مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از ثبت ۷۰۰ مورد عقرب‌گزیدگی در استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

اصغر نوروززاده اظهارکرد: گرمای هوا یکی از مهمترین دلایل افزایش عقرب‌گزیدگی است که در همین رابطه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی به مردم به ویژه افرادی که در محیط‌های گرم و مرطوب فعالیت دارند مهم است.

وی ادامه داد: در روز گذشته سه مورد عقرب‌گزیدگی در کوهرنگ به ثبت رسید که تعداد موارد عقرب‌گزیدگی در این شهرستان را در سالجاری به ۹۳ مورد افزایش داد، اما برای آسیب‌دیدگان سرم‌درمانی انجام شد و مشکلی در این خصوص وجود دارد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیشترین موارد عقرب‌گزیدگی در استان را مربوط به شهرستان لردگان اعلام کرد و گفت: پس از آن شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، کیار و شهرکرد به ترتیب بیشترین آمار عقرب‌گزیدگی را به خود اختصاص داده‌اند.

نوروززاده با بیان اینکه امسال مورد فوتی ناشی از عقرب و مار گزیدگی در استان گزارش نشده است تصریح کرد: برای تمامی مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و مراکز بهداشت شهری سرم ضدمار و عقرب‌گزیدگی توزیع شده است، اما مراجعه زودهنگام و به موقع نکته مهمی در این رابطه است.

وی بهسازی محل سکونت و مسدود کردن راه‌های نفوذ عقرب و مار با پرکردن شکاف‌ها را از جمله راه‌های پیشگیری از گزش این جانوران عنوان کرد و گفت: همچنین توصیه می‌شود افرادی که در محیط‌های بیرون مشغول کار و فعالیت هستند هنگام پوشیدن لباس و کفش آن را چک کرده و موقع استراحت در مکان‌های سرپوشیده اسکان یابند و یا از پشه‌بند استفاده کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: افرادی که دچار عقرب و مار گزیدگی می‌شوند حتی اگر درد چندانی هم نداشته باشند باید سریع‌تر خود را به مراکز درمانی برسانند و مداوا روی آنها انجام گیرد چراکه مراجعه دیرهنگام می‌تواند منجر به خونریزی و حتی مرگ فرد آسیب‌دیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار