شرکت‌های بزرگ فناوری با توجه به افزایش سریع تقاضای انرژی و افزایش انتشار کربن مرتبط با پذیرش گسترده هوش مصنوعی، با چالش‌های قابل توجهی در ابتکارات زیست محیطی خود مواجه هستند.

آخرین گزارش‌های زیست‌محیطی گوگل افزایش ۴۸ درصدی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای این شرکت را طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد که علیرغم اهداف بلندپروازانه پایداری خود، آن را به پیشرفت‌های هوش مصنوعی نسبت می‌دهد.

دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت و آمازون با مشکلات مشابهی روبرو هستند، زیرا تلاش می‌کنند مصرف انرژی بالای هوش مصنوعی را با اهداف کاهش کربن خود هماهنگ کنند.

نیاز‌های بالای هوش مصنوعی یک نگرانی طولانی مدت است، زیرا هوش مصنوعی نه تنها برای راه اندازی مراکز داده، بلکه برای تولید و انتقال تراشه ها، سرور‌ها و زیرساخت‌های مرتبط نیز به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که همه اینها به میزان قابل توجهی در انتشار کربن سهیم هستند.

چین، با بخش هوش مصنوعی رو به رشد خود و سایر صنایع نوظهور، با چالش‌های عمده‌ای در مصرف انرژی مواجه است، همانطور که گزارشی که در ژوئن توسط گروه Envision، Hoyinn و آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین منتشر شد، پیش‌بینی کرد که مصرف انرژی مراکز داده در چین تا سال ۲۰۳۰ از ۴۰۰ میلیارد کیلووات ساعت عبور خواهد کرد.

بدون افزایش قابل توجهی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، انتشار کربن از این مراکز می‌تواند تا همان سال از ۲۰۰ میلیون تن فراتر رود.

ژو ون، یکی از اعضای پنل متخصص در اتحاد نوآوری سیستم انرژی جدید، گفت: تا زمانی که انرژی پاک به منبع اولیه انرژی تبدیل شود، استقرار گسترده هوش مصنوعی به ناچار منجر به افزایش انتشار کربن در کوتاه مدت خواهد شد که پذیرندگان اولیه فناوری هوش مصنوعی باید آن را تحمل کنند، ما آماده ایم آن را تحمل کنیم.

در پاسخ، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، همراه با سایر آژانس‌ها، یک برنامه اقدام ویژه برای توسعه مراکز داده سبز و کم کربن ارائه کرده است. 

بهره وری انرژی معیاری از کل انرژی مصرف شده در یک مرکز داده در مقایسه با انرژی مورد استفاده توسط تجهیزات محاسباتی است.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ فناوری چین به طور فعال از ابتکارات سبز در محاسبات استقبال کرده‌اند و بایدو خرید برق تجدیدپذیر خود را افزایش داده و تأسیسات انرژی تجدیدپذیر خود را راه‌اندازی کند.

یک پلتفرم سفر فعالانه در تجارت انرژی سبز، ساخت سیستم‌های فتوولتائیک توزیع شده و امضای قرارداد‌های خرید انرژی پاک بلندمدت مشارکت دارد. پروژه جدید شبکه برق توزیع شده در مرکز داده Tencent در تیانجین اخیراً به شبکه برق متصل شد، پنجمین پروژه انرژی تجدیدپذیر آن، با ظرفیت کل نصب شده ۱۰.۵۴ مگاوات، که هدف آن بهبود بهره وری انرژی مرکز است.

از آنجایی که شرکت‌های فناوری با این چالش‌های زیست‌محیطی روبه‌رو می‌شوند، متعادل کردن انرژی مورد نیاز هوش مصنوعی با اهداف سبز همچنان یک موضوع حیاتی برای پایداری صنعت در آینده است.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار