، او مجوز حمله به لبنان را از کاخ سفید دریافت کرده است. یووال ملکا، مقام سابق اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در ۲۵ جولای به رسانه‌های عبری گفت که واشنگتن مواضعش را برای جنگ گسترده‌تر در لبنان روشن کرده است. ملکا به کانال ۱۴ اسرائیل گفت: «طبق اطلاعاتی که از هیأت اسراییلی در واشنگتن دریافت کردم و آنچه می‌دانم، نتانیاهو در ایالات‌متحده مجوز برای جنگ در لبنان را دریافت کرده است. انتظار می‌رود زمانی که او به کشور می‌رسد، به لبنان نیرو اعزام کند.»

احتمال وقوع جنگ؟ 

به ادعای یکی دیگر از تحلیلگران امنیتی در رسانه‌های عبری، ارتش اسرائیل به کابینه پیام داده که زمان برای یک جنگ گسترده علیه لبنان فرا رسیده است. امیر بوهبوت، سردبیر نظامی و تحلیلگر ارشد دفاعی سایت خبری والا اسرائیل در ۲۴ جولای گفت: «ارتش اسرائیل برای یک تهاجم زمینی قابل‌توجه در لبنان آماده است و به مقامات اسراییلی هشدار داد هرگونه تأخیر زمانی به نفع حزب‌الله خواهد بود.» او افزود: «ارتش اسرائیل در حال ارسال پیامی به کابینه است که ما در اوج آمادگی برای جنگ در شمال (سرزمین‌های اشغالی) هستیم و اکنون زمان مناسبی است.» 

ناظران مدعی‌اند با توجه به تحولات اخیر در منطقه و عدم دستیابی به آتش‌بس در غزه، احتمال رویارویی حزب‌الله و ارتش اسرائیل بیش از هر زمان دیگری است. در چنین شرایطی، میانجی‌های اسرائیل و حماس تکاپوی بیشتری برای آخرین امید‌ها به دستیابی به آتش‌بس را آغاز کرده‌اند. قرار است هیأت‌های مذاکره‌کننده در رم، پایتخت ایتالیا دور هم جمع شوند تا شاید به آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا شانس دوباره‌ای بدهند.

منبع: صبح نو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
نتانیاهو مجنون شده بعد ازاینهمه شکست خود را پیروز میداند دربین کابینه او دودسته وجود دارد یکی میخواهند آن را دستگیر کنندوتحویل دهند ودسته دوم نقشه حدف آنرا کشیده اند پیروزی فلسطین خیلی نزدیک است