مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: امسال ۳ هزار رأس دام سبک در این شهرستان اصلاح نژاد شدند.

جواد اعتضادی گفت: امسال با رغبت دامداران، تعداد ۳ هزار رأس دام سبک در شهرستان تایباد اصلاح نژاد شدند و دوره فحلی آنها هم‌زمان‌سازی شد.

وی افزود: هم‌زمان‌سازی دوره فحلی یا پذیرش دام ماده برای تولیدمثل، باهدف بهره‌وری اقتصادی در صنعت دامپروری انجام می‌شود که باعث کوتاه‌شدن طول دوره جفت‌گیری و زایش، آبستن شدن دام بیش از یکبار در سال، تولد بره‌های همسن و هم‌وزن، سهولت در تغذیه و در نهایت منجر به افزایش تولید گوشت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: باتوجه‌به افزایش ارزش‌افزوده دام در حال حاضر و آشنایی دامداران با نتایج اصلاح نژاد، تمایل دامداران به این اقدام علمی و ترویجی افزایش‌یافته است؛ به‌طوری‌که در این شهرستان از هم‌زمان‌سازی فحلی ۳۰۰ رأس دام در قالب طرح مشارکتی، به ۳ هزار رأس رسیدیم.

اعتضادی بیان کرد: تعداد ۴ دامپزشک در عملیات اصلاح نژاد دام در شهرستان مشارکت داشته و دامداران روستا‌های کرات، رهنه، آبقه و اسدآباد دربند بیشترین متقاضیان این طرح بوده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: نژاد افشاری و نژاد ترکیبی افشاری-مغانی، عمده‌ترین گونه‌های گوسفند برای اصلاح نژاد در تایباد بوده و بهترین وقت برای هم‌زمان‌سازی دوره فحلی دام، فصل تابستان می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: همچنین هم‌زمان‌سازی فحلی سبب شناسایی سریع‌تر ماده‌های دارای اختلال تولیدمثلی می‌شود که دامدار می‌تواند با جداسازی، پرواربندی و کشتار آنها، در هزینه‌کرد‌های اضافه در تغذیه و نگهداری صرفه‌جویی کند.

اعتضادی خاطرنشان کرد: شهرستان مرزی تایباد جز شهرستان‌های پیشرو و برتر در حوزه اصلاح نژاد دام در استان خراسان رضوی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.