مهدی واثقی مشاور اجرایی و قائم مقام معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر در حوزه هوشمندسازی خدمات این معاونت اتفاقهای خوبی را شاهد بودیم و اقدامات بسیار ارزندهای به خصوص در حوزه پسماند صورت گرفته است.
او با بیان اینکه این جلسه با محوریت تسهیل در روند هوشمندسازی خدمات برگزار شد، افزود: با اقداماتی که طی سالهای اخیر انجام شده است، تقریبا همه خدمات و فرآیندهای معاونت خدمات شهری در حوزه ادارات کل و سازمانهای زیرمجموعه در قالب سامانههای هوشمند و کاربردی ارائه میشود که کاملاً پاسخگوی نیاز بخشهای مختلف شهرداری، پیمانکاران و شهروندان است.
مشاور اجرایی و قائم مقام معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد هوشمندسازی خدمات را در حوزههای فضای سبز و منابع آبی، امور خدمات شهری، مدیریت پسماند، آتشنشانی، ساماندهی مشاغل شهری، آرامستانها و محیط زیست دانست و ادامه داد: در حال حاضر برای این هفت حوزه ۳۰ سامانه با مجموع ۹۶ خدمت و زیرسامانه طراحی شده که هماکنون ۶۹ خدمت از این طریق ارائه میشود.
واثقی یکی از اقدامات خوبی که در حوزه پسماند انجام شده است را بازیافت آنلاین از طریق سامانههای هوشمند دانست و بیان کرد: ۷ نرمافزار موبایلی صفر تا صد جمعآوری پسماند خشک از منازل شهروندان را انجام میدهند، علاوه بر این در سامانه جامع مدیریت پسماند همه درخواستها در این حوزه از شارژ کارت تردد خودرو و درخواست انواع خاک گرفته تا تشکیل پرونده الکترونیکی پیگیری میشود.
او تصریح کرد: درخواست امداد گیاه، قطع درختان در کمیسیون ماده ۷، سامانه باغ خاطره و زندگی، درخواست تسهیلات تشویقی برای آبیاری درختان و درخواست کاشت نهال غیرمثمر خدماتی است که در سامانه جامع فضای سبز به صورت الکترونیکی و غیرحضوری به شهروندان ارائه میشود.
مشاور اجرایی و قائم مقام معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: در حوزه محیط زیست، خدمات شهری و سازمانهای آتشنشانی، آرامستانها و ساماندهی مشاغل شهری نیز به فراخور درخواستها، سامانههای هوشمندی طراحی شده که با استفاده از آنها، کار بررسی و پیگیری درخواستهای شهروندی به صورت غیرحضوری و برخط به سرعت انجام میشود.