حماس از میانجی‌ها خواست تا به جای شرکت در مذاکرات جدید در خصوص آتش‌بس غزه، طرحی بر اساس گفتگوهای قبلی ارائه کنند.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که از میانجی‌های مذاکرات آتش‌بس می‌خواهد به جای برگزاری دور جدید گفتگوها، طرحی را برای اجرای آنچه در دوم ژوئیه (۱۲ تیر) پذیرفته شده بود، ارائه کنند.

به گزارش تایمز اسرائیل، حماس تاکید کرد به جای پیگیری مذاکرات و طرح‌های جدید که به اشغالگران فرصت بیشتری برای ادامه نسل‌کشی علیه مردم فلسطین را می‌دهد، میانجیگران باید رژیم (اسرائیل) را به اجرای طرح پیشین ملزم کنند.

آمریکا، مصر و قطر روز جمعه خواستار از سرگیری مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا شدند. حماس که تا کنون در حال بررسی این پیشنهاد بود، می‌گوید ممکن است از دور جدید مذاکرات کنار بماند.

طرح پذیرفته شده پیشین یک طرح ۳ مرحله‌ای بود که خواستار آتش‌بس اولیه ۶ هفته‌ای و مبادله اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین می‌شد. مرحله دوم این طرح شامل آتش‌بس دائمی و مرحله سوم نیز شامل بازسازی غزه بود. در آن زمان منابع مذاکره‌کننده مدعی شده بودند که «شانس واقعی» دستیابی به توافق وجود دارد. این مذاکرات در نهایت با کارشکنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بیان شروط جدید به نتیجه نرسید. 

رژیم صهیونیستی در حالی که مدعی است قرار است یک تیم مذاکره کننده به دوحه یا قاهره بفرستد تا گفتگو‌ها از روز پنجشنبه از سر گرفته شود، روز گذشته در حملات هوایی وحشیانه یک مدرسه در شهر غزه را هدف قرار داد و بیش از ۱۰۰ نفر را به شهادت رساند. جنبش حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن هر دو با محکوم کردن این حمله می‌گویند جنایت جدید نشان دهنده عزم رژیم برای ادامه جنگ است و ادامه مذاکرات پوششی سیاسی برای ادامه جنایات فراهم خواهد کرد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار