رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از آغاز عملیات مرمت آب انبار شماره ۲ روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد.

عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: آواربرداری و خاکبرداری و خواناسازی سازه‌های اطراف بنا، مرمت قسمت پاشیر و دیوارچینی قسمتی از راهروی اصلی که کاملا تخریب شده و بندکشی و تثبیت وضعیت فعلی بنا در این مرحله با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان از محل منابع استانی انجام می‌شود.

او افزود: مرمت کامل این بنا شامل بازسازی کامل راهرو و پله ها، مرمت مخزن شامل دوخت و دوز ترک‌ها و بندکشی و سبک سازی اطراف بنا و ... با هدف استفاده به عنوان فضای پذیرایی، نیاز به اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دارد که با تخصیص منابع استانی ادامه خواهد یافت و امیدواریم شاهد تخصیص اعتبار از محل منابع ملی برای تسریع در روند تکمیل، مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.  

عرب با تشکر از پیگیری‌های شورای اسلامی و دهیار روستا عنوان کرد: کمک و مشارکت مردم برای مرمت این بنا و احیای بافت تاریخی روستای کریت لازم و ضروری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ادامه داد: بنای تاریخی آب انبار شماره دو کریت تنها بنای نسبتاً سالم به جا مانده از زلزله ۱۳۵۷ است که هنوز پابرجاست و فقط بخش‌هایی از پلکان و سر در ورودی تخریب شده است.

او تصریح کرد: مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی آجر، سنگ، ملات ساروج و گچ است که با شماره ۱۵۱۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.