احمد محمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز گفت: در سال گذشته در ۶ محور از جمله نوآوری در فرایند فرهنگی و پرورشی، نوآوری در فرایند پژوهش، نوآوری در فرایند مشارکت و تعاون، نوآوری در فرایند تعلیم و تربیت، نوآوری در فرایند مدیریت و تنوع فضاهای یادگیری فراخوانی منتشر شد که ۲۰ درصد از مدارس غیر دولتی در این فراخوان شرکت کردند.
وی با بیان این که بیش از ۶ هزار اثر از سوی ۳ هزار و ۶۳۶ مدرسه طریق سامانه ارسال شد؛ افزود: حدود ۲۰۰ طرح به کشوری وحدود ۴۰ طرح به مرحله بعدی رسید.
او با بیان این که در نمایشگاه ابتکارات مدارس غیر دولتی کارگاه آموزشی برگزار میشود؛ افزود: این کارگاهها در ۴ محور موضوعات تخصصی هوش مصنوعی و استفاده آن در مدارس، نسل چهارم، دانشهای نو ظهور برگزار میشود.
وی ادامه داد: اختتامیه این جشنواره چهاردهم و پانزدهم مرداد برگزار میشود.
وی افزود: مدرسه البرز با ۱۱۶ طرح با بیشترین طرح داشته و استان اردبیل دارای کمترین طرح هستند. ۴۰ طرح منتخب از استان های هرمزگان و مازندران، فارس، قزوین، سیستان و بلوچستان، بوشهر، اصفهان بوده است. مدارس برند کمتر در این رویداد شرکت کردند. محمود زاده در پاسخ به این سوال که این نمایشگاه بهانهای برای افزایش شهریه برخی مدارس خواهد شد؛ گفت: این نمایشگاه راهی برای شناخته شدن بیشتر مدارسی است که با خلاقیت رشد داشتهاند. ممکن است شهریهای افزایش یابد اما اینکه یک مدرسه در سیستان و بلوچستان که درخشیده است باید راه و خلاقیتش نشان داده شود تا دیگر مدارس هم از این روند استفاده کنند.
او با بیان این که توانمند سازی معلمان در برنامههای آینده ما قرار دارد؛ تصریح کرد:بیمه معلمان را درست کردهایم.
وی با بیان این که مدارسی که در این جشنواره رتبه کسب کند امتیازاتی را دریافت میکنند تصریح کرد: شهریه این مدارس براساس رتبه تغییر میکند.
محمودزاده گفت: ۲ هزار مدرسه برای مهر آماده شده است که الگوی صالح در این مدارس اجرا شود و این درحالی است که هدف گذاری ما برای ۵ هزار مدرسه بوده است اما در سال آینده این اقدام به مدارس کشور تسری پیدا می کنند.
در ادامه این نشست مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونتعلمی ، فناروی و اقتصاد دانش بنیان در این نشست اظهار کرد: آموزش و پرورش در استفاده از ظرفیت مردمی پیشگام بوده است که مدارس غیر دولتی یکی از محورهای در این زمینه بوده و در حوزه تعلیم و تربیت با کمک مردم به نتیجه رسیده است و در فاز سوم قرار داریم که در این فاز به خدمات آموزشی توجه داریم ،اگر مدرسه و معلمی سابقه تحصیل داشته و می تواند این تجزیه مدیریت و معلمی خود را به طرح و محصول تبدیل کند ، می توان از آن حمایت کرد.