معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: با توجه به شیوع بیماری سرخک در کشور عراق و نزدیک شدن به ایام اربعین، زائران باید قبل از عزیمت به کشور عراق، واکسن سرخک دریافت کنند.

مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری سرخک، یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری و یا واکسیناسیون نداشته باشند در معرض خطر ابتلا خواهند بود. 

وی اظهار داشت: دوره نهفتگی بیماری از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است. بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد، بروز پیدا می‌کند. 

او ادامه داد: چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است. بیماری سرخک بسیار مسری است و لذا موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون بموقع است.

وی خاطر نشان کرد: در کشور‌های همسایه از جمله عراق، پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نبوده و شاهد همه گیری بیماری در کشور‌های همجوار بویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم. موارد بیماری در کشور عراق، طی ماه‌های اخیر افزایش بیشتری داشته است. تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹ هزار و ۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸ هزار و ۷۸۳ مورد افزایش یافته است.

شریفی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ابتلای احتمالی هموطنان درسفر به عراق، توصیه می‌شود قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند. برای این منظور با دردست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام نمایند. در حین سفر هم حتی الامکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری نمایند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر و یا بازگشت به کشور، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی و مراکز خدمات جامع سلامت جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار