اولین هدف در ساخت و طراحی سامانههای خدمات بهداشتی، افزایش کیفیت ارائه خدمات به هموطنان است؛ سامانه اپراتور ملی سلامت نیز با محوریت ارائه خدمت به شهروندان ایرانی طراحی شده است. در این سامانه تمامی افراد جامعه شامل ارائه دهندگان خدمت (پزشک، مراقب سلامت، بهورز و مدیران ستادی) دارای نقش و فعالیتهای مربوط به خود هستند. برای هر فرد ایرانی (شامل خدمت گیرنده یا ارائه دهنده خدمت) یک نقش شهروندی در این سامانه به صورت خودکار ایجاد میشود.
هر شهروند ایرانی برای ورود به پنل شهروندی خود اولین بار با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد یک کد تاییدیه در گوشی همراه خود دریافت میکند. پس از وارد کردن کد تاییدیه، ثبت نام شخص در پنل شهروندی انجام شده و به امکانات شهروندی خود دسترسی پیدا میکند.
براساس این گزارش، در نقش شهروندی امکانات زیر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت:
نقشه جامع جغرافیایی از کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در اختیار شهروندان قرار میگیرد. موقعیت جغرافیایی مراکز بهداشتی و درمانی متناسب با محل استقرار شهروند جستجو و نمایش داده میشوند. در حال حاضر این نقشه واجد بیش از ۶۰ هزار مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت است. نقشه سلامت در دست تکمیل بوده و قرار است طی ماههای آینده کلیه مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، مراکز تصویربرداری و حتی مطبها در سیستم بارگذاری و به روزرسانی شود. این نقشه نه تنها برای کسب اطلاعات مراکز در اختیار شهروندان قرار میگیرد، بلکه برای ثبت شکایات، رضایتمندی، پیشنهاد و انتقاد، مورد استفاده قرار میگیرد.
در این بخش شهروند میتواند اعضا تیم سلامت خود شامل مراقبین سلامت، پزشک خانواده، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان را مشاهده کند. به علاوه شهروند میتواند در این قسمت پزشک خانواده خود را انتخاب و یا تغییر دهد. فعال بودن این بخش از سامانه منوط به این است که شما در منطقهای زندگی کنید که بر اساس برنامههای مصوب وزارت بهداشت، مجری طرح پزشک خانواده باشد.
در این قسمت شهروند میتواند نسبت به اخذ نوبت از کلیه درمانگاههای بیمارستانی در همه شهرستانهای دارای بیمارستان یا کلینیکهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در تخصصهای مختلف اقدام نماید. در صورتیکه سامانه نوبتی را تاریخ مشخص نشان ندهد به معنای این است که نوبتها تکمیل شده است. بر اساس دستورالعمل، ۳۰ درصد ظرفیتهای نوبت دهی بیمارستانها باید به نظام ارجاع از سطح اول خدمات (مراکز جامع سلامت شهری و روستایی) اختصاص یابد.
در این بخش شهروند میتواند اسکن مدارک و اسناد پزشکی خود را که در مراجعات بیمارستانی انجام شده است را جستجو و مشاهده کند. خالی بودن این بخش به معنای این است که هنوز پروندههای کاغذی موجود در بیمارستانهای کشور، برای فرد مورد نظر بارگذاری نشده و یا اینکه فرد هیچ مراجعهای به بیمارستانهای دانشگاهی نداشته است. اسناد پزشکی کاغذی پس از اسکن و اسنادی که مستقیما به صورت الکترونیکی ذخیره میشوند، در دسترس صاحب اصلی مدارک یعنی شهروند قرار میگیرد. در این بخش از سامانه به تدریج، کلیه شهروندان میتوانند بخشهای مختلف پرونده سلامت خود را در مراجعات سرپایی، بستری و نظامهای بهداشتی کشور مشاهده کرده و نحوه دسترسی اسناد را به افراد مجاز مدیریت کنند.
در این قسمت از امکانات شهروندی، هر فرد میتواند بنابر نیاز خود موجودی داروهای مختلف را در داروخانههای سراسر کشور جستجو کند.
در این بخش کاربر میتواند نسبت به اعلام تغییر محل سکونت خود به تیم سلامت جهت انتقال خانوار به مقصد تعیین شده اقدام کند.
گفتنی است، برخی از امکاناتی که در آیندهای نزدیک به قسمت پنل شهروندی اضافه خواهد شد، به شرح زیر است:
• سامانه خودمراقبتی که در مراحل انتهایی پیاده سازی است
• نظام پیشنهادات و دریافت ایدهها
• خدمات پرستاری در منزل
• امتیازدهی به ارائه دهندگان خدمات سلامت
• رای گیری - نظرسنجی
• اهدای عضو
• رسانه سلامت (اخبار و گزارش)
• شبکههای اجتماعی سلامت
• بازارچه سلامت (خرید و فروش محصولات سلامت محور)
• خدمات اورژانس
• ملاقات از راه دور بیماران بستری
• خدمات ویزیت از راه دور
• دریافت دارو درب منزل
• خیریه سلامت (هدایت کمکهای نقدی و غیر نقدی)
• اطلاعرسانی - سررسید زمان خدمات مراقبتی
• مشاوره هوشمند سلامت
• مشارکتهای مردمی در سلامت
• شکایت و گزارشات مردمی