مدیرعامل سازمان فضای سبز شهری شهرداری کرمان، گفت: مشکل اصلی تأمین آب فضای سبز شهر کرمان، خشکسالی و «EC» بالای آب است.

یدالله علیزاده گفت: فضای سبز شهر کرمان ۱۰۳۰ هکتار است که ۲۱۰ هکتار آن شامل کمربند سبز شهر، ۲۶۴ هکتار آن، شامل جنگل «پردیسان قائم» و ۵۵۶ هکتار آن هم شامل، فضای سبز داخل شهر است.

وی افزود: سرانه فضای سبز کرمان با احتساب کمربند سبز، ۱۵ مترمربع و بدون احتساب آن، ۱۲ مترمربع است.

علیزاده با بیان اینکه از ۴۴ حلقه چاه موجود در کرمان، ۱۵ حلقه خشک، و یا شدیداً کم‌آب شده بودند و استفاده از آنها به‌صرفه نبود، گفت: چندسال قبل، حفاری ۱۵ حلقه چاهی را که مشکل داشتند، آغاز کردیم، که البته گرفتن مجوز‌های لازم برای آن حفاری‌ها کار ساده‌ای نبود و برق زیادی هم مصرف می‌کرد.

علیزاده، از اضافه‌شدن پنج حلقه چاه در نتیجه حفاری‌های یادشده به شبکه آب خام شهری کرمان، خبر داد و گفت: یک حلقه چاه دیگر نیز، که در محدوده آرامستان «رضوان» است، از هفته گذشته وارد شبکه آب‌خام شهری شده تا آب موردنیاز فضای سبز محدودۀ جاده «جوپاری»، بخشی از بلوار «یادگار امام»، سه‌راهی و رفیوژ جاده «جوپاری» و کمربند سبز شهر را تأمین کند.

وی افزود: حلقه چاه بعدی که تا یک‌شنبه وارد مدار خواهد شد، دور میدان «شهدا» (مشتاق) است که آبیاری پارک‌های خیابان «شهدا»، «پردیسان قائم»، و محدوده‌ای از منطقه‌های یک و پنج شهر را انجام خواهد داد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تاکید کرد: دو حلقه چاه دیگر هم، در خیابان «برزو آمیغی» و «پدر ثانی»، حفاری شده که به‌محض تأمین برق وارد مدار خواهد شد و به آبیاری شرق شهر و «پردیسان قائم» کمک می‌کند.

علیزاده گفت: متأسفانه در بخش‌هایی از شهر، نظیر چهارراه «فرهنگیان»، بلوار «الغدیر»، انتهای بلوار «جمهوری‌اسلامی» و شهرک «شهرداری»، در استفاده از منابع آبی زیرزمینی سخت مشکل داریم؛ چراکه شن‌دهی یکی‌دو چاه در آن محدوده، مثل چاه روبه‌روی «دانشکده فنی» و میدان «دوم الغدیر»، بسیار زیاد شده و EC بالایی دارند و میزان شوری آنها به عدد ۷۰۰۰ رسیده و درنتیجه، آبیاری این مناطق را محدوده کرده و اگر فکر اساسی برای آنها نشود، این درختان خشک می‌شوند.

وی تصریح کرد: در شهرک «شهرداری» هم، با هزینه بالا، یک حلقه چاه حفاری کردیم، ولی متأسفانه آبی که از آن پمپاژ شد، بسیار شور است؛ البته در حال اصلاح شنی‌دهی بالای آن هستیم که اگر اصلاح شود، مسأله تأمین آب فضای سبز شهرک «الغدیر» حل می‌شود.

 

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهری کرمان، با بیان اینکه در منطقه چهار نیز، اکثر چاه‌ها مثل چاه «توکل‌آباد»، میدان «بیرم‌آباد»، شهرک «صنعتی شماره یک» و «شماره دو» و پارک «شهید ایرانمنش» خشک، و سفره‌های آب زیرزمینی بسیار ضعیف شده، گفت: با این شرایط حفاری در این منطقه با مطالعات انجام‌شده فایده‌ای ندارد و باید آب به این مناطق منتقل شود.

علیزاده افزود: بنابراین، توسعه شبکه آب‌خام برای کل شهر کرمان لازم است که از حدود چهار سال قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه تاکنون، ۱۷۰ هزار متر، لوله‌گذاری شده است.

وی افزود: سال گذشته با دستور شهردار و حمایت شورای اسلامی شهر، حدود ۴۰ هزار متر لوله با سایز بالای ۹۰ خریداری شد و تا پایان امسال نیز باید حدود ۳۰ هزار متر لوله‌گذاری شود.

وی  افزود: در حال حاضر، نزدیک به بوستان «نشاط»، یک چاه با ظرفیت ۲۵ لیتر آب در اختیار داریم که به خط لوله میدان «آزادی» به میدان «شهدا» وصل می‌شود وبا خط لوله شبکه آب‌خام میدان «آزادی» به میدان «شهدا»، حدود ۵۰ لیتر آب اضافه وارد شبکه می‌شود که می‌تواند یا به سمت «پردیسان قائم (عج)»، و یا به سمت بلوار «جمهوری‌اسلامی» هدایت شود.

وی بیان کرد: برای تأمین آب ورودی شهر کرمان از سمت بلوار «شهیدصدوقی» (جاده تهران)، یک مخزن ۱۰۰۰ متر‌مکعبی خریداری شده تا آب را از چاه‌های داخل شهر به این مخزن منتقل کنیم.

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهری شهرداری افزود: با استفاده از این آب، فضای سبز انتهای بلوار‌های «شهید صدوقی»، «حجاج» و «جمهوری‌اسلامی»، رفیوژ میانی بلوار «سعادت‌آباد» و پارک «مسافر» را آبیاری می‌کنیم؛ ضمن اینکه لوله‌گذاری بلوار «شهید صدوقی» نیز در حال اجراست.

علیزاده، از احیای کمربند سبز شهر خبر داد و اظهار داشت: یک مخزن ۷۵۰ مترمکعبی، وارد مدار کمربند سبز شهر شده تا مشکل آبیاری فضای سبز این بخش حل شود. 

وی با بیان اینکه پیش از خشکسالی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر، عمق چاه‌ها از ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر، به ۲۵۰ متر، افزایش یافته و شوری و EC آب بسیار بالا رفته است، گفت: شهرداری کرمان در سال‌های گذشته، به ازای ساخت هر بوستان، از اداره آب و فاضلاب، یک امتیاز آب می‌گرفت و با آب شیرین، فضای سبز بوستان‌ها را آبیاری می‌کرد.

 

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهری شهرداری تصریح کرد: شهرداری ۲۹۳ انشعاب آب شرب داشت که در چند سال گذشته به‌دلیل خشکسالی، این انشعاب‌ها قطع شده؛ یعنی ۲۹۰ لیتر آب شیرین، معادل ۱۰ حلقه چاه از سهم شهرداری برای آبیاری فضای سبز، حذف شده است. 

 

علیزاده، استفاده از آب شرب را در بوستان‌های شهر، محدود به آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی دانست و بیان کرد: اگرچه انتظار می‌رفت اداره آب و فاضلاب، با توجه به قانون، به شهرداری کمک کند و چاه‌هایی را که مشکل داشتند به شهرداری واگذار کند، اما این کار انجام نشد.

 

برچسب ها: فضای سبز ، چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار