احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درخصوص علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.
متن این گزارش به شرح ذیل است:
مستند به ماده ۲۰۲ آییننامه داخلی مجلس به پیوست گزارش کمیسیون آموزش درخصوص برنامه آقای علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی قرائت میشود.
روح نهادینه شده در تاریخ ایران عزیز از عنصر دانش نشات گرفته است و نظام آموزش و پروش تنومند و قوی نیازمند است تا این نیاز را پاسخگو باشد.
آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه از تعداد نیرو است و وزیری در حد این وزارتخانه را میطلبد تا رفع دغدغههای آموزشی و حفظ شان و منزلت معلمان و اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش را با دقت پیش ببرد.
کمیسیون آموزش با دقت صلاحیت وزیر آموزش را بررسی کرد که به شرح ذیل است:
بخش اول
با توجه به نامه مورخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ رئیس مرکز حقوقی وزارت علوم در پاسخ به این کمیسیون مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه فردوسی مشهد و مدرک کارشناسی ناپیوسته از دانشگاه آزاد مورد تایید قرار گرفت.
ایشان در پی حضور در دفاع مقدس ۱۵ درصد جانباز است.
بخش دوم تعهدات شفاهی:
تلاش در جهت اجرای سند بنیادین آموزش و پورروش
اصلاح کتب درسی
آموزش مستمر معلمان و به روزرسانی اطلاعات
حفظ شان معلم و دانش آموز
اجرای دقیق نظام رتیه بندی
ساماندهی وزارت آموزش و پرورش
مدرسه محوری
توجه به منابع مالی و افزایش سهم آموزش و پرورش
تعامل سازنده و مستمر به ویژه با کمیسیون آموزش
وزیر پیشنهادی قول دادند در جهت اصلاح آموزش تلاش کند
بخش سوم
براساس گزارش معاونت نظارت مجلس برنامه وی از شاخص تناسب و واقع گرایی و صراحت و سنجش پذیری مطلوب است، اما از لحاظ شاخص شفافیت در وضعیت متوسط است.
بخش چهارم:
انطباق برنامه بالادستی
تطبیق برنامه وی با اسناد بالادستی ۱۹ درصد، احکام پیشنهادی ۶۶ درصد همسو است و به ۱۵ درصد احکام اشاره نشده است.
بخش پنجم:
وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان است. از ابتدا با معلمی آغاز کرده و تجریه مدیریت در آموزش و پرورش را داراست و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه دارد. وی مشکلات را میشناسد، اما برنامه تحولی برای حل آنها ندادند.
نتیجه گیری:
باتوجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر برای حل مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش با پیشنهاد وی برای این وزارتخانه موافق است.