رژیم اشغالگر صهیونیستی از بهانه شلیک موشک‌های مقاومت فلسطین از این مناطق برای توجیه عملیات‌های تخلیه اجباری با توجه به کاهش مناطقی که این رژیم آن را «بشردوستانه و امن» نامیده است، استفاده می‌کند، اما وقایع میدانی زیادی اتفاق می‌افتد که این ادعا‌ها را رد می‌کند.

سرعت روند کوچاندن مردم غزه توسط ارتش اشغالگر در سایه عدم دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ، نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است. طی حدود ۱۰ روز از ماه اوت رژیم اشغالگر از ساکنان شرق خان یونس، دیرالبلح، المغازی و الزوایده در مرکز و جنوب نوار غزه و بیت لاهیا و بخش‌هایی از بیت حانون در شمال خواست مناطق مسکونی خود را که قبلا در اثر بمباران‌ها ویران شده بود، تخلیه کنند.

رژیم اشغالگر صهیونیستی از بهانه شلیک موشک‌های مقاومت فلسطین از این مناطق برای توجیه عملیات‌های تخلیه اجباری با توجه به کاهش مناطقی که این رژیم آن را «بشردوستانه و امن» نامیده است، استفاده می‌کند، اما وقایع میدانی زیادی اتفاق می‌افتد که این ادعا‌ها را رد می‌کند.

فلسطینی‌ها می‌گویند که این یک ابزار فشار است چراکه در برخی مناطق، عملیاتی از سوی مقاومت یا شلیک یک موشک اتفاق نیفتاده است. در مناطقی که اشغالگران از ساکنان آن می‌خواهند آنجا را ترک کنند، این رژیم عمدا این مناطق را هدف قرار می‌دهد تا فشار روانی بر ساکنان را افزایش دهدو آنها را تحت فشار سرنوشتی مبهم و دشواری ارزیابی وضعیت نگه دارد.

با تکرار آشکار عملیات کوچاندن مردم غزه در روز‌های پایانی ماه اوت، تقریبا یک روز هم بدون دستوری از سوی ارتش اشغالگر برای انتقال ساکنان از محل سکونت خود به مناطق دیگر نگذشته است. بر اساس دستور‌های اخیر، اکثر مناطق نوار غزه بجز غرب منطقه مرکزی نوار غزه مشمول درخواست تخلیه شده‌اند که این مسئله باعث تجمع و ازدحام ساکنان بدون سرپناه و چادر شده است.

معمولا رژیم اشغالگر این مناطق را از طریق بمباران هوایی یا ورود نیرو‌های زمینی خود هدف قرار می‌دهد و برای نابودی زیرساخت‌هایی اقدام می‌کند که بار اول تحت تأثیر بمباران قرار نگرفته‌اند. رژیم اشغالگر چندین روز در آنجا فعالیت نظامی انجام می‌دهد و سپس از آن عقب نشینی می‌کند، اما اگر نزدیک به مناطق اصلی عملیات نظامی این رژیم باشد اغلب اجازه بازگشت به آنجا را نمی‌دهد. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، حدود ۳۰۵ کیلومتر مربع یا تقریبا ۸۴ درصد از نوار غزه، مشمول دستورات تخلیه شده است؛ دستوراتی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته صادر شده است.

احمد الطنانی، مدیر «مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک عروبة» به العربی الجدید گفت: اشغالگران در هر دور از مذاکرات بر ساکنان نوار غزه فشار می‌آورند و اعلامیه‌های جدیدی را برای تخلیه صادر می‌کنند. عملیات‌های جدیدی که در خان یونس و منطقه بین آن و دیرالبلح انجام می‌شود، در چارچوب مرحله سوم جنگ و تلاش برای آماده شدن برای عملیاتی در منطقه مرکزی است. رژیم اشغالگر می‌خواهد ادعا‌های قبلی خود را که در آن از نابودی تیپ‌های مقاومت در مناطق شمال و جنوب نوار غزه از طریق بمباران و تخریب مناطق مختلف صحبت می‌کرد، تکمیل کند.

روز یکشنبه سایت واللا به نقل از منابع سیاسی آگاه اعلام کرد، کابینه اخیرا به ارتش دستور افزایش شدت جنگ در نوار غزه برای بهبود موضع رژیم صهیونیستی در مذاکرات را داده است. این اقدام با محکومیت جنبش حماس مواجه شد. عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس تأکید کرد تصمیم تل‌آویو برای تشدید جنگ علیه مردم غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان حقیقت این رژیم نازی و جنایتکار را که تشنه خون ریختن است در مقابل جهان آشکار می‌کند و جهان مسئولیت کامل سکوت در برابر ادامه جنگ نسل کشی در غزه را برعهده دارد.

الطنانی گفت: رژیم صهیونیستی پس از اینکه نتوانست زیرساخت‌های نظامی مقاومت را از بین ببرد، اکنون می‌خواهد از طریق دستورات کوچاندن مردم غزه، مقاومت را تحت فشار قرار دهد و آن را به سمت دادن امتیازات اساسی سوق دهد. رژیم اشغالگر از طریق این فشار‌ها برای سوق دادن مقاومت به دادن امتیازات یا ارتکاب اشتباهات امنیتی تلاش می‌کند تا از این طریق سیستم امنیتی و نظامی اسرائیل بتوانند به رهبران مقاومت یا اسرای صهیونیست دست یابند. اولین دستور خروج از مناطق شمال نوار غزه و شهر غزه ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ صادر شد، زمانی که اشغالگران ادعا کردند مناطق جنوب وادی غزه امن خواهند بود، اما این درخواست‌ها با قتل عام‌های گسترده همراه بود.

«احمد عطاونه» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز گفت: اشغالگران اسرائیل از ابتدای جنگ از این سلاح برای تحت فشار قرار دادن غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان استفاده کرده‌اند و هدف آنها در واقع فشار بر مقاومت است. این فشار نظامی بیهوده است و از نظر نظامی هیچ فایده‌ای ندارد. رژیم اشغالگر وارد بیشتر مناطق نوار غزه شده و اکثر این مناطق را ویران کرده است با این فرض که توانسته زیرساخت نظامی مقاومت را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اشغالگران به وضوح درمی‌یابند که در از بین بردن زیرساخت‌های مقاومت فلسطین موفق نبوده‌اند به همین دلیل به روند کوچاندن مردم غزه متوسل می‌شوند تا با تشدید آوارگی آن هم به شکل صدور دستورات ناگهانی برای تخلیه بر غیرنظامیان بی‌دفاع فشار بیاورند. این رژیم اشغالگر می‌خواهد مقاومت به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت فشار قرار گیرد. این رژیم از منطق مجازات فلسطینی‌ها به خاطر عملیات هفت اکتبر استفاده می‌کند. رژیم اشغالگر می‌خواهد نسل کشی را از طریق تکرار عملیات آوارگی مستقیم و ناگهانی از مکانی به مکان دیگر و هدف قرار دادن ساکنان غیرنظامی ادامه دهد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار