برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور رئیس ستاد مرکزی اربعین و رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به بررسی آخرین وضعیت برنامه‌های دولت برای اربعین ۱۴۰۳ پرداخت.

سیدمجید میراحمدی  رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون وزیر کشور درباره جلسه با مسئولین عراقی برای اربعین ۱۴۰۳ گفت: با مسئولین کشور عراق مراودات مستمری داریم و یکشنبه هم سفری به عراق داشتیم و پیشنهادات جدیدی هم مطرح و از آن‌ها استقبال شد.

میراحمدی ادامه داد: پیشنهاد کردیم گذرنامه‌هایی که کمتر از ۶ ماه اعتبار دارند در ایام اربعین (از اول تا آخر ماه صفر) بتوانند از مرز‌های عراق عبور کنند که با این امر موافق شد. مسئله دیگر بحث نیازمندی‌های هوایی بود؛ و قرار شد در طول ایام اربعین تعداد پرواز‌های ما به بیش از ۳ هزار پرواز برسد.

ضرورت ثبت‌نام در سامانه سماح

رئیس ستاد اربعین درباره سامانه سماح و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان گفت: تا به حال بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد افزایش داشته‌ایم. بیش‌بینی ما این است که امسال بیش از ۴.۵ میلیون نفر از مرز‌ها عبور کنند و بازگردند برای برنامه ریزی‌ و جلوگیری از غافلگیری‌ باید اطلاعات زائران را از قبل از حرکت آن‌ها بدانیم و ثبت نام در  سامانه سماح برای کمک به همه مردم است و در این سامانه به مرپم توصیه شده که از بیمه استفاده کنند. 

اختصاص ۲۰۰ هزار دینار عراقی به زائران

وی درباره موضوع ارز گفت: با تاکید آقای پزشکیان به کسانی که در سامانه سماح ثبت نام کنند  ۲۰۰ هزار دینار عراقی اختصاص داده می‌شود.

میر احمدی درباره تعداد و نرخ اتوبوس‌های مسیر اربعین گفت: بحث حمل و نقل دو بخش داخل ایران و داخل خاک عراق دارد و درباره کشور خودمان باید گفت که همچنان یکی از چالش‌های ما کمبود اتوبوس است. لذا تمرکز اصلی خودما ن را بر توسعه پارکینگ‌های مرزی قرار داده‌ایم. بیش از ۶۰۰ هزار خودرو در داخل پارکینگ‌های پارک می‌شود و توصیه ما آن است که مردم برنامه ریزی اصلی خود را برای مسافرت با خودروی شخصی انجام دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: اکنون حدود ۴ هزار اتوبوس را آماده کرده‌ایم و در جلسه‌ای که با آقای پزشکیان و مخبر داشتیم سهمیه‌ای برای وزارت صمت، نفت و نیرو‌های مسلح برای کمک در ایام اربعین در نظر گرفته شد. مردم عزیز بدانند که نمی‌گذاریم در موضوع حمل و نقل در این هوای گرم به مشکل بخورند.

افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌ها واقعیت ندارد

وی درباره افزایش هزینه سفر زمینی گفت: با افزایش ۳۰ درصد هزینه‌ها  مخالف شد و آن چیزی که مصوب شده مانند سنوات گذشته است. در نتیجه افزایش هزینه ۳۰ درصدی کرایه‌ها واقعیت ندارد و تخلف است.

تهیه داروهای ممنوعه فقط با نسخه

میراحمدی ادامه داد: زائرانی که دارو مصرف می‌کنند، بدانند، برخی از دارو‌ها که کشور عراق آن‌ها را ممنوع کرده است را تنها با نسخه می‌توان از کشور خارج کرد و همراه خود به عراق برد.

وی افزود: نکته مهم دیگر موافقت دولت عراق برای پرواز هلیکوپتر‌های ایران در هر تمام نقاط راهپیمایی اربعین است که این توافق بسیار مهمی است.

افزایش خدمات به زائران اربعین

مرعشی رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال افزایش ۱۰۰ درصدی در ارائه خدمات داشته‌ایم گفت: به طور متوسط در مسیر زمینی هر ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر یک پایگاه امدادی را ایجاد کرده‌ایم. بین راه نجف تا کربلا، ۲۵ موکب و ۴ بیمارستان داریم. ما در بعضی بیمارستان‌های عراق نیز نیرو‌ مستقر کرده‌ایم که با همکاری طرف عراقی عمل جراحی  و اداره بیمارستان را در اختیار دارند.

مرعشی گفت: زائرین ما داروی‌های عمومی را نیازی نیست با خود به همراه داشته باشند و این دارو‌ها برای همه تهیه شده است، خصوصا دارو‌های گرمازدگی را داریم و امیدواریم با رعایت موارد لازم مردم عزیز زیارت خوبی را در این هوای گرم تجربه کنند.

مرعشی در پایان گفت: با توجه به گرمای هوا توصیه به مدیریت راهپیمایی در مسیر نجف تا کربلا است و مردم سعی کنند در زمان خنکی هوا راهپیمایی کنند و  از کفش و کوله مناسب استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار