یکی از مشکلات پیش رو در کمبود پرواز‌های هواپیمایی در بیرجند، تک شرکت هندلینگ بودن آن و نبود فضای رقابت است.

طهماسبی مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: در مورد لغو پرواز‌ها آخرین مکاتبه‌ای که با شرکت پارس ایر داشتیم اعلام کردند که به دلیل هندلینگ و افزایش قیمت، پرواز روز چهارشنبه خود را از هفته آینده تا اطلاع ثانوی لفو می‌کنند.

او افزود: در همین جهت با شرکت ایران ایر تور صحبت کردیم که قرار شد پرواز‌های خود را از یک روز در هفته به سه روز در هفته در روز‌های شنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه در مسیر تهران و بیرجند افزایش دهند. 

طهماسبی بیان کرد: با شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز صحبت کردیم و یکی از مشکلات ما این است که در بیرجند تک شرکت هندلینگ بوده و فضای رقابتی در اینجا نیست و تنها شرکت ایران ایر فعالیت می‌کند.

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی ادامه داد: البته شرکت ایران ایر شرکت دولتی است که قیمت‌های مصوب و ثابتی دارد که این خود نکته مثبتی برای استان به حساب می‌آید و همیشه در شرایط حساس به کمک استان آمدند. 

او عنوان کرد: از مسئولین استانی می‌خواهیم که در خصوص ایجاد هندلینگ در فرودگاه استان که با رقمی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان می‌شود آن را راه‌اندازی کرد اقدام کنند تا با ایجاد فضای رقابتی و افزایش پرواز‌ها بتوانیم مشکل کمبود پرواز‌های استان را جبران کنیم؛ همچنین با آقای نخعی نماینده مردم در مجلس صحبت کردیم تا از شرکت هواپیمایی کارون درخواست ایجاد پرواز برای استان را داشته باشند. 

طهماسبی تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران استان یا بومی‌های استان که در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌خواهیم که نسبت به تأسیس شرکت هواپیمایی و خرید هواپیما برای استان اقدام کنند که اِستاندارد آن خرید ۲ تا ۳ هواپیما است، اما می‌توانند در شروع یک هواپیما تهیه کرده و آن را به شرکت هواپیمایی دیگر تحویل دهند و از آنها بخواهند که نیاز استان به پرواز را برطرف کرده و باقی زمان‌های خالی را به استان‌های دیگر اختصاص دهند. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: با دکتر اسحاقی هماهنگ کردیم تا جلساتی با شرکت‌های بزرگتر در خصوص بحث هندلینگ و پرواز‌های مشهد برگزار کنند و تمام تلاشمان را در بحث کمبود می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از پرواز‌ها را برای رفع مشکل مردم به استان بیاوریم، البته که امیدواریم سرمایه‌گذاران به کمک ما در این بحث بیایند. 

او گفت: در مورد طبس نیز قبلاً در روز‌های یکشنبه و دوشنبه پرواز‌هایی از شرکت ماهان داشتیم که شرکت پارس ایر با توجه به شرایط ورود کرده و حدود ۴ پرواز برقرار کرد که با این اقدام شرکت ماهان یکی از پرواز‌های خود را لغو کرد؛ اما در زمان‌های بعدی شرکت پارس ایر به دلیل محدودیت تمام پرواز‌های خود در فرودگاه طبس را لغو کرد و الان تنها یک پرواز از شرکت ماهان در فرودگاه طبس داریم و از آنجایی که بالای ۷۰ درصد از پرواز‌های این شهرستان به خاطر بحث معادن است از نماینده این شهرستان در مجلس می‌خواهیم تا وارد گود شده و بخشی از نیاز این شهرستان به پرواز‌ها برطرف شود.

شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: قبلاً در حوزه میراث فرهنگی اعتبار بسیار پایینی داشتیم که عدم وجود آن باعث ایجاد مشکل شد، اما در حال حاضر این اعتبار برای استان چند برابر شده و دستمان برای مرمت بنای تاریخی بازتر است.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ و پارسال رتبه یک کشوری در شاخص‌های تخصصی مرمت بنا‌های تاریخی را کسب کردیم.

شاهوردی بیان کرد: در بحث گردشگری استان نتوانستیم کار موثر برای شناساندن آن انجام بدهیم در صورتی که تلاش‌های لازم را کرده‌ایم، اما کافی و مثمر ثمر نبوده، به همین دلیل با درخواست مان از سمت استانداری اعتبار میلیاردی اختصاص داده شد که آن را صرف تولید محتوا کردیم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین خط گردشگری استان را با توجه به ظرفیت‌ها و زمان‌هایی که پذیرش گردشگر داریم مشخص کردیم که در آن پاییز را فصل گردشگری استان معرفی کردیم.

او عنوان کرد: یکی از مسئله‌هایی که داریم این است که اداره کل ما پیرترین اداره کل استان است و ۱۱ سال می‌شود که چارت آن تغییر نکرده و اجازه جذب نداشتیم که این امکان در برنامه هفتم ایجاد شده و در وزارت نیاز‌های اداره کل به نیرو را دریافت کرده اند که با جذب نیرو کمبود ما در این مسئله نیز جبران می‌شود. 

شاهوردی تصریح کرد: بیش از ۴۰ هکتار بافت تاریخی در شهر بیرجند داریم که از بخش خصوصی می‌خواهیم که پای کار آمده و در این موضوع که حتماً بنا‌ها را خودمان مدیریت کنیم اصراری نداریم بلکه در چهارچوب ضوابط و قوانین از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.