سفیر سابق ایران در باکو گفت: موفق شدیم با هوشمندی حضور ایران در قفقاز را تثبیت و منطقه را به منافع خود نزدیک کنیم. 

سید عباس موسوی سفیر سابق ایران در باکو  در مراسم رونمایی از کتاب مناقشه قره باغ بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول خود همواره اقدام کرده است، اصولی که در سیاست خارجی ما توسط مقام معظم رهبری ابلاغ میشود، نظیر مخالفت با تجزیه طلبی، مخالفت با زور از اصولی است که ایران به آن اعتقاد دارد. 

وی ادامه داد: ارمنستان کشوری بود که یکی از کشور‌های همسایه را اشغال کرده بود. اما ایران محکم بر اساس سیاست‌های خود ایستاد.

موسوی گفت: ما در میانجی‌گری‌ها ابتدا مناقشه طرفین را به امضای قرار داد صلح نزدیک کردیم، اما منافع کشور‌های غربی اقتضا میکرد که این قرارداد منحل شود. موفق شدیم با هوشمندی حضور ایران در قفقاز را تثبیت کنیم و منطقه را به منافع خود نزدیک کنیم. 

سفیر سابق ایران در باکو بیان کرد: هرچند الهام علی اف و اردوغان معتقد بودند ابتکار ۳+۳ از سوی آنها بوده است، اما واقعیت این است که این ابتکار از سوی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است. ما توانستیم کشور‌های منطقه را حول صلح سوق دهیم.

وی ادامه داد: این نشان از دغدغه مندی ایران دارد که بدون جهت گیری خاص میتواند منطقه‌ای قوی ایجاد کند که معتقدم در میان مدت به یک سازمان منطقه‌ای بدل خواهد شد.

موسوی بیان کرد: برخی از دوستان معتقدند که ایران در جنگ دوم قره باغ غافلگیر شد در حالی که واقعا اینگونه نبود. جمهوری اسلامی در این مناقشه بی طرف بود و توانست نگاه‌ها را به ایران از سوی آذربایجان تغییر دهد، پیشتر مردم آذربایجان معتقد بودند که ایران به سمت ارمنستان تمایل دارد که موضع رهبری این نگاه را تغییر داد. 

وی تاکید کرد: دست‌هایی باعث شد تا روابط ایران و آذربایجان دچار مناقشات شود. شاید بسیاری دست داشتند این رابطه قطع شود، اما تدبیر نظام به گونه‌ای دیگر بود. دیدار آخر شهید رییسی با علی اف دیدار بسیار خوبی بود و قرار بود سفارت مجدد باز شود. 

موسوی یادآور شد: قفقاز منطقه نفوذ ماست و باید در این منطقه حضور داشته باشیم. از فرصت‌ها باید استفاده کرد، مناقشه قره باع باعث شد تا سه دهه فرصت‌های اقتصادی از ایران گرفته شود. کشور‌های غربی به دنبال اخراج ایران و روسیه از قفقاز هستند، ولی ما اعلام کردیم اینجا منطقه ماست و آنها باید بروند.

سفیر سابق ایران در باکو بیان کرد: اگر هشدار‌های ایران نبود بازی که غرب طراحی کرده بود ممکن بود اتفاق بیفتد. ارتباط نخجوان با باکو از ایران میگذرد و ما بدون منت سی سال این مسیر را در اختیارشان گذاشته ایم که مسیر مهمی است.

خبرنگار: فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار