گلعلیزاده‌گفت: خودروهای فرسوده با انتشار بالای گازهای گلخانه‌ای و ذرات معلق، نقشی کلیدی در تشدید گرمایش زمین دارند.

داریوش گلعلیزاده رییس تغییر اقلیم محیط زیست  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: خودرو‌های فرسوده به دلایل مختلفی از جمله کارایی پایین موتور، سوخت ناقص و استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی، میزان بالاتری از آلاینده‌ها را تولید می‌کنند. این آلاینده‌ها شامل دی‌اکسید کربن (CO۲)، اکسید‌های نیتروژن (NOx) و ذرات معلق (PM) هستند که همگی به عنوان عوامل اصلی در افزایش دمای کره زمین شناخته می‌شوند.
 
او ادامه داد:  CO۲ اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای است که توسط خودرو‌های فرسوده منتشر می‌شود. سوخت‌های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل که در خودرو‌ها استفاده می‌شوند، در فرایند احتراق CO۲ تولید می‌کنند. خودرو‌های فرسوده به دلیل کارایی پایین‌تر و مصرف سوخت بیشتر، CO۲ بیشتری منتشر می‌کنند.گاز‌ها نیز از محصولات جانبی احتراق سوخت‌های فسیلی هستند. NOx به طور مستقیم به گرم شدن زمین کمک می‌کند و همچنین باعث تشکیل ازن در سطح زمین می‌شود که یک گاز گلخانه‌ای قوی است.ذرات معلق از طریق احتراق ناقص سوخت تولید می‌شوند و می‌توانند باعث افزایش دمای هوا و همچنین مشکلات جدی بهداشتی شوند. خودرو‌های فرسوده به دلیل احتراق ناقص سوخت و نداشتن سیستم‌های فیلتراسیون مدرن، PM بیشتری منتشر می‌کنند.
 
تأثیرات زیست‌محیطی و بهداشتی
 
گلعلیزاده تصریح کرد:انتشار آلاینده‌های ناشی از خودرو‌های فرسوده نه تنها به افزایش دمای کره زمین کمک می‌کند بلکه تأثیرات منفی زیادی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست دارد. با افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، توازن طبیعی بین تابش‌های ورودی و خروجی زمین برهم می‌خورد و منجر به افزایش دمای کره زمین می‌شود. تغییرات دما باعث بروز پدیده‌های جوی نظیر طوفان‌های شدید، خشکسالی، و سیل می‌شود که تبعات گسترده‌ای برای انسان و محیط زیست دارد. ذرات معلق و گاز‌های سمی می‌توانند باعث بروز بیماری‌های تنفسی، قلبی و حتی سرطان شوند. کودکان و افراد مسن به ویژه در معرض خطر این آلودگی‌ها هستند.
 
راهکار‌های کاهش تأثیر خودرو‌های فرسوده
 
او در ادامه گفت:برای کاهش تأثیرات منفی خودرو‌های فرسوده بر گرمایش زمین و محیط زیست، می‌توان اقدامات متعددی انجام داد. دولت‌ها می‌توانند برنامه‌هایی برای تشویق به تعویض خودرو‌های قدیمی با مدل‌های جدید و کارآمدتر اجرا کنند. این اقدام می‌تواند به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کم تقویت و اجرای قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای میزان آلایندگی خودرو‌ها می‌تواند تولیدکنندگان را ملزم به بهبود تکنولوژی‌ها و کاهش انتشار آلاینده‌ها کند.تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی می‌تواند به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا منجر شود.
 
گلعلیزاده بیان کرد:توسعه و ترویج استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند الکتریسیته، گاز طبیعی و هیدروژن می‌تواند به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از خودرو‌ها کمک کند.آموزش و افزایش آگاهی عمومی در مورد تاثیرات منفی خودرو‌های فرسوده و اهمیت حفاظت از محیط زیست می‌تواند مردم را به اتخاذ رفتار‌های زیست‌محیطی‌تر تشویق کند.

او ادامه داد:خودرو‌های فرسوده به دلیل کارایی پایین و انتشار بالای آلاینده‌ها نقش مهمی در تشدید گرمایش زمین دارند. این خودرو‌ها با تولید گاز‌های گلخانه‌ای نظیر CO۲ و NOx و همچنین ذرات معلق، به افزایش دمای کره زمین و بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی منجر می‌شوند. با اتخاذ سیاست‌ها و راهکار‌های مناسب نظیر نوسازی خودروها، افزایش استاندارد‌های آلایندگی، توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از سوخت‌های پاک‌تر می‌توان به کاهش این تأثیرات منفی کمک کرد. آموزش و افزایش آگاهی عمومی نیز در این زمینه نقش بسزایی دارد. با تلاش‌های مشترک دولت‌ها، تولیدکنندگان و مردم می‌توان به سمت کاهش گرمایش جهانی و حفظ محیط زیست گام‌های مؤثری برداشت.
 
خبرنگار :عطیه رضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
علت گرمای شدید تهران شهرداری و پلیسه که با هماهنگی هم طرح میفروشن و شهر رو پر از ترافیک و ماشین کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
هر تاکسی معادل ده تا سواری راه میره و سر سال صد هزار رو هم رد میکنه و باید کم مصرف یا برقی باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
مقصر اصلی دولته که سمند و ۴۰۵ های پر مصرف رو انداخت به تاکسیرانی تهران و شهر رو تنور کرد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۰۹ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
بشین کمتر حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
بجای غر زدن سر ملت برین مافیای خودروسازی را از بین ببرید شاید مردم بتوانند خودروهای فرسوده خودشان را کمی نوتر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
سمند و ۴۰۵های صفر با صدی ۱۲ از فرسوده هم فرسوده ترن اسقاطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
وقتی خودرو را سرمایه ای کردید وخودرو با تکنولوژی ۴۰ سال پیش تولید می کنید همین میشه خودروباید مصرفی ودارای قیمت کم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
مردم پول ندارن همون خودرو بیست سال کارکردو بخرن جیبشون پر باشه از خداشونه ماشینشون نو باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۸ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
ناگفته نماند که 50 درصد خودروهای فرسوده کل دنیا تو ایران هستن.وقتی ماشین دسته دوم و دور ریز اعراب رو میارین ایران میفروشین به احمق ها همینه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۲۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
مسئولین بی عرضه هستن توی پاریس بجای امضا و تعهد دادن برای نشست تغیرات اقلیمی.
ازشون کمک بخواهید تا خودروها رو برقی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
برق نداریم همیشه قطع هست چطور خودرو برقی استفاده کنیم
آخرین اخبار