وزیر امور خارجه ایران در نخستین مصاحبه خارجی خود تاکید کرد که به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشور‌های اروپایی بر اساس یک سری شروط است.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران در اولین مصاحبه اختصاصی خود پس از کسب رای اعتماد از مجلس گفت که وزارت متبوعش بر اساس نقشه راه جامعی که بر اساس دانش عمیق او از ژاپن ساخته شده، روابط تهران و توکیو را در همه ابعاد تقویت و با توکیو برای رسیدگی مشترک به بحران منطقه همکاری خواهد کرد.

ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران جایگاه بیشتری داشته باشد

سفیر سابق ایران در ژاپن به کیودو نیوز گفت: من ظرفیت و توانایی‌های ژاپن را می‌شناسم. ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران جایگاه بیشتری داشته باشد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران از شرکت‌های ژاپنی علاقمند به فعالیت در بخش نفت و انرژی استقبال خواهد کرد، گفت: ژاپن می‌تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت خود کمک کند.

به دلیل صد‌ها تحریم یکجانبه بر اقتصاد ایران، از جمله بانکی و تجاری، که توسط دولت آمریکا در دهه گذشته برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شد، ژاپن مجبور شد بازار ایران را رها کند.

عراقچی بر این باور است که ایران و ژاپن با توانایی‌های متمایز و در عین حال مکمل خود، پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد یک مشارکت سودمند و پایدار در سراسر آسیا دارند.

وی گفت: در این راستا، گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن به عنوان یک انتخاب طبیعی و منطقی مطرح می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این همکاری در مسیر همکاری ثمربخش به شکوفایی ادامه دهد.

دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری می‌داند

عراقچی درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در آینده با تاکید بر «جایگاه برجسته ژاپن» گفت: دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری می‌داند.

وزیر امور خارجه ایران در تشریح راهبرد خود برای تقویت روابط با ژاپن در شرایط تحریم‌های آمریکا که روابط عادی با جهان را مشکل می‌کند، گفت: در مواجهه با ابهامات جهانی و تحولات سریع، گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ضروری است.  

او گفت: ما باید از موانعی که مانع منافع متقابل می‌شوند، عبور کنیم و نیاز‌های حیاتی خود را اولویت بندی کنیم. با ارزیابی جامع چشم‌انداز فعلی، می‌توانیم یک مشارکت سازنده برای پیشبرد پیشرفت و رفاه ملت‌ها ایجاد کنیم.

عراقچی در خصوص ابتکارات ژاپن در ارتباط با روابط تهران - واشنگتن در سال ۲۰۱۹، گفت: ایران و ژاپن پیوندی را ایجاد کرده‌اند که ویژگی آن دوستی، درک متقابل، احترام و اعتماد است. رهبری هر دو ملت از این پایه تزلزل ناپذیر قدردانی می‌کنند.

او گفت: این امر، ایران و ژاپن را قادر می‌سازد تا به طور مشترک به چالش‌های جهانی و منطقه‌ای با روحیه سازنده و خوش‌بینی مشترک رسیدگی کنند. من می‌گویم همیشه فضایی برای مشارکت در ابتکارات وجود دارد.

هدف حساس رفع تحریم‌ها را از طریق مذاکرات مورد تاکید قرار دادم

عراقچی که به دلیل روابط دوستانه خود با ژاپن شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر ایران در این کشور بود. وی در سفر شینزو آبه نخست‌وزیر فقید ژاپن به تهران در سال ۲۰۱۹ نقش مهمی را ایفا کرد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی تعیین‌کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی ایران و بازگشت آن به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشور‌های اروپایی خواهد بود، اما به شرط کنار گذاشتن "رویکرد خصمانه" آنها و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها.

عراقچی خاطرنشان کرد: در سخنرانی سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی، هدف حساس رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی ملت مورد تاکید قرار دادم.

عراقچی، یک دیپلمات کهنه کار که به عنوان سفیر در فنلاند و استونی نیز خدمت کرده است، به عنوان معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد، نقشی حیاتی در نهایی کردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایفا کرد. در سال ۲۰۲۱، حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، او را به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران برای اجرای مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، منصوب کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید عباس عراقچی مورد اعتماد ما نیست و از سال 1392 تاکنون هم نبوده است.
۱۱:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
سید عباس عراقچی مورد اعتماد ما نیست و از سال 1392 تاکنون هم نبوده است.
Iran (Islamic Republic of)
عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران ضعیف است و از سال 1392 تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده است.
۰۹:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران ضعیف است و از سال 1392 تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
ثابت شده بود مردم به همون تفکر دوباره رای نمی دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
ابزار دست انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباسپور
۲۳:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
آقای عراقچی تو رو به خدا یه برجام دیگه برامون درست نکن، دیگه تحمل نداریم....
Iran (Islamic Republic of)
لیبرالیسم،تجاوز ب مفهوم کلمات
۲۳:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
اگه گفتی از یک سوراخ چندبار باید گزیده بشیم!؟شمردی تا حالا!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
قراره ترامپ بیاد روی کار خواهشا روی برجام 2 کار نکن، ترامپ هم نیاد باز هم فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
باز هم حرف و حدیث های بیهوده و بیخود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
رفته سراغ ژاپن که بگه من برنامه جدیدی دارم، خوب عمو جان این همون رابطه با غربه ولی با اسم شرق چون ژاپن وابسته صد در صد به غربه. وگرنه هیچ نادانی چین رو نمیگذاره ژاپن رو بچسبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
هیچی دوباره نقطه سر خط حرفها همون حرفهای ظریف ابتدای دولت روحانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ژاپن عبد آمریکاست، غلام آمریکاست، تصور کن ارباب دزدها (آمریکا) به خانه ات شبیخون زده، تو هم همسایه‌هایی داری که حاضرند به تو کمک کنند خودت هم پسران نیرومندی داری سلاح داری هزار و یک امکان داری که ارباب دزدها را ادب کنی، اما نیمه شب بروی درب خانه غلام ارباب دزدها را بزنی و التماس کنی که بیا باهم دوست بشیم شاید اربابت مانع نشد، شاید.... خدایا معذرت قدر ندونستیم عزت را، غیرت را، همت را، نعمت رفت حیرت آمد، عزت رفت بوی ذلت می‌آید خدایا معذرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
برو با قدرت یک خودکار پرت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ای خدا . مگر چه ناشکری به درگاهت کردیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
آقای شرط و شروط و پیش شرط و ... دوباره اومد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
هنوز نرسیده صندلیشو چرخوند سمت اروپا و آمریکا.
France
منصور
۲۱:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
شما فقط با عراق و سوریه لبنان افغانستان و بعضی کشورهای افریقایی که از خودمون بدبختتر و فلک زده تر هستن میتونی ارتباط اقتصادی بر قرار کنی
با چین و روسبه هم مجبوری جنسی که صد تومن میارزه بهشون بدی یه ریال تا ازت بخرن
France
منصور
۲۰:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
این کشورها با امریکا از نظر اقتصادی و نظامی ارتباط نزدیک دارن و هیچکدامشان بخاطر شما ارتباطشان را قطع نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ما باید رفتار تنش زا وبی اعتمادی دنیا از ایران را تمام کنیم.به صلح در متطقه پیوسته و کمک کنیم تا آرامش به متطقه و تجارت منطقه برگردد.دست از حمایت گروههای جنگ طلب برداشته و به منافع ملی خود و ملت خود بیندیشیم.مهاجران افغانستانی و ... را اخراج و دست کاسبان تحریم و نوکران پوتین را از بیت المال کشور قطع و با شرق و غرب تجارت کنیم.باید عزت را به ایران و ایرانی و ارزش را به پول کشور برگردانیم....البته اگر بگذارند!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
باز شروع شد . این اروپا چه خیری برای ما داره که شما انقدر سنگشو به سینه می زنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
نرسیده رفت سراغ امریکا واروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ژاپن از لحاظ اقتصادی نسبت به 20 سال قبل ضعیف تر شده ، و به جای پیشرفت ، پَسرفت داشته ، (چین یه سر و گردن از ژاپن توی اقتصاد بالاتره)مردمش هم نسبت به قبل بسیار فقیر شدن ، خیلی هاشون مهاجرت میکنن میرن جاهای دیگه ، از لحاظ سیاسی هم تقریباً ضعیف ترین سیاست خارجی رو در آسیا و جهان داره ، چون استقلال نظر مستقلی نداره ، همش «بله قربان گوی» آمریکا و غرب هست ، حتی همسایه های ژاپن هم اون رو حساب نمیکنن .
اینایی که من در مورد ژاپن نوشتم خیلی واضح و روشن هست تقریبا همه هم میدونن، ولی اینکه عراقچی میاد ارتباط با ژاپن رو اساس سیاست خارجی خودش قرار میده خیلی خیلی بو داره ، برنامه چیز دیگه ست ، دیر یا زود دم خروس میزنه بیرون ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
اینها خیلی بدبخت تراز اینها هستند که فکر میکنی اینها اتکا به مشاوران دارند میشه مِثَللِ این که نوکر من نوکری داشت خودرا از زمین برنمیداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
انشاالله خدا خودش آمریکا و اسرائیل رو به دست مجاهدین اسلام نابود کنه که دیگه نیازی به مذاکره نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ژاپن آره جایگاه داره برای بنزین و میعانات ولی پول نداره بده چون ابزار آمریکاست مثل اینکه تازه عراقچی را از جعبه در آوردند
Iran (Islamic Republic of)
ایت
۲۲:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
موضوع کشورهای اروپایی است اقای وزیر در باره ژاپن صحبت می کنه ؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۷:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۳
دوست دارند قهرمان ملی باشند ولی یک کمی خیال پردازی است که آمریکا و اروپا به ما امتیاز بدهد. مگر خداوند در قرآن کریم نفرموده یهود و نصارا از شما راضی نخواهد شد مگر اینکه مطیع آنها شوید.
آخرین اخبار