حسن جهانیان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مازندران گفت: در تیر ماه امسال سامانههای هوشمند توزین حین حرکت استان بیش از ۱۶۶ هزار تردد از وسایل نقلیه باری را رصد و پایش کرده و بیش از ۲۰ هزار تخلف اضافه تناژ بالای ده درصد مجاز شناسایی شده است این میزان از تخلفات معادل بیش از ۱۲ درصد تردد وسایل نقلیه سنگین بوده که عدد قابل توجهی میباشد.
او افزود: با توجه به اینکه یکی از علل اصلی تخریب رویه راهها و ابنیه آن اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است لذا کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینههای نگهداری آن دارد.
جهانیان گفت: با توجه به آغاز فرآیند تست و تخصیص کد اضافه بار سامانههای هوشمند توزین حین حرکت توسط پلیس راهور فراجا جهت اعمال قانون مستقیم تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری این اداره کل نسبت به تست و کالیبراسیون باسکولهای ثابت محور کش موجود در پاسگاههای پلیس راه اقدام نموده و این فرایند به زودی اجرایی خواهد گردید.
او افزود: مهمترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی، چون عدم اتلاف زمان، صرفه جویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران گفت: این سامانه با استفاده از سنسورهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را به صورت هوشمند شناسایی کرده و اطلاعات آن را به صورت برخط به پاسگاه پلیس راه ارسال میکند. در مرحله بعد در باسکولهای ثابت پلیس راه وسیله نقلیه خاطی به طور دقیق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات از جمله اعمال جریمه، تخلیه بار و معرفی راننده و شرکت متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ناوگان باری در این اداره کل اقدام میگردد. "که با آغاز فرایند اعمال قانون مستقیم این مراحل نیز کوتاهتر خواهد گردید و نیازی به توقف ناوگان باری در پاسگاههای پلیس راه نخواهد بود.