صلاحیت وزرای مسعود پزشکیان امروز هم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه‌های محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری،  سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور و پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، امروز در دو نوبت صبح و عصر صحن علنی مجلس مورد  بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف به ارائه نظرات خود پرداختند.

طبق اعلام قالیباف قرار است رای گیری و تکلیف نهایی کابینه دولت چهاردهم روز چهارشنبه مشخص شود.


جزییات و حواشی جلسات هفتم و هشتم رای اعتماد را در ادامه میخوانید.

برنامه هفتم در مسیر بهبود معیشت و اشتغال مردم موثر است

محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت در آغاز جلسه به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه من در راستای راهبردها و سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور است.

اتابک افزود: برنامه بنده با استفاده از ظرفیت‌های متخصصان تشکل‌ها انجمن‌های مرتبط و با شناخت چالش‌ها و مولفه‌های اصلی متاثر از شرایط محیطی و بین‌المللی تحولات شاخص کلان اقتصادی کشور تدوین شده است. 

اتابک گفت: با توجه به تاثیر چشمگیر صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد و تولید ناخالص ملی به عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین بخش‌های اقتصادی کشور بر اشتغال تولید ثروت معیشت مردم اثرگذار بوده است و می‌تواند سهم بسزایی در رضایتمندی آنان داشته باشد. 

وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: از این رو در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی اجرای دقیق برنامه‌ها بر مبانی علمی تخصصی کارآمدی و وفاق تکیه شده است.

وی افزود: کالا برای همگان به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه باید در دسترس باشد، از این رو تدوین برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر و خنثی سازی تحریم‌ها هدف گذاری شده است.

اتابک بیان کرد: برنامه هفتم توسعه در مسیر بهبود معیشت و اشتغال مردم گامی موثر است. کسب جایگاه صنعتی به راحتی قابل دسترس نیست و رسیدن به این جایگاه تلاش زیادی را می‌طلبد. پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان نیز یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت دنبال شود. 

وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: مدتی است که میزان استهلاک ما از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالا رفته است. مشکلات ساختار نظام سیاست گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب و کار نیز از جمله چالش‌های این حوزه است. 

او ادامه داد: در بخش صنعت سیاست‌های پولی و مالی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده است که این مشکلات با همدلی و همکاری سازمان‌های ذیربط حل خواهد شد. 

اتابک گفت: توسعه بخش معدن می‌تواند اهداف برنامه هفتم توسعه را برآورده کند و محرومیت را از کشور دور کند به شرط آنکه دولت تعهدات خود در رابطه با اکتشاف را انجام دهد و معدن کاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک استفاده کنند.


کمیسیون آموزش مجلس موافقت خود را با وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد

سید احسان عظیمی‌راد در ادامه جلسه مجلس، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: پس از بررسی برنامه‌های سیمایی صراف، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی وی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اکثریت آرا موافقت کرد.


سیمایی‌صراف درباره اغتشاشات دو سال پیش و محور مقاومت موضع‌گیری نداشته است

عباسی نماینده مردم کرج در  مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت که در برنامه آقای سیمایی آنقدر به موارد زیادی اشاره شده که هیچ اولویت مشخصی در آن وجود ندارد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم ۴۰ درصد است و فاصله زیادی با آن داریم، در برنامه آقای سیمایی ندیدم که چطور این فاصله را جبران خواهد کرد.

نماینده مردم کرج گفت: ما با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را داریم و قرار است به رتبه ۱۴ برسیم و برای این هدف حداقل ۹۰ هزار مقاله نیاز داریم. راه رسیدن به این ۹۰ هزار مقاله چیست؟ راهکار وزیر پیشنهادی علوم کدام است؟

عباسی ادامه داد: دلیل افت علمی در دهه نود سیاسی کاری‌ها و حاشیه سازی‌ها بود و این موضوع به علم کشور لطمه زده و انتظار ما این است که افراد سیاسی کار در پست‌های وزرات علوم و ریاست دانشگاه‌ها به کار گرفته نشوند.

وی گفت: افرادی که تهمت تقلب را به انتخابات ۸۸ زدند صلاحیت حضور و گرفتن پست‌های کلیدی را در این وزارتخانه ندارند، یکی از حاشیه سازی‌ها در دهه نود برای بورسیه‌ها بود که در آن سال‌ها انجام شد و رهبری هم گفتند که آن کار خلاف قانون بود. شما آن سال‌ها مسئولیت داشتید، چه اقدامی انجام دادید؟

عباسی گفت: یک وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در این وزارتخانه طی کرده باشد و شما در سابقه خودتان ریاست دانشکده و دانشگاه و گروه را هم نداشتید، حالا می‌خواهید یک وزارت خانه را کنترل کنید؟ وزیر علوم حداقل در مجامع علمی باید شناخته شده باشد، آیا شما شناخته شده هستید؟

او گفت: رزومه علمی شما طی این سال‌ها شده تعدادی محدود مقاله داخلی و چند مقاله خارجی، مورد آخر آن است که کسی که در وزارت علوم است باید موضع گیری سیاسی درستی داشته باشد و در خیلی جا‌ها موضع گیری نمی‌بینیم.

نماینده کرج اظهار کرد: شما در اغتشاشات دو سال پیش و محور مقاومت هیچ موضع گیری نداشتید. در نهایت نگرانی ما از این است که شما نفر اول وزارت علوم نباشید، این اطمینان را به ما بدهید که به دهه نود برنمی‌گردیم و پسرفت نمی‌کنیم.


باید رئیس‌جمهور را مدد کرد تا هرچه زودتر کار شروع شود

موحد نماینده موافق با وزیر پیشنهادی علوم هم گفت: نکته مهمی در فرمایشات مخالف محترم نبود که مورد جرح وزیر پیشنهادی علوم قرار بگیرد.

او ادامه داد: بنده عمر نمایندگی‌ام قطعا از همه شما بیشتر است. هفت دوره در مجلس حضور دارم. مراحل مختلف و مجال متفاوت و دولت‌های متعدد اصلاح طلب و اصولگرا را دیدم. 

موحد بیان کرد: من معتقدم عنایتی که خدا در این دوران به ملت ایران با رهبری انقلاب داشته بی‌بدیل است و جا دارد همه ما شکرگزار باشیم و خدا چه نعمتی را به‌عنوان رهبری به ما عنایت کرده و اگر رهبری‌های این عزیز نبود آنچه شاهدید محقق نبود. 

او ادامه داد: یکی از این آثار حضور آقای پزشکیان است که دولت وفاق ملی را که در برنامه‌هایش اعلام کرد در اختیار ما گذاشت و ما هستیم که برای شکرگزاری این نعمت دست به دست هم دهیم و دولت را حمایت کنیم.

موحد بیان کرد: مردم منتظر تصمیم ما هستند و براساس رهنمود‌های رهبری، باید رئیس‌جمهور را مدد کرد تا هرچه زودتر کار شروع شود. مخالف محترم بیشتر ابهاماتی را مطرح کرد تا ایرادات اساسی، قطعا این ابهامات توسط وزیر جواب داده می‌شود.

نماینده موافق با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم و تحقیقات از ارکان اساسی مهم حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را برعهده دارد. در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمد‌های نفتی و خام‌فروشی که بار‌ها مورد تاکید رهبری بوده وزارت علوم به‌عنوان رکن رکین مطرح است. 

او اظهار کرد: در این شرایط خاص جامعه دانشجویی و موارد آن علاوه براینکه سرمایه ارزشمندی برای کشور تلقی می‌شود همیشه وزیر علوم اهمیت داشته است.


اساتید دانشگاه با ۱۰ سال تاخیر نسبت به افراد دیگر جامعه وارد بازار کار می‌شوند

همتی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم نیز در ادامه صحن علنی مجلس اظهار کرد: علم قدرت است و هرکس آن را به دست بیاورد می‌تواند بر دیگران غلبه کند. اگر از نظر علمی رشد کنیم می‌توانیم مشکلات بخش‌های دیگر را نیز حل کنیم.

وی افزود: آقای وزیر پیشنهادی در رشته علوم انسانی تحصیل کرده است و این امر مثبتی است، اما برنامه ایشان برای رشته‌های فنی و مهندسی چیست؟ ما نگران از بین رفتن جایگاه علمی کشور هستیم. 

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: برنامه ایشان ۱۵ صفحه بیشتر نبود و تصویر واضحی از وضعیت موجود ارائه نداد. همچنین برنامه‌ها کلی بود و به نظر می‌رسد که سنجش پذیری ندارد.

او ادامه داد: همچنین در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم زمانبندی وجود نداشت، به عنوان مثال مشخص نبود که قرار است طی یک سال آینده به کجا برسیم. 

همتی گفت: آیین نامه‌های وزارت علوم به شدت مشکل دارد و نیاز است که هرچه سریع‌تر اصلاح شوند. همچنین در بحث معیشت و مسکن اساتید مشکلات بسیاری داریم و یک استاد دانشگاه با ۱۰ سال تاخیر نسبت به افراد جامعه وارد بازار کار می‌شود. استادی که دارای مشکلات معیشتی باشد نمی‌تواند در بحث آموزش و تعلیم دانشجویان قوی عمل کند. 

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: ما از شما توقع داریم که از نیرو‌های متعهد و متخصص که فراجناحی عمل می‌کنند استفاده کنید.


سیمایی‌صراف تجربه اجرایی و علمی را توامان با هم دارد

بهرامی سیف آباد موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم هم بیان کرد:  تقدیر و تشکر می‌کنم از جناب آقای دکتر پزشکیان به دلیل اینکه دنبال حکمرانی خوب یعنی مدارای سیاسی است از مطالبات و حقوق خیلی‌ها عبور کردند که انشالله یک وفاقی ایجاد بشود

وی گفت: این روز‌ها در فضای مجازی حمله‌های زیادی به این بزرگوار میشود ولی ما باید صبر و تحمل بکنیم تا این مدل باز نتیجه و خروجی خود را نشان دهد شاید یک نقطه عطفی باشد برای این شرایط سختی که ما داریم این افراط و تفریطی که در جامعه است و از دعوا‌های سیاسی شاید ما دست بکشیم.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: نماد عینی این سیاست ورزی انتخاب جناب آقای دکتر سیمایی است. ایشان دبیر دو دولت بودند و با دو تا رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت کار کردند. عزیزان من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت بکنم، چون از بدنه دانشگاه است. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از سر تا پایین وجود دارد.

وی ادامه داد: خیلی از همکاران ما صرفا علمی و برخی صرفا اجرایی هستند و این ضعف مدیریت ماست، اما دکتر سیمایی هم دارای سوابق علمی هست و هم دارای سوابق وزارت علوم و هم یک حقوق دان است. با توجه به ارتباط قبلی که با هر سه قوه قضائیه دارند با این قوا بسیار آشناست که یکی از مسائل مهم ما تعامل با قواست.

بهرامی سیف آباد اظهار کرد: با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم میتواند بدبینی را از دانشگاه بگیرد و دانشگاه محیط امنی برای دانش افزایی نسل آینده کشور باشد. انتظار میرود تا وزارت علوم چتری هم بر سر اساتید و هم دانشجویان و هم راه روشنی باشد تا ساحت‌های علمی و فناورانه کشور را به دنیای بیرون متصل نماید.


۳۰ درصد دانشجویان نیازمند خدمات سلامت روان هستند

حسین سیمایی صراف نیز در صحن علنی مجلس اظهار کرد: نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم. تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور و حوزه‌های علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: تقریبا در همه کمیسیون‌ها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در چهار سال آینده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت.

او گفت: دانشگاه‌ها را معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیاز‌ها و مسائل کشور بی‌توجه و بی‌تعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی‌طرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفه‌های مسئولیت اجتماعی است.البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.

درباره عاشورا گفتم رابطه جوانان را باید با امام حسین (ع) حفظ کنیم

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده؛ آقای عارف به من گفت تو وامدار هیچکس نیستی، چون خودت بالا آمدی. مشی من اعتدال بوده و کسانی که به‌کار گرفتم از همه گرایشات بودند و در ماجرای بورسیه‌ها من عضو شورای بورس نبودم.

سیمایی‌صراف بیان کرد: من درباره عاشورا گفتم رابطه جوانان را باید با امام حسین (ع) حفظ کنیم. همیشه به ما اشکالات و انتقادات را بگویید، چون من در سوابق پارلمانی خود ثابت کردم که گوش شنوایی هستم.


موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه و صلاحیت سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانستند.

پس از اعلام موافقت کمیسیون فرهنگی با صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس صالحی هیچ نماینده موافق و مخالفی نظری نداد و وزیر پیشنهادی فرهنگ به دفاع از برنامه های خود پرداخت.


جلسات رای اعتماد وزرای پزشکیان

نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده ایرانی بیشتر از مردان است

سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به فرصتی که نمایندگان برای من فراهم کردند صحبت را کوتاه میکنم و بر یک نکته تاکید میکنم مبنی بر اینکه ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است و این کانون معنایی مهمترین نکته‌ای است که میتواند دولت چهاردهم را متمایز کند.

وی افزود: معتقدم که نظریه وفاق ملی باید در سطح حکمرانی و در سطح رابطه دولت و ملت ادامه یابد. در سطح رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد نظیر کاهش فزاینده سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، پیمایش‌های یک دهه اخیر این شیب را نشان میدهد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: فاصله گروه‌های مرجع از جمله اصحاب رسانه با دولت از این دست است. یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای ایجاد وفاق بین دولت و مردم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این جانب در پرتو نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و راهنمایی‌های مراجع تقلید و با اتکا به ظرفیت‌های نخبگان و اصحاب هنر در تلاشم تا در دولت چهاردهم در ایجاد وفاق ملی موثر باشم.

صالحی افزود:گرچه در فضای جامعه عناصر ثابت هویتی ارزشمنداند نظیر دین داری، ادبیات، محبت اهل بیت و میراث غنی فرهنگی و فرهنگ اقوام و همزیستی ادیان و... موجب ماندگاری ایران علیرغم طوفان‌های مهاجم شده اند، اما تغیرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست و این تغییرات ایجاب میکند تا راهبرد‌های مناسب را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: من به چند متغیر اشاره میکنم در حوزه تحصیلات در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای بیست سال ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند، اما سال ۹۵ به ۱۸ درصد رسیده است. معنای این امر این است که طبقه متوسط علمی و فرهنگی شکل گرفته است. طبقه‌ای که روح نقاد و پرسشگر دارد. نکته دیگر جامعه زنان ایران است که در سال ۵۵ حدود ۶۵ درصد بیسواد بودند، اما انقلاب اسلامی رشد جهشی در حوزه تحصیلات بانوان داشت.

وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: سهم انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار ارزشمند است. در سال ۹۵ بیش از نود و سه درصد زنان باسوادند. در سال ۵۰ در کل ایران حدود ۱۹۰ هزار دانشجوی زن ایرانی وجود داشت، اما در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم. یعنی ۵۶ برابر شده است و این یعنی جامعه زنان ما تغییر کرده است. نمیتوان این را ندید نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده بیش از دو برابر مردان تحصیلکرده است. سطح توقعات در حقوق فردی و زندگی اجتماعی افزایش یافته اند بنابراین باید این تحولات را دید.

او ادامه داد: تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است که متحول شده است در سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده میکنند یعنی مسیر فرهنگی ما تغییر کرده است و نوع مصرف نیز دگرگون شده است.

صالحی بیان کرد: همه اینها نشان میدهد جامعه ایرانی در دو دهه اخیر تغییرات بسیاری یافته است که به این معناست که باید در مناسبات دولت و ملت به راهکار‌های جدید فکر کنیم. این تغییرات گسترده فرهنگ و هنر و رسانه میتواند مقصد ارتباطی بین دولت و ملت باشد. در این میان اصحاب هنر و رسانه میداندار این حوزه هستند و باید منزلت و حقوقشان مد نظر قرار بگیرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: مردم باید دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند همانگونه که در دهه اول انقلاب اینگونه بود و مردم از زندگی خود میگذشتند تا کمبود‌ها را در جبهه‌ها جبران کنند. زیرا فاصله‌ای بین خود و دولت قائل نبودند. باید به همان دوران بازگردیم.

او ادامه داد: پیشینه افتخارآمیز ایران اکنون نیز استمرار دارد و مردمان فراوانی در جای جای جهان به دنبال بهره‌مندی از فرهنگ ایرانی هستند. هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکا به فرهنگ قوی ایرانی به خلق هنر می‌پردازند.

صالحی بیان کرد: سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های بیشتری داشته و باید بالندگی‌های بیشتری پیدا کند. موسیقی ایرانی به عنوان سفیر بی‌کلام افراد زیادی را مسحور خود می‌کند.


اعضای کمیسیونهای امنیت ملی، شوراها و عمران در مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق اسکندر مؤمنی، وی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت کشور دانستند.


مومنی به حوزه معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه کند

مصطفی پوردهقان در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی تشکیل شد و مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول اجرایی کشور منتخب مردم شد. امروز او کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرده است که ما انتقاداتمان را هم به رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های سردار مومنی گفت: همگان آقای مومنی را به عنوان فردی منظم، مومن، پاکدست و آشنا به برنامه‌های حوزه‌های انتظامی و امنیتی می‌شناسند. منتها با توجه به سابقه ۱۸ ساله فعالیتم در حوزه وزارت کشور لازم است که نکاتی را بیان کنم.

این نماینده مجلس گفت: در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و با سوادی حضور دارند که در دولت‌های مختلف ذبح سیاسی شدند و در گوشه‌ای از وزارتخانه مهم کشور خاک می‌خورند. آنها به واسطه افکار سیاسی‌شان حذف شدند.

پوردهقان، سردار مومنی را فردی معتقد و آگاه به مسائل سیاسی خواند و گفت: آقای مومنی شما قول دادید که با اعتدال و نگاه به تخصص افراد رفتار کنید. در برخی از استان‌ها افراد با نردبان‌های سیاسی منصوب شده و بالا آمدند آن هم به واسطه آنکه در ستاد انتخاباتی شربت دادند و پوستر چسباندند. انتظار می‌رود آقای مومنی از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کرده و افراد غیرمتخصص را کنار بگذارند.

پوردهقان بیان کرد که ما در حوزه‌های اجتماعی بعضا با مسائل تنش‌زا و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم که انتظار می‌رود برای حل آن از ابزار‌های انتظامی و امنیتی استفاده نشود و آنها را با نگاه فرهنگی و اجتماعی حل کنید.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. افرادی که دارای سهم اقتصادی و معیشتی و کارنامه خوبی باشند.

وی  گفت: وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است. نمایندگان مجلس به عنوان همکاران و همیاران مشورتی وزیر کشور در انتخابات و حوزه‌های امنیتی آماده همراهی و همکاری با شما و دولت هستند.


مومنی در انتخاب فرمانداران و استانداران بسیار دقت کند

گودرزی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کشور در صحن علنی مجلس اظهار کرد: وزارت کشور بسیار گسترده است و فردی با تجربه باید آن را اداره کند.

وی افزود: بنده به عنوان مخالف ثبت نام کردم، اما بدانید که حتما موافق شما هستیم، آقای مومنی بدانید که وزارت کشور بسیار گسترده است و باید در انتخاب فرمانداران و استانداران بسیار دقت کنید.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کشور بیان کرد: یکی از مهمترین وزارت خانه‌ها که در ساختار کشور ما اهمیت دارد وزارت کشور است و دلیل همین شرح وظایف گسترده آن است، اجرای سیاست‌های عمومی، نظارت بر اداره امور مناطق کشور و وظایف بسیار دیگری را می‌طلبد که ویژگی‌های بزرگی داشته باشید.

گودرزی گفت: تجربه و سوابق بسیار موفقی باید داشته باشید که خدا راشکر شما دارید. جامع نگری از مهمترین ویژگی وزیر باید باشد، افزایش ارتباط با مردم و تقویت ارتباط با نمایندگان از دیگر ویژگی نمایندگان است. ما با وزیر کشور بسیار کار داریم.


رئیس‌جمهور در صحن مجلس حاضر شد

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در خلال نطق نمایندگان موافق و مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد.

حضور پزشکیان با استقبال نمایندگان مواجه شد به‌طوری که برای لحظاتی نطق گودرزی که به‌عنوان مخالف وزیر کشور در حال سخنرانی بود قطع شد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور از نمایندگان خواست در صندلی‌های خود مستقر شوند.


مومنی در هر سمتی که بوده موفق عمل کرده است

صوفی نماینده موافق وزیر پیشنهادی کشور اظهار کرد: از ۲۴۰ نفر ۲۱۱ نفر برای نطق موافقت با وزیر پیشنهادی کشور ثبت‌نام کردند به همین خاطر از هم‌اکنون به ایشان تبریک می‌گویم.

 نماینده موافق وزیر پیشنهادی کشور بیان کرد: از نقاط قوت دکتر مومنی، عدم علاقه ایشان به پذیرش این سمت بود.


 مومنی همواره تاکید بر هم‌افزایی و تلاش برای پیشبرد اهداف امور داشته است 

میرزایی موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور نیز در ادامه جلسه مجلس گفت: بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مومنی بیانگر آن است که رئیس جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند، وظیفه نمایندگان مجلس است که با رای قاطع بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ایشان با قدرت مسئول مدیریت و راهبری امور سیاست داخلی کشور شوند 

وی افزود: تلفیق رویکرد‌های سیاسی امنیتی و اجتماعی و تجربه و شصیت دکتر مومنی براساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و عمران می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و حکمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است 

میرزایی اضافه کرد: ایشان نگاه تعاملی اقناعی و مشارکتی به موضوعات و مسائل دارند که حتماً در دوران وزارت می‌توانند بسیار کمک کننده باشند 

نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور افزود: فراموش نشود وزارت کشور به لحاظ سیاسی در جایگاهی قرار گرفته که بسیاری از گروه‌های سیاسی، جریان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید در ارتباط و هماهنگی باشند 

وی گفت: مومنی همواره تاکید خاص بر هم‌افزایی و تلاش برای پیشبرد امور داشته است. تجربه موفق مدیریتی ایشان در مناصب و پست‌هایی که داشته‌اند درخشان و پربار بوده است.

هفتمین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای دولت چهاردهم ساعت ۱۲ به پایان رسید و نمایندگان بعد از تنفس دو ساعته به ادامه بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌ها خواهند پرداخت.

آغاز هشتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

هشتمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش آغاز شد.


دخالت نظامیان در سیاست کشور خلاف منویات رهبری است

باقری نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور در صحن علنی مجلس اظهار کرد: مقام معظم رهبری و امام راحل نهی کردند که افراد نظامی نباید در سیاست دخالت کنند. وزارت کشور مادر وزارتخانه‌ها است اینکه شخصی را از نیروی انتظامی بیاوریم به عنوان وزیر معرفی کنیم بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب نیست؟

نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور افزود: آقای پزشکان باید فردا به صورت شفاف توضیح بدهد که چه شد که آقای مومنی را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد. 

وی ادامه داد: مگر آقای پزشکیان در انتخابات نگفت که تخصص و تعهد معیار ایشان برای انتخاب کابینه است. آیا واقعا آقای مومنی در مسائل سیاسی امنیتی تخصص دارد؟ آقای مومنی در کدام دانشگاه درس خوانده؟ نه تجربه‌ای دارد و نه علمش را.

او گفت: وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد. اگر ایشان را در وزارتخانه بگذاریم که باید مصالح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در نظر بگیرد چه می‌شود؟ لطفاً ببینید که آقای وحیدی چه میزان توانست در جلسات و احزاب و فعالان اقتصادی استاندار‌ها موفق عمل کند؟

باقری بیان کرد: وزارت کشور چند هزار خانواده دارد؟ نمی‌شد که یکی از همین استاندار‌ها و یا معاونان آنها را به عنوان گزینه تصدی این وزارتخانه معرفی کنند؟ بعد از ۴۴ سال نتوانستیم یک وزیر کشور تربیت کنیم که بگوییم ایشان کارنامه خوبی دارد و می‌خواهیم او را به عنوان وزیر کشور معرفی کنیم. 

نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: در بین دانشگاهیان یک گزینه برای انتخاب وزیر کشور وجود نداشت؟ آیا این توهین به دانشگاه‌های کشور نیست؟ ما فردا باید به مردم و کارمندان وزارت کشور پاسخگو باشیم. اگر آقای پزشکیان می‌خواست به جریانات سیاسی حالی بدهد نباید از وزارت کشور هزینه می‌کرد.

وی افزود: مردم با امید در انتخابات ۱۴۰۳ شرکت کردند و اگر آقای پزشکیان نبود آیا این همه مردم پای صندوق‌های رای می‌آمدند؟ دقت کنید بعد از ۴ سال دوباره انتخابات داریم و به مردم نیاز داریم که دوباره در انتخابات شرکت کنند. نمی‌دانم که آقای پزشکیان کاندیدا می‌شود یا نه یا اگر کاندیدا شوند مجدداً رای می‌آورد یا نه، اما با این نوعی که میشود کابینه قطعاً مردم ناراحت می‌شوند. کاری نکنیم که مردم در انتخابات ۱۴۰۷ با ۲۰ درصد پای صندوق‌های رای بیایند.

نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: لطفاً از همکاران ایشان سوال کنید که آقای مومنی در مدیریت‌هایی که در کارنامه دارند کدام خلاقیت را به خرج داده‌اند؟ وضعیت مواد مخدر در کشور چگونه است؟ وضعیت پلیس راهور چگونه است؟ ترافیک چه وضعیتی دارد؟

وی بیان گرد: ایشان چه تضمینی می‌دهند که اتوبوسی برای وزارت کشور نیرو حمل نکنند؟ در سه سال گذشته مشاهده کنید که فرمانداری‌ها و استانداری‌ها چقدر نیرو از جای دیگر آوردند. ما نگران این هستیم که این اتفاق مجدداً تکرار شود. آیا روندی که آقای وحیدی داشت قابل قبول است؟ دقت کنید که دوباره کلاه سرتان نرود. 

نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: من چینش این کابینه را مهندسی انتخابات ۱۴۰۷ می‌دانم. جبهه مشارکت یکی از خطرناک‌ترین تیم‌ها برای کشور است والحق و الانصاف که خسارات زیادی در سال‌های اخیر داشته است. در ثانی مراقب جریان انحرافی نیز باشید که در مجلس و انتخاب کابینت نفوذ نکند.

باقری بیان کرد: جریان انحرافی در این کشور خطرناک‌تر از جبهه مشارکت است. خدا شاهد است که جریان انحرافی در مجلس نفوذ دارد مواظب باشیم آنها با چه کسی رای می‌دهند که ما به آنها رای ندهیم.

در قانون منعی برای حضور افراد نظامی در سیاست وجود ندارد

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: مغایرتی با قانون اساسی با قوانین جاری کشور برای نیرو‌های نظامی در بخش‌های دولتی وجود ندارد. 

وی افزود: همچنین در قانون استخدامی سپاه در مواد ۱۰۲ و ۸۷ مقررات مامور کردن آنها به دستگاه‌های دولتی را مد نظر قرار داده است آقای مومنی نیز استخدام سپاه پاسداران است. 

قالیباف بیان کرد: اوج فعالیت سیاسی افراد در دوران انتخابات است نیرو‌های نظامی در مشارکت و نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ضرورت استعفا دادن هم ندارند. 

او افزود: شما دیدید که در انتخابات دوره دوم انتخابات دولت آقای خاتمی، آقای شمخانی با لباس نظامی در مناظرات شرکت کردند؛ لذا تاکید می‌کنم هیچ مغایرت قانونی وجود ندارد.


وزارت کشور باشگاه سیاسی نیست

پژمانفر در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی به این معنا است که ما در چهارچوب‌های قوانین و اصول قانون اساسی در کنار یکدیگر کار کنیم. اما معنای آن این نیست که اگر کسی چهارچوب‌های نظام را رعایت نکرده باشد آنها را به این گره بزنیم که مخالفت با جریان اصلاح طلبی یا اصولگرایی شده است. 

وی افزود: وظیفه مجلس بررسی رای اعتماد است. اینکه فرمودند در دولت وفاق ملی همه این تیم باید رای بیاورد. لازمه آن این است که ما وظیفه مجلس را نادیده بگیریم فکر می‌کنم که آقای باقری باید این صحبت را اصلاح کنند. 

پژمانفر ادامه داد: آقای مومنی دکترای امنیت ملی را از دانشگاه دفاع ملی اخذ کرده‌اند. همچنین ایشان فوق لیسانس علوم سیاسی بین الملل را از دانشگاه تهران گرفته‌اند که این دو رشته کاملاً مرتبط با سمتی است که می‌خواهند آن را عهده‌دار شوند. 

پژمانفر ادامه داد:کانونی‌ترین وظیفه وزیر کشور تامین امنیت است و سوابق اجرایی آقای مومنی کاملاً با این وظیفه خطیر که می‌خواهند بر عهده بگیرند مطابقت دارد این همخوانی یک نقطه قوت برای تصدی وزارت کشور است. آقای مومنی همچنین سعی کرده به همه مسائل و خصوصاً اسناد بالادستی داشته باشد.
درست است که نباید وزارت کشور باندی و حزبی اداره شود، اما این وزارتخانه یک باشگاه سیاسی نیست.

وی گفت: وزارت کشور یک جز حاکمیت است و سیاست‌های آن را اجرا می‌کند به همین دلیل است که وزیر کشور در تمامی شورا‌های عالی کشور نقش اساسی دارد و به عبارت دیگر به وزیر کشور چکیده یک رئیس جمهور است و همه مسئولیت‌های حاکمیتی و وزارتخانه‌ها به او برمی‌گردد و همه دستگاه‌های امنیتی باید خود را با استاندار تنظیم کنند و این امر نشان می‌دهد که وزارت کشور باندی نیست. 

پژمانفر اظهار کرد: برخی جریان‌های سیاسی اتوبوسی در وزارت کشور اتوبوسی نیرو پیاده کردند که باعث انحرافاتی شدند. هر کسی که در وزارت کشور صلاحیت داشته باشد فارغ از تعلقات سیاسی از او باید استفاده شود و من درباره این موضوع با آقای مومنی صحبت کرده‌ام. 

وی گفت: ایشان در خراسان بزرگ یک مسئولیت بزرگی در اوج بحران‌ها داشتند و توانستند با وجود مشکلات مرزی با کمال امنیت کار‌ها را جلو ببرند.  آقای مومنی نشان درجه یک خدمت در خصوص تلفات جاده‌ای گرفته اند و نقش پلیس راهور در کنار بقیه مسئولانی که در امنیت جاده‌ها نقش داشته‌اند باعث شد که در سال ۸۸ تلفات جاده‌ای کاهش یافت.

او ادامه داد: آقای مومنی اتباع در کشور ما هم فرصت است و هم تهدید و امروز مدیریت این مسئله در کشور ما اهمیت بسزایی دارد.


باید به حقوق و آزادی‌های مردم احترام گذاشت

اسکندر مومنی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه مجلس در ارائه برنامه‌های خود گفت: برنامه تفصیلی من برای ایفای وظایف وزارت کشور تقدیم محضر شما شده و در جلسات متعدد کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع مختلف ارائه گردید که در این فرصت کوتاه به چند نکته اصلی آن اشاره می‌کنم.

وی افزود: قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود و می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم. وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.

مومنی ادامه داد: میهن پهناور و پر افتخار ما هیچ چیز برای رسیدن به آرمان‌های خود کم ندارد. این ما و شما هستیم که باید با توکل بر خدا و فراهم ساختن زمینه فعلیت یافتن آنها به رسالت تاریخی خویش جامه عمل بپوشانیم. سرمایه اصلی و پشتوانه اصیل نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست.

وی گفت: چنانکه مولایمان به مالک اشتر نوشت: ستون دین و محور وحدت در برابر دشمنان توده مردم است. پس باید توجه و عنایت تو فقط با آنان باشد؛ بنابراین مردم ولی نعمت صاحب منصبان، راهنما و ناظر بر عملکرد آنان هستند و به حکم قانون اساسی و با رعایت سازوکار‌های قانونی حق نقد و اعتراض دارند. 

او گفت: باید به متن جامعه باور داشت، با آنان گفتگو کرد، به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت و کرامتی را که خدا به همگان اعطا کرده پاس داشت تا شاهد معجزه یدالله مع الجماعة بشویم.


 مخالفت کمیسیون فرهنگی با تصدی صالحی امیری برای وزارت میراث و گردشگری

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد.


کمیسیون صنایع مجلس موافقت خود را با وزیر پیشنهادی  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد

سابقه آقای صالح امیری در فتنه ۸۸ باید مد نظر قرار بگیرد

 خضریان نماینده مردم تهران در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: صالحی امیری فعالیت‌هایی در زمان فتنه سال ۸۸ داشته است. صالحی امیری خیلی جا‌ها گفته من نگفتم تقلب شده، اما یک جمله از نامه این است «اگر بنا بوده از اول یک نفر از صندوق رای بیرون بیاید پس چرا مردم را به تمسخر می‌گیرند چرا این همه هزینه به نظام تحمیل می‌کنند؟»

ماینده مردم تهران در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری افزود: او به عنوان کسی که در وزارت اطلاعات این کشور بوده و سابقه امنیتی دارد متاسفانه همچین کاری را انجام داده است.


صالحی امیری می‌تواند گره‌های کور وزارت میراث و گردشگری را باز کند

کاظمی نماینده موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: تجارب علمی ایشان در کمیته ملی المپیک به همراه تالیفاتش در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد. 

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های قوی میراث فرهنگی و تاریخی و منابع طبیعی و صنایع دستی می‌توانیم دریچه جدیدی برای کشور باز کنیم. جهانیان ایران را به فرهنگ، ادب و هنر می‌شناسند.

او ادامه داد: فرهنگ غنی این کشور بر سردر سازمان ملل نوشته شده است. آقای صالحی امیری شما نماد این فرهنگ خواهید بود و با ظرفیت‌هایی که از شما سراغ داریم انشاالله در مسیر درست حرکت کنید. 

کاظمی بیان کرد: ما می‌توانیم به عنوان یک مرجع مورد توجه گردشگران دنیا مورد توجه قرار بگیریم. سوابق مدیریتی که از آقای صالحی امیری سراغ دارم قطعاً می‌تواند از ظرفیت کشور به نفع مردم و منافع ملی استفاده کند. 

وی ادامه داد: تیم دولت به شرطی می‌تواند موفق شود که در کنار یکدیگر قرار بگیرند. رئیس جمهور گفتند که از جنس مجلس هستند و تعامل خوبی با نمایندگان خواهند داشت و ما نیز باید هم افزایی خوبی با ایشان و تیمشان داشته باشیم. 

کاظمی نماینده موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی اظهار کرد: در بررسی سوابق ایشان به بیش از یکصد مقاله برخورد می‌کنید که ده‌ها مورد آن در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری است و این مقالات آشنایی عمیق صالحی امیری را با حوزه‌های وزارتخانه گردشگری نشان می‌دهد.


واکنش قالیباف به توزیع یک نامه در صحن مجلس: آقای مالک! نمی‌خواستم اسمت را ببرم


 تاکید پزشکیان و قالیباف بر لزوم ارتقای همکاری دولت و مجلس

مسعود پزشکیان رئیس جمهور با حضور در دفتر ویژه دولت در مجلس از فعالیت‌های و اقدامات بی وقفه و شبانه روزی این معاونت در بهبود رویکرد و اقبال نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور در این بازدید که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت ضرورت تلاش مضاعف این معاونت در تقویت وفاق و همدلی بین دولت و مجلس را مورد تاکید قرار داد.

قالیباف نیز با قدردانی از حضور فعال شهرام دبیری در کسوت معاون پارلمانی رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد سطح همکاری و هم افزایی دو قوه بیش از پیش ارتقا یابد.

شهرام دبیری نیز با قدردانی از حضور رئیس جمهور در دفتر دولت مستقر در مجلس شورای اسلامی آنرا اقدام بی‌سابقه و نشانه توجه رئیس جمهور به فعالیت پارلمانی توصیف کرد و با ارائه گزارشی از برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های معاونت متبوع خود در برگزاری نشست‌ها و رایزنی فشرده برای ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی با نمایندگان در خصوص رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی تاکید کرد: مصمم هستیم معاونت امور مجلس را در راستای راهبرد رئیس جمهور محترم به کانون وفاق و همدلی دو قوه برای خدمت بیشتر به مردم و آبادانی کشور قرار دهیم.


شوخیِ نمایندگان بعداز تذکر قالیباف

قالیباف: کاغذی که دربارهٔ وزیر پیشنهادیِ میراث فرهنگی پخش شده بدون اجازه بوده و کسی که این کار را کرده خودش می‌دانسته کارش خلاف آیین‌نامه است.
یکی از حضار: آیین‌نامه می‌گوید فردی که کاغذ را پخش کرده باید توبیخ شود.
متفکرآزاد: اینجا فلکش می‌کنیم.


باید بستر پذیرش ۱۵ میلیون گردشگر فراهم شود

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری قدرت نرم ایران هستند و می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی حرکت دهیم.

صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی اظهار کرد: ما امروز میراث‌دار امانت شریفی هستیم و اولین شرط امانتداری حفظ و صیانت آن و سپردن به دست آیندگان است. بنده مفتخرم که ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در عرصه هنر و فرهنگ و آموزش و تدریس سپری کنم و از این بابت از خدای خود شاکرم. 

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید فرمودند که برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را درست کند. در دولت وفاق ملی میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترد‌ای برای تحکیم وفاق، هویت فرهنگی و تمدنی است. تنوع و گستردگی گونه‌های گردشگری در ایران بسیار است. گردشگری مذهبی و سلامتی تا روستایی و دریایی همه گونه‌های این سرزمین هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که همه ویژگی‌های هفتگانه اقتصادی مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب را در بر دارد باید به عنوان الگوی حکمرانی خوب تقویت شود. اقتصاد صنایع دستی از اشتغالزاترین بخش‌های کشور است. برای اولین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از حوزه میراث گردشگری و میراث دستی ابلاغ شده است. 

او بیان کرد: بنده سیاست و خطی مشی خود را تحقق سیاست کلی نظام و برنامه توسعه هفتم قرار دادم و می‌دانم که برای اجرایی شدن آن نیازمند راهنمایی و پشتیبانی شما نمایندگان هستم. ایران بالغ بر یک میلیون اثر فرهنگی و تاریخی دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت جدی است. حال حاضر توانسته‌ایم در چهار دهه گذشته سی و پنج هزار اثر تاریخی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم. 

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در صنایع ناملموس است و در صنایع ملموس نیز ایران جایگاه پنجم را دارد. در حال حاضر ۸۳۶ موزه و ۲۰ محوطه طبیعی فعال هستند. با تعریف راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های خود را تنظیم کرده‌ایم. اولویت نخست ما توسعه گردشگری داخلی است.

او اظهار کرد: گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بالایی دارد و ما می‌توانیم با اشتغال زایی به اهداف آن دست پیدا کنیم. زمینه اشتغال در گردشگری بسیار بالا و ارزان است و ما می‌توانیم با تعریف سفر‌های ارزان و با کیفیت مهاجرت معکوس را به روستا‌ها داشته باشیم. ما می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌ها گردشگری در منطقه را افزایش دهیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: این رسالت ما است که بستر پذیرش ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم داشته باشیم و این امر ممکن است لذا نیازمند مجلس، دولت و بخش خصوصی هستیم. ما قول می‌دهیم که یک بازنگری در ضوابط حرائم در سراسر کشور داشته باشیم. حتماً باید این مسئله اصلاح شود و در دستور کار قرار دارد. 

وی ادامه داد: میراث فرهنگی و گردشگری قدرت نرم ایران هستند و ما می‌توانیم منابع اقتصادی تولید کنیم و هم می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی حرکت دهیم.

باید بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم

وی افزود: راهبرد هفتم، اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است. ایران ظرفیت بی‌مانند ۵ هزار کیلومتری در دریا دارد. چرا از این ظرفیت غافل شدیم. یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که با نهاد‌های مسئول باید انجام دهیم، در حوزه گردشگری ساحلی است. 

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سواحل مکران بزرگترین ظرفیت در جنوب کشور است. سواحل شمال ظرفیت قابل توجهی دارند. 

او بیان کرد: راهبرد هشتم در حوزه صنایع دستی و افزایش نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور است. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم. باید بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم. باید بپذیریم درآمدزایی حدود ۳۰۰ میلیون یورویی صنایع دستی در ایران می‌تواند به دو میلیارد یورو برسد.

وقتی به نهاد امنیتی اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

وزیر پیشنهادی گردشگری عنوان کرد: نمی‌خواهم کام ملت را تلخ کنم. در قضایای ارشاد و موضوع آقای شجریان رحمت الله علیه آن چیزی که من انجام دادم در یک جمله بگویم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بوده است. مستند آن موجود است و من تحویل ریاست مجلس خواهم داد. چون اسناد محرمانه است و من مثل بعضی از دوستان رعایت اصول امنیتی را همیشه کردم و خواهم کرد. چیزی را منتشر نمی‌کنم. آن چیزی که انجام شد ابلاغ رسمی شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بود برای انجام آن کار. هیچکس در مسیر خلاف مصلحت ملی عمل نکرد. ولی نمی‌توانم اینجا ابعادش را باز کنم، چون فرصت ندارم، اما نکته اساسی این است که ما در انتخابات و در انقلاب هیچگاه مدعی تقلب نبودیم؛ چرا یک حرف را به ناحق شایعه می‌کنید و به دیگران منتصب می‌کنید؟ عزیزان من بار‌ها در مواقع مختلف سخنرانی داشتم و ضبط و ثبت شده است که امکان تقلب در نظام انتخابات ایران وجود ندارد. در همین انتخابات شما شهادت بدهید و در تلویزیون شاهد بودید من هر روز مصاحبه داشتم که انتخابات باید پرشکوه انجام شود.

صالحی امیری تاکید کرد: هیچگاه اعتراف نخواهم کرد و من هیچگاه نگفتم در انتخابات تقلب شده است. گفتید که رفتید دادگاه. بله در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند. من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم. من یک روز در ۴۳ سال بعد از انقلاب و یک ساعت جایی بازداشت نشدم در حتی کلانتری. چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید. مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ چرا برای کتابخانه ملی که سه سال رئیس آن بودم مرا تأیید کردند؟ همین نهاد‌های امنیتی چرا بنده را برای وزارت ارشاد تایید کردند؟ و با تایید مقامات عالی نظام چرا بنده را برای کمیته ملی و بین‌المللی المپیک تایید کردند پنج سال؟ چرا امروز نهاد‌های امنیتی مرا تایید کردند؟ همین الان من از آقای خطیب سوال کردم و گفتند شما تایید شدید عده‌ای گفتند ما با شما مشکل نداریم. مشکل ما تایید عدم تایید سپاه است. همانجا من گوشی را گرفتم و زنگ زدم به یکی از مقامات سپاه و سپس گوشی را دادم به این عزیزمان و به او گفتند ما ایشان را تایید کردیم و اصلا تعارف نداریم.

وی در پایان گفت: وقتی به نهاد امنیتی در این کشور اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وزیر اطلاعاتی که اینجا نشسته است می‌گوید ما تایید کردیم. کنار دستش دوستی می‌گوید تایید نشده است. ما گفتگو را بلدیم و به اصول گفتگو وفاداریم. رئیس جمهور نیز در اینجا گفته است من تایید صلاحیت همه را گرفتم و مشورت مقامات عالی را گرفتم، اما آقایان می‌گویند که بلوف می‌زنند. رئیس مجلس اینجا فرمودند که استعلام همه کاندیدا‌هایی که برای وزارت است مثبت بوده است.


قطع سخنرانی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی به دلیل تنش در صحن علنی

علی خضریان، نماینده مجلس در نطق خود به عنوان مخالف صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی به یک برگه آبی رنگ اشاره کرد که در آن درباره سابقه صالحی امیری درباره فتنه ۸۸ مطالبی نوشته شده بود و پس از پایان نطق وی، قالیباف گفت: طبق ماده ۱۰۴ آیین‌نامه مجلس باید هرگونه برگه و بروشور در مجلس از هیئت رئیسه اجازه گرفته شود، اما پس از مخالفت هیئت رئیسه بدون اجازه آن برگه را در مجلس پخش کردید و یک کار خلاف آئین‌نامه انجام دادید.

مالک شریعتی حین صحبت‌های قالیباف کتاب آئین‌نامه مجلس را بالا آورد تا اجازه تذکر بگیرد که قالیباف گفت: من اسمی از شما نیاوردم و خودتان گفتید.

پس از این اظهارات نوبت به نطق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی رسید که درگیری لفظی بین مالک شریعتی و احد آزادی‌خواه صورت گرفت که مالک شریعتی حین صحبت به سینه آزادی خواه زد و سپس به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفت و نمایندگان دیگر هم به دنبال وی در جایگاه هیئت رئیسه تجمع کردند که هرج و مرج پیش آمد و سروصدا‌های زیاد باعث .قطع سخنرانی صالحی امیری شد که قالیباف خطاب به مالک شریعتی گفت که وقت مجلس را نگیرید و سپس نمایندگان جایگاه هیئت رئیسه را ترک کردند.


کمیسیون‌های انرژی و صنایع مجلس با برنامه‌های پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادیِ نفت موافقت کردند.

وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران است 

در ادامه جلسه حسینی مخالف وزیر پیشنهادی نفت پشت تریبون رفت و گفت: درباره وزیر پیشنهادی نفت باید بگویم وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران، موتور محرکه کشور و پیشران اقتصادی است. موضوع وزارت نفت ملی و فراتر از مباحث منطقه‌ای و سازمانی است.

وی افزود: اگر این وزارتخانه به مشکل بخورد، نه تنها دولت که جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه می‌کند. دشمن بخش زیادی از توان خود را برای تحریم این حوزه قرار داده است. 

حسینی اظهار کرد: به عنوان مخالف ثبت نام کردم تا دغدغه‌های متخصصان صنعت نفت نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی را بیان کنم.  وزیر پیشنهادی نفت به احتمال زیاد از این مجلس رای اعتماد خواهد گرفت، اما نکاتی که مطرح می‌شود در جهت کمک به شما و دولت است.


پاک نژاد در تمام سطوح و سلسله مراتب صنعت نفت کار کرده است/ با وزارت نفت سیاسی رفتار نکنیم

توکل شوریجه موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزارت نفت، حساس‌ترین وزارتخانه در میان ۱۹ وزراتخانه است و اقتصاد ایران به آن وابسته است اگر نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام کنیم قطعا در جهت بهبود اقتصاد و معیشت مردم کار کرده‌ایم.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت افزود: برادر عزیزمان مهندس پاک نژاد مومن، متعهد است و به عمل ثابت کرده است که در ۲۷ سال خدمت خود در تمام سطوح و سلسله مراتب صنعت نفت انجام وظیفه کرده و توانمند و اجرایی است. با همه چالش‌های این صنعت آشناست و نخبه علمی است. سلامت و پاکدستی از ویژگی‌های مهندس پاکنژاد است، ایشان رزمنده هشت ساله دفاع مقدس است.

او بیان کرد:  پاک نژاد به بخش خصوصی اعتقاد دارد، عنایت ویژه به برنامه هفتم در زمینه اصلاح الگوی مصرف دارد که علاج قطعی ناترازی انرژی است، التفات ویژه به مقابله با تحریم‌های ظالمانه دارد و به توزیع عادلانه یارانه انرژی به ویژه بنزین و اسقاط خودرو‌های فرسوده.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت افزود: پاک نژاد عملیاتی و اجرایی است. در حادثه فوران چاه نفتی ۵۶ روز با لباس کار و شبانه‌روز برای مهار فوران چاه حضور داشت.


ظرف یک سال آینده تولید نفت را  ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش می‌دهیم

پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس گفت: وزارت نفت وزارتخانه‌ای با وجوه مختلف فنی اقتصادی سیاسی بین المللی تجاری و امنیت ملی است. این وزارتخانه به عنوان پیشران اقتصادی بخش قابل توجهی از درآمد‌های کشور را از طریق صادرات نفت گاز میعانات گازی فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تامین می‌نماید. 

وزیر پیشنهادی نفت افزود: اهمیت راهبردی صنعت نفت موجب شده که این صنعت همواره آماج حملات و توطئه‌های دشمنان قرار گرفته و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه باشد، اما با وجود تحریم‌ها و کینه توزی‌های دشمنان به برکت جمهوری اسلامی تحت رهبری معظم صنعت نفت ما بالنده و استوار است. 

وی ادامه داد: برنامه تقدیمی به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در چهارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و منطبق با اسناد بالادستی به ویژه قانون هفتم توسعه تنظیم و ارائه گردیده است.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: در همین راستا آنچه که می‌توان از وزیر انتظار داشت شناخت چالش‌های هر بخش و ارائه راهبرد‌ها و راه حل‌های اصلی برای تحقق اهداف برنامه نامه هفتم توسعه است.

او ادامه داد: شالوده اصلی برنامه ارائه شده توسط اینجانب بر پایه پاسخگویی و ارائه راه حل‌های مناسب برای چالش‌های اصلی پیش روی کشور در زمینه نفت و گاز است لذا اجازه می‌خواهم در این بخش به طور مختصر به این چالش‌ها و راهبرد‌ها بپردازم. 

وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: چنانچه شما نمایندگان محترم اینجانب را به حضور در مسئولیت خطیر وزارت نفت مفتخر فرمایید تعهد می‌دهم همه این راهکار‌ها را با همفکری و تعامل با مجلس شورای اسلامی اندیشکده‌ها صاحبان اندیشه در درون و بیرون خانواده نفت اجرایی کنم و برای به بار نشستن سیاست‌های جاری و برنامه‌های تدوینی آینده نگر به ویژه در حوزه فناوری حداکثر تلاش خود را با هدایت حمایت و نظارت مجلس محترم انجام بدهم. 

وزیر پیشنهادی نفت گفت: نخستین موضوع ناترازی مصرف گاز است که این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین گاز خانگی کشاورزی تجاری و نیروگاهی پدید آورده است و آثار مخرب زیست محیطی را موجب شده است. این موارد نه تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات به بار آورده بلکه می‌تواند کشور را با چالش‌های اجتماعی و امنیتی مواجه کند. 

پاک نژاد گفت: باید توجه داشت که اصل مساله کاملاً فرابخشی و مربوط به ذینفعان مختلفی در کشور است لذا لازم است با یک عزم ملی و همکاری برنامه‌ریزی شده و تنگاتنگ بین همه ذینفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود. 

وزیر پیشنهادی نفت افزود: راهکار‌ها باید هر دو بخش تولید و مصرف را در برگیرد. در بخش تولید برنامه‌های وزارت نفت در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت تهیه شده است.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: در بخش اقدامات کوتاه مدت اجرای مستمر پروژه‌های نگهداشت تولید میعانات گازی به ویژه افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی در دستور کار قرار دارد. 

او گفت: همچنین با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز ترغیب می‌کنیم تا به سهم خود در تحقق شعار سال که رهبر معظم انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم نام نهادند نقش آفرینی کنیم. خوشبختانه تمامی این موارد در برنامه هفتم پیشرفت گنجانده شده و می‌توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی پیگیری نمود. 

پاک نژاد اظهار کرد: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری در حوزه ناترازی است این امر هدر رفت سرمایه‌های ملی را به دنبال داشته لذا لازم است هرگونه تصمیم در این زمینه با رعایت حساسیت‌ها و جلب نظر و اعتماد مردم همراهی همه دستگاه‌های ذیربط اتخاذ شود. 

او ادامه داد: مطمئن باشید که در حوزه سیاست‌های حامل‌های انرژی در هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی اقدام لازم را خواهیم کرد، البته در کوتاه مدت با توجه به ابزار‌های قانونی برنامه هفتم توسعه کاهش آلودگی هوا در اولویت خواهد بود. 

وی گفت: همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات کشور یکی از مهم‌ترین راه‌های پاسخ به نیاز داخلی و پرهیز از خام فروشی است. این موضوع با اهداف برنامه هفتم منطبق است. اولویت ما این است که طی یک سال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه نسبت به امروز افزایش یابد.


کمیسیونهای انرژی، کشاورزی و عمران مجلس با صلاحیت و برنامه‌های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو  موافقت کردند.


با اعلام قالیباف جلسه هشتم رسیدگی به صلاحیت وزرای مسعود پزشکیان ساعت ۱۹ امشب به پایان رسید.


خبرنگاران: فاطمه تورانلو، فاطمه سیدی، محمدحسین نیک خوی متین و محمد امیرحسینی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
به داد مالباختگان کلاهبرداری زمینهای اسب چران دمتوند برسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
مسولین محترم درمورد ، معیشت ، کاهش تورم وجلوگیری از افزایش قیمت ها نطارت ورسیدگی نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
نمایندگان درمورد معیشت کارکنان بازنشسته وحقوق آنان برابر عدالت مد نظر گیرد
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
اطلاع رسانی بفرمایید تا مسولان به اوضاع اختلاس و هرج و مرج دانشگاا علوم پزشکی قزوین رسیدگی نمایند.
جمعی از پرسنل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
صالحی امیری بدرد هیچ وزارتخانه ای نمیخورد بودن ایشان کوچکترین فایده ای برای کشور ومردم ندارد مجلس نباید به ایشون رای بده وچهارسال کشور را در این حوزه عقب بیاندازد
Finland
ناشناس
۱۷:۳۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
خواهشا به اوضاع بی کفایتی مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین که سبب به باد رفتن شده است رسیدگی گردد.
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
دستور رسیدگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
خلاصه اینکه هر چی بی تخصص هست داره در جای تخصصی تعریف میشه
اخه امیری؟
اتابکی؟
چان خودتون بی خیال یادم جمله دکتر چمران افتاد:
تخصص یا تعهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
رسیدن به ۹۰ هزار مقاله که کاری نداره ما ایرانی ها در دادن مقاله های بیفایده استاد شدیم فعل معلوم را میکنیم فعل مجهول و یک مقاله جدید ثبت میشه به همین راحتی اما کدومش به درد این مملکت خوده؟ کدوم بحث اقتصادی، پزشکی، اجتماعی، ورزشی، فنی و مهندسی با این مقالات رفع شده؟ مقاله فقط شده ترفیع رتبه اساتید؟
استاد تمام هنوز نمی توانید یک چالش جامعه را شناسایی و بر طرف کنه
فکر نون باش که خربزه آبه!!!
Japan
ناشناس
۱۴:۴۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
باشگاه دروغگویان جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
تو خوبی برو بی بی سی ات را ببین همون برات خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ای کاش نماینده مجلس بودم
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۸:۵۳ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
نماینده هر جایی بودی دردسر فراوان داشتی حالا راحت هستی دفتر کارت هم فتنه گران آتش نمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
بعضی نمایندگان چنان دیدگاه های بچگانه و حقیر دارند که واقعا امیدی به این مجلس نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
این خانمی که برا وزارت راه معرفی شده که موافق دادن زمین رایگان به مردم نیست پس رئیس جمهور که ادعای خدمت به مردم داره چرا معرفیش کرده؟؟؟؟!!!
نمایندگان دین مردم گردنتون اگه بخواید به این خانم که بیچاره کرده مردم رو با گرون کردن مسکن رای اعتماد بدید قیامتی هم هست
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ما رئیس جمهور پزشکیان رو قویترین و باسوادترین رئیس جمهور دنیا می‌دانیم و همچو خاری هست بر چشم دشمنان افراطی داخلی و خارجی و خاری هست برچشم مردم آزاران دنیا.
Germany
ناشناس
۱۰:۵۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
بیا پایین سرمون درد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
جدی میگی
Iran (Islamic Republic of)
د
۱۶:۱۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
بعید است آقای پزشکیان چنین سخنی را قبول داشته باشند ایشان بارها فرمودند من هم فردی مثل مردم هستند تواضع ایشان بسیار زیباست و دوستداشتنی می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
عدم باور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
این آقای اتابک هنوز از راه نرسیده داره دولت شهید رئیسی رو می‌کوبه. چرا همش باید دنبال بدگویی از این و اون بود . چرا فکر نمی‌کنند که باید خودشون هم پاسخگو باشند‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ما فکر میکردیم کمیسیونها و فراکسیونهای مجلس متخصصین تصمیم گیرنده هستند ونمیشود آنها را خرید اما دیدیم که نظرات خودرا به مجلس تحمیل میکنند واینها کافه بازار وقهوه خانه های مجلس میباشند
آخرین اخبار