پژوهشگر بین المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی گفت: کشاورزی حفاظتی رویکردی نوین است که سازگاری با طبیعت دارد و تولیدات کشاورزی را به سمت پایداری سوق می دهد.

دکتر محمد اسماعیل اسدی گفت:زمانی که کشاورز محصولی را برداشت می‌کند نباید بقایای محصول قبلی آتش زده شود چرا که این امر باعث از بین رفتن حاصلخیزی و مواد آلی خاک می‌شود.

او ادامه داد:در روش کارنده‌های بی خاکورز (نوتیل) مجهز به کودکار، می‌توان بذر را به صورت مستقیم در زمین کشت کرد.

این استاد دانشگاه گفت: کشاورزان استان با بهره‌گیری از مشاوره با کارشناسان مراکز جهادکشاورزی می‌توانند محصولات خود را از طریق کشاورزی حفاظتی کشت کنند.

او با بیان اینکه سه اصل مهم باید در این شیوه رعایت شود افزود:حتما باید کشت از طریق دستگاه کارنده انجام، بقایای گیاهی حفظ و تناوب زراعی یا تنوع کشت رعایت شود.

او با بیان اینکه این شیوه برای همه نوع محصولات و در تمام طول سال کاربرد دارد افزود: کاهش هزینه تولید، حفظ خاک و حفظ محیط زیست از مزایای بارز این روش است.

اسدی با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه توسعه کشاورزی حفاظتی است ادامه داد:در مناطق مختلف گلستان از جمله شمال استان، در ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از این روش بهره برده شده است.

او افزود: برای توسعه این روش در استان باید حمایت‌های لازم صورت گیرد چرا که کشت با ماشین‌های کارنده هزینه بر است.

در استان گلستان برای کشت گیاهانی، چون گندم، جو، کلزا، گلرنگ، آفتابگردان، سمولینا و سویا از روش کشت مستقیم و بدون خاکورزی انجام می‌شود.

کشاورزی بدون خاک‌ورزی، روش کشتی است که در آن خاک فقط در امتداد شکاف یا در سوراخی که بذر‌ها در آن کاشته می‌شوند، شخم زده می‌شود.

حفظ بقایای باقیمانده از محصولات قبلی، بستر بذر را پوشش داده و از آن محافظت می‌کنند.

استان گلستان بیش از۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.