طرح تزریق واکسن پنوموکوک به ۵ هزار نوزاد دو ماهه در استان اصفهان آغاز شد.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک همزمان با سراسر کشور در استان و در چارچوب برنامه جدید واکسیناسیون کودکان  به نوزادان در سه نوبت ۲، چهار و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود.


رضا فدایی افزود: این واکسن بخشی از برنامه جدید واکسیناسیون کودکان ۲ ماهه است که به طور عضلانی و در دوز نیم سی‌سی با هدف پیشگیری از عفونت‌های شدید میکروبی پنوموکوکی، عفونت‌های ریوی و مغزی به اجرا در خواهد آمد.


او گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، با آغاز تزریق این واکسن، تعداد کودکان مبتلا به عفونت‌های ریوی که در پاییز و زمستان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، کاهش خواهد یافت.


رضا فدایی افزود: واکسن کونژوگه (Conjugate vaccin) یا کونژوگه پنوموکوک با هدف ایمن‌سازی و محافظت از کودکان در برابر عامل بیماری عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است.


او ادامه داد: این میکروب بیشتر در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند باعث عفونت در گوش میانی یا حفره‌های سینوسی و تنفسی می‌شود و از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.


استان اصفهان دارای بیش از ۶ هزار تخت بیمارستانی، ۵۲ بیمارستان (۳۷ دولتی و ۱۵ خصوصی و خیریه)، ۵۰۰ پایگاه سلامت شهری، بیش از ۵۲۰ باب خانه بهداشت روستایی و ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.


همچنین حدود هزار واحد بهداشتی درمانی شامل ۴۹۳ خانه بهداشت روستایی، ۲۲۳ پایگاه سلامت شهری، ۸۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۱۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری است که به مردم خدمت رسانی می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد از کل جمعیت اصفهان زیر پوشش مراقبت‌های بهداشت اولیه قرار دارند و برای آنها پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.